Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123 Bilag 16
Offentligt
1503816_0001.png
UDKAST
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum mv.
(Fremsat
den ........ af …………..)
§ 1.
I lovbekendtgørelse nr. 1079 af 31. august 2013 om lov om afgift af lønsum mv. med senere
ændringer foretages følgende ændringer:
1.
I § 1, stk. 1, affattes 2. pkt. således:
“Der betales tillige afgift af virksomheder, der udgiver og importerer aviser, eller som producerer
dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende, der importeres afgiftsfrit i henhold til
momslovens § 36, stk. 1, nr. 3.”
2.
§ 4, stk. 5, affattes således:
“For virksomheder, der udgiver eller importerer aviser, eller som producerer dansksprogede
magasiner, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt., er afgiftsgrundlaget værdien af virksomhedens salg af aviser og
værdien af den afgiftsfri import af dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende, der
importeres afgiftsfrit i henhold til momslovens § 36, stk. 1, nr. 3.”
§ 2.
I lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 om lov om merværdiafgift (momsloven) med
senere ændringer foretages følgende ændringer:
1.I
§ 36, stk. 1, nr. 3, 2. pkt. udgår ”samt magasiner, tidsskrifter og lignende, der efter trykning i et
EU-land sendes ud af EU for derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark”.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning for de registreringspligtige
virksomheders betaling af afgift for opgørelsesperioder efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget indeholder en ændring af lønsumsafgiftsloven, som indfører lønsumsafgift på dansk-
sprogede magasiner, tidsskrifter og lignende, som importeres afgiftsfrit efter momslovens § 36, stk.
1, nr. 3. Samtidig bortfalder undtagelsen fra momsfritagelse for magasiner mv., der efter trykning i
et EU-land sendes ud af EU for derved at blive sendt til privatpersoner i Danmark.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
De pågældende magasiner mv. er momsfritaget som følge af den generelle momsfritagelse for
postordresalg af varer af ringe værdi. Momsfritagelsen er dermed en følge af og i overensstemmelse
med Rådets direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet). Grundlæggende bør antallet af nationale
fravigelser fra momssystemdirektivet begrænses, hvorved blandt andet EU-rettens princip om
neutralitet iagttages.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 2004 indførtes en undtagelse fra den generelle momsfritagelse for postordresalg for varer af ringe
værdi, hvorefter der blev lagt importmoms på magasiner, der efter trykning i et EU-land sendes ud
af EU for derfra at blive sendt til privatpersoner i Danmark. Denne undtagelse har vist sig ikke at
kunne opfylde formålet om, at afgiftsforhold ikke bør kunne føre til fravalg af indenlandsk
produktion.
Virksomheder, der producerer magasiner, som bliver trykt uden for EU og importeres til salg i
abonnement her i landet, har således siden 2004 kunnet have særlige konkurrencemæssige fordele
som følge af momsfritagelsen i forhold til virksomheder, der får trykt magasiner her i landet. De
konkurrencemæssige fordele vurderes at være så væsentlige, at indenlandsk produktion kan blive
fravalgt alene som følge af den omhandlede momsfritagelse.
Det foreslås nu at ophæve den omhandlede undtagelse i momsloven. Med indførelsen af
lønsumsafgift i stedet for vil formålet om, at afgiftsforhold ikke bør kunne føre til fravalg af
udenlandsk produktion, kunne opfyldes, samtidig med at momslovgivningen igen kommer til at
være i overensstemmelse med indholdet af de almindelige regler i momssystemdirektivet.
Ved at indføre lønsumsafgift på salget af dansksprogede magasiner i abonnement sikres det, at den
konkurrencemæssige fordel, som momsreglerne kan medføre, elimineres eller begrænses
væsentligt, således at de momsmæssige forhold ikke vil være afgørende for beslutningen om,
hvorvidt dansksprogede magasiner skal trykkes inden for eller uden for EU.
I konsekvens af indførelsen af lønsumsafgiftspligt ses den væsentligste del af formålet med
undtagelsen fra momsfritagelsen for magasiner mv., der trykkes uden for EU og importeres her til
landet, at være bortfaldet. Derfor foreslås denne undtagelse ophævet.
3. Gældende ret
Lønsumsafgiften blev indført pr. 1. juli 1990 med henblik på at udligne de fordele af
skattelempelser, som visse virksomheder fik ved ændringer i skattelovgivningen på daværende
tidspunkt. Afgiften har således til formål at medvirke til begrænsning eller eliminering af
konkurrenceforvridende konsekvenser af den fiskale lovgivning i øvrigt.
Lønsumsafgiften er en national dansk afgift. I modsætning til moms er der ikke i EU-retten nogen
lønsumsafgift. Afgiften er en forbrugsafgift på arbejdskraft, som også findes i en række andre lande
i EU. Lønsumsafgiften på aviser beregnes dog ikke direkte på grundlag af værdien af arbejdskraft,
men indirekte på grundlag af en opgørelse af salget, jf. lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 5. I forhold til
EU-retten står man frit for at pålægge lønsumsafgift, da afgiften ikke er en moms (generel
omsætningsafgift).
4. Lovforslaget
Det foreslås, at der indføres lønsumsafgift på salg i abonnement her i landet af dansksprogede
magasiner mv., der importeres momsfrit i henhold til momslovens § 36, stk. 1, nr. 3, på samme
grundlag og med samme sats som for aviser og avistillæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det særlige afgiftsgrundlag for virksomheder, der udgiver eller importerer aviser, vil være velegnet
som grundlag også for virksomheder, der producerer dansksprogede magasiner, som importeres til
salg til abonnenter her i landet.
Danske udgivere og producenter af magasiner mv. vil blive omfattet af lønsumsafgiften. Herved
ophæves den mulige fordel, disse kan have som følge af de almindelige regler i
momssystemdirektivet, samtidig ligestilles magasiner trykt i Danmark med magasiner trykt i andre
lande og der tages et skridt i retning af skattemæssig ligestilling på magasinområdet.
Provenumæssige konsekvenser
Ved lovforslaget lægges lønsumsafgift med 3,54 % på salget af dansksprogede magasiner, der
trykkes uden for EU og importeres til salg i abonnement her til landet.
Administrative konsekvenser
Virksomhederne skal registrere sig for lønsumsafgift og for hver afgiftsperiode opgøre og indbetale
afgiftstilsvaret. Sammenholdt med den byrde, som udgiverne allerede har med opgørelse og
indbetaling af andre afgiftstilsvar, skønnes den administrative byrde ved indførelse af lønsumsafgift
at være af mindre betydning.
Forholdet til EU-retten
Der henvises til bemærkningerne herom ovenfor under de almindelige bemærkninger.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Afgiften omfatter magasiner, tidsskrifter og lignende, jf. momslovens § 36, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 2
Som følge af sammenligneligheden med aviserne, foreslås det samme grundlag for opgørelsen af
afgiftsgrundlaget som for aviser og den samme afgiftssats. Salget i abonnement af dansksprogede
magasiner, der importeres fra lande uden for EU, foreslås derfor som afgiftsgrundlag, og det
foreslås, at afgiftssatsen skal være 3,54 %.
Til § 2
I konsekvens af indførelsen af lønsumsafgiftspligt ses den væsentligste del af formålet med
undtagelsen fra momsfritagelsen for magasiner mv., der efter trykning i et EU-land sendes ud af EU
for derfra at blive sendt til privatpersoner, at være bortfaldet. Derfor foreslås denne undtagelse
ophævet.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft og har virkning fra den 1. januar 2016. Herved kan
virksomhederne få registreringsforhold og administrative forhold på plads inden opgørelse,
angivelse og betaling af afgiften skal finde sted.