Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123
Offentligt
1504671_0001.png
9. marts 2015
J.nr. 15-0663053
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af momsloven. (Importmoms på dansk-
sprogede magasiner, tidsskrifter og lign. sendt fra lande uden for EU og bemyndigelse
til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 3. marts 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504671_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for det forventede provenu på 40 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd. I den forbindelse bedes det oplyses, hvor højt et nettoprovenu ministeren forven-
ter som konsekvens af øget beskæftigelse, øget momsindtægt, øget omsætning i trykkeri-
branchen, tab af indtægter i mediebranchen m.m. Dette bedes opgjort i år 2015, 2016,
2017, 2018 og 2019.
Svar
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger skønnes forslaget om at indføre import-
moms på dansksprogede magasiner, der er trykt uden for EU og derefter sendes til abon-
nenter i Danmark, med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 50 mio. kr. årligt (2015-niveau).
Forslaget udvider momsgrundlaget. Ved uændret forbrugssammensætning fortrænger
moms af dansksprogede magasiner grundlag for moms og punktafgifter vedrørende an-
dre varer og tjenesteydelser. Efter tilbageløb reduceres merprovenuet således til ca. 40
mio. kr. årligt. Stigningen i momsbetalingen reducerer realindkomsten og medfører derfor
en negativ virkning på arbejdsudbuddet. Omvendt medfører højere priser på magasiner,
at forbruget heraf falder lidt, mens forbruget af andre varer og tjenesteydelser øges tilsva-
rende. Det øger punktafgiftsgrundlaget vedrørende andre varer og tjenester.
I et vist omfang må det forventes, at køb af dansksprogede magasiner omlægges til køb af
ikke-dansksprogede magasiner, hvilket isoleret set trækker i retning af, at provenuvirknin-
gen reduceres, men bidraget herfra skønnes at være beskedent. Samlet set skønnes de
afledte effekter af ændret forbrugssammensætning og arbejdsudbud til omtrent nul. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes provenuet således at udgøre ca. 40 mio. kr. årligt. Da forsla-
get træder i kraft den 1. juli 2015, skønnes finansårsvirkningen i 2015 til 20 mio. kr. Fra
og med 2016 skønnes merprovenuet efter tilbageløb og adfærd til ca. 40 mio. kr. årligt.
Side 2 af 2