Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123 Bilag 2
Offentligt
Indsendt via hjemmeside
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
København, 2. februar 2015
L123 - vedrørende moms på dansksprogede magasiner
Kære Skatteudvalg
Undertegnede tre mellemstore forlagsvirksomheder, der udgiver dansksprogede trykte specialmagasiner,
skal tillade os at rette henvendelse til jer.
Så blev forslaget om moms på dansksprogede magasiner fremsat. Det er et helt igennem absurd forslag. En
skat på det danske sprog. En kreativitet fra skatteministeriets side, som vel bedst kan sidestilles med
forslaget om brændeafgiften.
Forslaget er ganske givet i strid med gældende internationale regler i forhold til FN og EU. Skatteministeriet
har dog valgt at mørklægge sagen ved vores anmodning om aktindsigt. Helt åbenlyst er forslaget i strid med
FN-konventionen om diskrimination. Det lyder måske vanvittigt. Men var forslaget en importmoms på
arabisksprogede magasiner, så var man næppe i tvivl om, at det var diskrimination. Det forhold at
arabisksprogede magasiner vedbliver med at være momsfri og der kommer moms på dansksprogede
magasiner er naturligvis også diskrimination. Diskrimination af det danske sprog. Hvis ikke skatteministeriet
havde noget at skjule, hvorfor har skatteministeriet så mørklagt sagens papirer?
Bemærk, at alle høringssvarene til lovforslaget er negative. Undtagen Grafisk Arbejdsgiverforening (GA),
som er ankermand for forslaget. Selv fagforeningerne har nu trukket deres støtte til forslaget. HK, der
tidligere var fortaler for forslaget, har trukket deres støtte, da de negative beskæftigelsesmæssige
konsekvenser af forslaget gik op for HK. HK har derfor ikke indleveret høringssvar.
Skatteminister Benny Engelbrecht udtaler om lovforslaget (2 x pressemeddelelser 21. januar 2015 fra
skatteministeriet):,
”Regeringens lovforslag sikrer derfor lige konkurrencevilkår på det dansksprogede magasinmarked. Alt
andet er unfair,”
”Moms på magasiner eksisterer allerede. Det er den klare hovedregel. Forslaget fra regeringen om moms
på dansksprogede magasiner til abonnenter i Danmark, som er trykt i lande uden for EU, fjerner en mulig
omgåelse af hovedreglen.”
Virkeligheden er imidlertid, at L123 skaber en konkurrenceforvridende momsforskel, og det først er med
L123, at der skabes ulighed i momsbehandlingen på magasiner. Nedenfor er anført de forskellige typer af
magasiner, som borgerne tilbydes og den momsmæssige behandling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492522_0002.png
Før vedtagelse
af L123
Magasiner sendt til kunderne
Magasiner udsendt som medlemsblad fra foreninger fx Jæger,
Ridehesten og Sejler
Magasiner udsendt til avisabonnenter som indstik fx Berlingske
Magasiner og Børsen Pleasure
Magasiner, der er ikke-dansksprogede, sendt til abonnenter (alle)
Magasiner på dansk fra private magasinudbydere sendt til
abonnenter
Efter vedtagelse
af L123
Momsfrit
Momsfrit
Momsfrit
Momsfrit
Momsfrit
Momsfrit
Momsfrit
Momspligtigt
Er ministeren overhovedet klar over, at magasiner leveret som indstik i aviser er momsfri og at
foreningernes magasiner er momsfri? Hovedreglen er faktisk i dag, at magasiner sendt til kunderne er
momsfri.
Tilbage efter L123 står altså de privatejede magasinudgivere med dansksprogede magasiner, som de
eneste, der skal betale moms ved levering til abonnenterne. Det er unfair.
Når GA siger, at magasinudgiverne med forslaget nu bare skal betale moms på magasinerne som
konkurrenterne, så er det altså ganske enkelt ikke sandt. Alle vores konkurrenter kan fortsat levere
momsfrit.
Glem alt om GA’s påstande om, at hundredvis af trykkeriarbejdere har mistet deres arbejde pga. de
nuværende momsregler på magasiner og at flere vil miste arbejdet, hvis ikke der indføres moms på vores
magasiner. Det passer ganske enkelt ikke. Skatteministeriet har med tal fra PostDanmark anslået, at der
importeres 9 mio. magasiner årligt til Danmark. Selv hvis det jubel-optimistisk blev antaget, at alle disse
magasiner efter forslaget vil blive trykt i Danmark, så ville det højst give 10-20 trykkeriarbejdere fast
arbejde. Et magasin koster således ca. 5 kr. at trykke og trykkerierne ville således kunne opnå en
omsætning på 45 mio. (9 mio. magasiner x 5 kr.). Omsætningen skal dække trykkeriernes vareforbrug til
papir, farve, maskintid og tilbage er således en ganske beskeden lønsum.
Over for dette står alle, og ikke bare en niche af, de danske magasinudgiveres arbejdspladser i form af
journalister og grafisk personale. De private magasiner står til at miste hele deres omsætning til bl.a.
udenlandske magasiner med det konkurrenceforvridende lovforslag. Tabet er sammenligneligt potentielt
ca. kr. 540 mio. (9 mio. x ca. 60 kr. i anslået abonnementspris) og hertil, naturligvis, et antal arbejdspladser i
hundredvis.
I et forsøg på at redde 10-20 trykkeriarbejderes arbejdspladser vil skatteministeren ofre hundredvis af
journalister og grafisk personale på de danske magasiner. Det bliver i øvrigt kun et forsøg. Dels vil der være
meget færre danske magasiner at trykke for – og dels er danske trykkerier slet ikke konkurrencedygtige på
dette marked. GA påstår, at de sagtens kan konkurrere med de norske og schweiziske trykpriser. Det er
meget muligt, men vores magasiner bliver trykt i Serbien til en pris de danske trykkerier aldrig kan komme i
nærheden af. Vi indhenter løbende priser fra danske trykkerier og har derfor fuld overblik over
prisstrukturen. Så der kommer ingen danske trykkeriarbejdspladser ud af L123. Men masser af tabte
videnjobs hos journalister og grafiske arbejdere på vores magasiner.
Vi vil gerne anmode om foretræde for Skatteudvalget og uddybe vores synspunkter. Vi vil på mødet
medbringe eksemplarer af de forskellige magasiner, der udbydes i Danmark i dag, og som skatteministeren
nu vil skabe en momsforskel på til klar konkurrencemæssig ulempe for private danske magasinudgivere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med venlig hilsen
Klaus Nordfeld
Ansvarshavende udgiver af Alt om DATA, Datatid TechLife, Windows Magasinet, Quality Magasinet
På vegne af
Lars Schilling Jacobsen
Adm. direktør / CEO udgiver af Om Strikkemagasin, Om Symagasin, Om Kreativ Strik, Om Burda
Søren Øverup
Adm. Direktør udgiver af Bådmagasinet