Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123
Offentligt
1504682_0001.png
9. marts 2015
J.nr. 15-0663053
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af momsloven. (Importmoms på dansk-
sprogede magasiner, tidsskrifter og lign. sendt fra lande uden for EU og bemyndigelse
til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 3. marts 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504682_0002.png
Spørgsmål
Ifølge en analyse foretaget af Copenhagen Economics er 41 pct. af alle danske magasiner
i direkte konkurrence med udenlandske. Med hvilken begrundelse anser ministeren den
konkurrenceforvridning L123 således vil skabe for mere acceptabel end den eksisterende
konkurrenceforvridning inden for den grafiske branche, som forslaget angiveligt forsøger
at fjerne?
Svar
Forslaget om at indføre importmoms på dansksprogede magasiner, som sendes til danske
abonnenter fra lande uden for EU, har til formål at hindre en utilsigtet udnyttelse af
momsreglerne og fjerne en konkurrencefordel for grafiske virksomheder uden for EU.
Danske magasinudgivere får således trykt magasiner uden for EU for at undgå momsen.
Både den nuværende og den tidligere regering har siden 2004 forsøgt at finde en løsning
på den utilsigtede udnyttelse af momsreglerne.
Af analysen fra Copenhagen Economics fremgår det, at Copenhagen Economics er ble-
vet bedt om at vurdere effekten af lovforslaget baseret på indberettede data og informati-
oner for en række dansksprogede magasiner fra fire magasinproducenter. Ifølge indberet-
ningerne fra magasinproducenterne udkommer 41 pct. af magasinerne i analysen på et
andet sprog (svensk, norsk, engelsk etc.). På baggrund heraf forudsættes det i analysen, at
disse ikke-dansksprogede magasiner er meget nære substitutter til de dansksprogede ma-
gasiner.
Som det fremgår af svaret på L 123 spørgsmål 33 medfører forslaget, at der pålægges
importmoms på dansksprogede magasiner med en værdi under 80 kr., der er trykt uden
for EU og sendes til abonnenter i Danmark, mens ikke-dansksprogede magasiner med en
værdi under 80 kr., der er trykt uden for EU og sendes til abonnenter i Danmark, fortsat
vil være momsfritaget, hvilket kan øge prisforskellen mellem disse. I et vist omfang må
det forventes, at køb af dansksprogede magasiner omlægges til køb af ikke-dansksprogede
magasiner, men det er Skatteministeriets vurdering, at omfanget heraf er beskedent. Det
skal blandt andet ses i lyset af, at der kan være sprogbarrierer, og at danske abonnenter
kan have præferencer for at læse på dansk fremfor på andre sprog. Dertil kommer, at
dansksprogede magasiner i højere grad må formodes at være målrettet det danske marked
og derfor i en række tilfælde ikke være umiddelbart sammenlignelige med ikke-
dansksprogede magasiner. Skatteministeriet mener derfor ikke, at det forhold, at 41 pct.
af de udvalgte magasiner også udkommer på et andet sprog end dansk, indebærer, at de
kan anses for at være nære substitutter til de dansksprogede udgivelser.
Side 2 af 2