Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123 Bilag 14
Offentligt
Notat
Problemer vedrørende ikrafttrædelse for lovforslag L123
Dette notat er udarbejdet for Danske Medier med henblik på at beskrive problemerne
vedrørende ikrafttrædelsestidspunktet som anført i lovforslag L123 om moms på dansk-
sprogede tidsskrifter m.v.
Overordnet konklusion
I notatet er det tydeligt illustreret, hvorfor tidsfristen er urealistisk, hvis branchen skal
have en reel chance for at tilpasse sig en så væsentlig ændring af momsreglerne, som der
lægges op til i lovforslaget. Kort summeret er de tre største udfordringer:
Magasinbranchen har ikke mulighed for at efteropkræve 25 % moms over for si-
ne kunder. Det skyldes, at der er tale om allerede indgåede (og forudbetalte)
abonnementer. Da omtrent 1/3 af abonnementerne løber mere end et halvt år, og
dermed først kan ændres efter den p.t. foreslåede ikrafttrædelsesdato, vil lovæn-
dringen føre til væsentlige merudgifter for udgiverne.
Som et led i den langsigtede planlægning, der kendetegner den trykte bladbran-
che, indgås aftaler og kontrakter ofte for perioder af 12 måneders varighed. Afta-
lerne er så godt som altid baseret på et forventet oplagstal. Hvis det forventede
oplagstal ikke nås, vil prisen pr. blad stige betragteligt for udgiverne i forhold til
det budgetterede. Dette er en følge af prisforbehold omkring oplagstal, ikke op-
nåede omsætningsrabatter, samt manglende eksponering af annoncørers pro-
dukter. Da aftalerne først kan ændres efter den foreslåede ikrafttrædelsesdato,
vil lovændringen føre til yderligere merudgifter for udgiverne.
Merudgifterne nævnt ovenfor forventes at have en karakter, som vil føre til luk-
ning af flere blade. Dermed er der stor sandsynlighed for, at udgiverne vil være
nødsaget til at opsige en række medarbejdere. En ikrafttrædelsesdato pr. 1. juli
2015 vil umuligøre, at udgiverne kan nå at tilrette de personalemæssige forhold,
da opsigelsesfristen ofte lyder på 6
–
9 måneder.
Som konsekvens af udfordringerne, er der behov for, at ikrafttrædelsen af lovforslaget
udskydes til d. 1. juli 2016.
Baggrund
Magasinbranchen er kendetegnet ved, at en stor del af dens omsætning findes i (forudbe-
talte) abonnementsindtægter. Dette medfører, at den enkelte aktør i branchen er nødsa-
get til at planlægge sine aktiviteter i særdeles god tid, hvilket begrænser omstillingsha-
stigheden. De særlige forudsætninger omkring langtidsplanlægning, som branchen er
underlagt, gør den således overordentlig sårbar over for lovændringer med kort imple-
menteringsfrist. Dette medfører, at branchen ud fra et kommercielt synspunkt, er meget
afhængig af, at have fuldstændig klarhed omkring den lovgivning, som den planlægger
sine økonomiske aktiviteter ud fra.
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 33 77 12 31