Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 125 Bilag 1
Offentligt
1490775_0001.png
Udlændingeafdelingen
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Indfødsretskontoret
Ida Wiegand Justesen
2014-9300-0013
1453211
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Overgang til obligatorisk digital selvbetjening ved ansøgning om
dansk indfødsret ved naturalisation m.v.)
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesty International,
Børnerådet, Børns Vilkår, Danes Worldwide, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors Landskontoret, Dansk
Socialrådgiverforening,
Danske
Advokater,
Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Det Centrale Handicapråd, DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen
af
Udlændingeretsadvokater,
Færøernes
Landsstyre,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen Af Psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen SIND, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hovedorganisation, Lærernes Centralorganisation, Mellemfolkeligt
Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Politiforbundet i
Danmark, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigspolitiet, Rotary Denmark, Rådet for Etniske Minoriteter,
Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, samtlige byretter, SOS mod
Racisme, Statsborger.dk, Statsforvaltningen, Sydslesvigsk Forening,
Sydslesvigudvalget,
Uddannelsesforbundet,
Uddannelsesstyrelsen,
UNHCR, Ægteskab uden Grænser, Ældresagen og Østre og Vestre
Landsret.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Danes Worldwide, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Danske
Handicaporganisationer,
Datatilsynet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Udlændingeadvokater, Færøernes Landsstyre, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske
Minoriteter, samtlige byretter ved Præsidenten for Københavns Byret, SOS
mod Racisme, Sydslesvigsk Forening og Østre og Vestre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Dansk
Arbejdsgiverforening,
Dansk
Flygtningehjælp,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige byretter ved
Præsidenten for Københavns Byret, Sydslesvigsk Forening
samt
Østre
og Vestre Landsret
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Danes Worldwide
ser det som udgangspunkt som et positivt træk i
processen for at nedsætte sagsbehandlingstiden, at der skal søges online i
indfødsretssager ved naturalisation.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen af Udlændingeadvokater
finder, at en digital
selvbetjeningsordning som udgangspunkt er anbefalelsesværdigt til
fremme af en hurtigere sagsbehandling.
Indvandrerrådgivningen
kan tilslutte sig lovforslagets overordnede mål
om at sikre en lettelse i ansøgningsprocessen for ansøgeren og understøtte
en hurtigere og smidigere sagsbehandling i Justitsministeriet.
Indvandrerrådgivningen kan endvidere tilslutte sig, at ansøgeren har online
adgang til sine oplysninger, der viser status på sagens behandling mv.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at Justitsministeriet efter en
passende tid evaluerer ordningen med henblik på at undersøge, om den kan
have haft en ekskluderende virkning for ansøgere med et ønske om at opnå
indfødsret ved naturalisation.
Rådet for Etniske Minoriteter
noterer med tilfredshed, at hensigten med
forslaget er at effektivisere sagsbehandlingen i naturalisationssager
samtidig med, at borgerne oplever en bedre service med bl.a. kortere
sagsbehandlingstid. Rådet konstaterer endvidere med tilfredshed, at der i
lovforslaget er taget højde for, at anvendelsen af digitale
ansøgningsskemaer kan være forbundet med udfordringer for visse
ansøgere, og at det er muligt for Justitsministeriet at tilbyde, at
ansøgningen indgives på en anden måde.
SOS mod Racisme
er imod størstedelen af lovforslaget.
2. Undtagelser til obligatorisk brug af digital selvbetjening, herunder
hjælp og vejledning
Danes Worldwide
foreslår, at der for de ansøgere, der ønsker at søge
manuelt men bliver afvist, bør være en ankemulighed.
Danske Handicaporganisationer
anfører, at Justitsministeriet skal sikre,
at løsningerne kan bruges af personer med handicap. Det bør i
lovforslagets bemærkninger tilføjes, at det skal være muligt at blive
undtaget fra kravet om obligatorisk brug af den digitale
selvbetjeningsløsning, hvis man hører til gruppen af personer med
handicap, der ikke kan eller har svært ved at bruge de digitale løsninger.
Borgere, som er forhindrede i at kommunikere med det offentlige, skal
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fortsat have mulighed for at foretage ansøgninger, anmodninger,
meddelelser mv. på anden vis.
Foreningen af Udlændingeadvokater
bemærker, at der samtidig med den
fremtidige digitale selvbetjeningsløsning fortsat bør være en sekundær
mulighed for manuel indgivelse af ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation. Lovudkastet forekommer umiddelbart at indeholde en risiko
for, at det digitale system kommer til at stå over de eventuelle
menneskelige hensyn, som bør kunne begrunde, at der, ved siden af det
digitale system, fortsat er mulighed for manuel behandling, altså en risiko
for at ”systemet sættes over mennesket”. Det er foreningens erfaring, at et
eventuelt svar på skriftlige henvendelse til Justitsministeriet kan
afstedkomme lang svarfrist, ligesom det i dag kan være ganske vanskeligt
at komme igennem telefonisk. Dette kunne eventuelt afhjælpes ved en hot-
line, servicetelefon eller lignende.
Indvandrerrådgivningen
er positiv over for, at der kan ansøges manuelt,
såfremt der foreligger særlige forhold. Det forhold, at ansøgninger bliver
afvist, såfremt alle relevante oplysninger ikke er tilsendt Justitsministeriet,
er dog kritisabelt, idet mange ansøgere ofte vil have manglende
danskfærdigheder. De anvisninger og tegninger, der vil være på
Justitsministeriets hjemmeside, kan ikke anses som tilstrækkeligt redskab
til, at ansøgerne kan komme igennem deres ansøgninger uden fejl, idet der
i mange dispensationstilfælde er tale om bl.a. traumatiserede personer.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at Justitsministeriet
udarbejder let læseligt skriftligt informationsmateriale samt overvejer
udgivelse og distribution af materialet i relevante sprogversioner til
centrale aktører på naturalisationsområdet. Det bør desuden være muligt
gennem skriftlig eller mundtlig kontakt til Justitsministeriet at få konkret
vejledning. Justitsministeriet bør endvidere sikre, at der ved afgørelser om
undtagelse fra den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning bl.a. lægges
betydelig vægt på borgerens egen vurdering af sine it-kompetencer. Det er
herudover
vigtigt,
at
ministeriet
sikrer,
at
den
digitale
selvbetjeningsløsning gøres tilgængelig for personer med handicap.
SOS mod Racisme
anfører, at ansøgerne bør have mulighed for gratis,
korrekt og personlig vejledning og hjælp ved personligt fremmøde hos en
offentlig instans til bl.a. at udfylde ansøgningen korrekt og til at gennemse,
at skemaet er korrekt besvaret.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter lovforslaget vil en ansøgning, der ikke indgives ved anvendelse af
den digitale selvbetjening, som udgangspunkt blive afvist af
Justitsministeriet. Hvis Justitsministeriet finder, at der foreligger særlige
forhold, der gør, at ansøgeren ikke må forventes at kunne anvende den
digitale selvbetjening, skal ministeriet tilbyde, at ansøgningen kan indgives
på anden måde. Lovforslaget indeholder således en mulighed for at blive
undtaget fra den obligatoriske brug af den digitale selvbetjening.
Det er i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.3 anført, at
undtagelse fra kravet om obligatorisk brug af den digitale
selvbetjeningsløsning f.eks. vil kunne ske i forhold til personer, der af
helbredsmæssige grunde vil have helt særlige vanskeligheder ved at
anvende selvbetjeningsløsningen.
Det er Justitsministeriet, der ud fra et konkret skøn vurderer, om der
foreligger sådanne særlige forhold, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved brug af den digitale selvbetjeningsløsning. Der skal i den
forbindelse som udgangspunkt lægges vægt på borgerens beskrivelse af
egne evner og muligheder for at anvende it-værktøjer og eventuelle
problemer med at søge om hjælp.
Det er endvidere anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
2.1.2.2, at der på Justitsministeriets hjemmeside vil blive givet oplysning
og vejledning om anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning,
herunder om hvilke dokumenter der vil skulle vedhæftes den digitale
ansøgning.
Der vil endvidere være mulighed for i forbindelse med skriftlig eller
telefonisk kontakt til Justitsministeriet at modtage konkret vejledning om
anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning.
Justitsministeriet vil fortsat have fokus på at sikre borgeren en let og
tilgængelig vejledning af høj kvalitet på indfødsretsområdet og vil fortsat
tilstræbe løbende at forbedre serviceniveauet bl.a. over for borgere, der
retter henvendelse i Indfødsretskontorets telefontid.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til § 12 A i lov om
dansk indfødsret), og bemærkningerne hertil.
3. Politiets rolle i sagsbehandlingen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danes Worldwide
er som udgangspunkt positiv over, at en ansøger ikke
først skal forbi politiet, før ansøgningen kommer videre til
Justitsministeriet, men finder ikke, at det – i tilfælde hvor Justitsministeriet
finder det relevant at få undersøgt ansøgers sproglige samtaleevner – er en
vurdering, der bør foretages af politiet, idet dette ikke er en typisk
politiopgave. Vurderingen bør i stedet foretages af andre organisationer,
som normalt beskæftiger sig med sprogfaglige spørgsmål og derfor er
mere kompetente til bedømmelse af sprogevner.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2, vil
afhøring hos politiet eksempelvis kunne være aktuel, hvor en ansøger
ønsker dispensation fra de almindelige sprogkrav med henvisning til en
gennemført uddannelse, og det findes relevant at have en udtalelse fra
politiet om den pågældendes evner til at gennemføre en samtale på dansk.
Tilsvarende vil en afhøring kunne være aktuel, hvis oplysninger i
ansøgningen forekommer modstridende eller utilstrækkelige til at
færdigbehandle sagen.
Udtalelser om sprog vil ligeledes kunne indhentes gennem
arbejdsgiverudtalelser eller lignende, men hvor sagens oplysninger gør
det ønskeligt med en udtalelse fra en offentlig myndighed, vurderes det
hensigtsmæssigt at kunne anmode politiet om at gennemføre en samtale
med den pågældende ansøger.
4. Indretning af selvbetjeningsløsningen og persondatabeskyttelse
Danes Worldwide
foreslår, at der, når en ansøgning er modtaget, bør
komme en automatisk kvittering efter afsendelsen. Ansøgeren skal kunne
støtte ret på denne kvittering, så eventuelle tekniske problemer i
Justitsministeriet ikke kommer ansøgeren til skade.
Datatilsynet
henviser til tilsynets generelle betragtninger, herunder
tekniske betragtninger, om obligatorisk brug af digitale løsninger i
tilsynets
tidligere
høringssvar
af
10.
februar
2012
til
Digitaliseringsstyrelsen vedrørende lovforslag om ændring af lov om Det
Centrale Personregister, lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og
unge, lov om folkeskolen og sundhedsloven samt tilsynets tidligere
høringssvar af 13. februar 2012 til Digitaliseringsstyrelsen vedrørende
forslag til lov om Offentlig Digital Post.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Datatilsynets nævnte høringssvar af 10. februar 2012 til
Digitaliseringsstyrelsen påpeger tilsynet bl.a., at persondataloven i sin
helhed skal iagttages, når der udvikles og implementeres digitale
selvbetjeningsløsninger. Tilsynet fremhæver i den forbindelse bl.a.
grundbetingelserne om god databehandlingsskik, saglighed og
proportionalitet. Tilsynet anførere endvidere bl.a. behovet for vejledning i
brug
af
digitale
løsninger
samt
krav
om
fornødne
sikkerhedsforanstaltninger. I høringssvaret af 13. februar 2012 anfører
tilsynet bl.a., at det ved indretningen af de it-løsninger, som skal anvendes,
er nødvendigt med opmærksomhed på personers ret til privatliv og
databeskyttelse. Tilsynet henviser endvidere til overholdelse af
persondataloven.
SOS mod Racisme
anfører, at ikke alle personer kan afsende sikker digital
post, ligesom man fra mange frivillige rådgivninger heller ikke vil kunne
indsende digital post.
Den tekniske indretning af systemet er endnu ikke fastlagt, men
Justitsministeriet finder det naturligt at indrette systemet, så afsenderen
modtager en automatisk bekræftelse på, at ansøgningen er modtaget i
ministeriet.
Det fremgår i øvrigt af lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 2 (om
forslaget til § 12 A i lov om dansk indfødsret), at såfremt
modtagelsestidspunktet for en digital meddelelse ikke kan fastlægges som
følge af problemer med Justitsministeriets it-systemer eller andre lignende
problemer, må meddelelsen anses for at være kommet frem på det
tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes
pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet. Det vil således ikke
komme afsenderen til skade, at en ansøgning modtages efter en frists
udløb, hvis det skyldes systemnedbrud.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.3,
gælder lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger
(persondataloven) bl.a. for behandling af personoplysninger, som helt
eller delvist foretages ved hjælp af elektronisk databehandling.
Persondataloven omfatter enhver form for information om en identificeret
eller identificerbar fysisk person. Justitsministeriet vil, som det også er
tilfældet i dag, skulle iagttage persondataloven i forbindelse med
håndtering af oplysninger samt ved udvikling og implementering af
digitale selvbetjeningsløsninger.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår endvidere, at ved digital kommunikation til og fra
Justitsministeriet i medfør af de foreslåede bestemmelser om indgivelse af
ansøgning på nærmere afgrænsede områder ved brug af en digital
selvbetjeningsløsning vil reglerne i persondataloven kunne indebære, at
der skal ske kryptering eller lignende af meddelelser, der indeholder
personoplysninger, så uvedkommende ikke kan læse indholdet af
meddelelsen.
Det fremgår desuden, at der ved brug af en digital selvbetjeningsløsning
skal gives sikkerhed for afsenders og modtagers identitet (autenticitet) og
for, at meddelelsen ikke er blevet ændret undervejs (integritet).
For så vidt angår Datatilsynets bemærkning om vejledning henvises til pkt.
2 ovenfor.
5. Øvrige spørgsmål
Færøernes Landsstyre
anbefaler, at der fra dansk side udarbejdes et nyt
lov- eller anordningsudkast, hvor lovændringerne indarbejdes i den lov,
der gælder på Færøerne, og at dette udkast sendes i høring på Færøerne,
hvorefter det af Færøernes Landsstyre vil blive forelagt Lagtinget i
henhold til de almindelige regler for rigsloves ikrafttræden på Færøerne.
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre)
anfører, at såfremt ordningen
ønskes ikraftsat for Grønland er det væsentligt, at der tages særlige hensyn
til internettets udbredelse og vilkår i Grønland, særligt for borgere som bor
i bygderne, samt det grønlandske uddannelsesniveau.
Justitsministeriet vil snarest muligt tage initiativ til udarbejdelse af
anordningsudkast med henblik på helt eller delvist ikraftsættelse for
Færøerne. Justitsministeriet vil endvidere drøfte spørgsmålet om
ikraftsættelse af lovforslaget på Grønland nærmere med Naalakkersuisut.
III. Det fremsatte lovforslag
Det fremsatte lovforslag svarer med redaktionelle ændringer til det
lovudkast, der har været i høring.
8