Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 122 Bilag 1
Offentligt
1490735_0001.png
-- AKT 517890 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar vedr. forældresnsvarsloven ] --
9. december 2013
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Familieret
Vedr.:
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen
forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
af
Grønlands Råd for Menneskerettigheder afgiver hermed høringssvar på anordning om ikrafttræden for
Grønland af forældreansvarsloven og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn,
modtaget d. 11. november 2013.
Rådets formandsskab har videresendt høringsmaterialet til de 17 organisationer og instanser, som er
repræsenteret i Rådet. En række af disse er dog i forvejen høringsparter, hvorfor, Menneskerettighedsrådets
høringssvar skal ses i sammenhæng med deres høringssvar.
Rådet bemærker, at børns retssikkerhed styrkes, da der er flere elementer fra FNs Børnekonvention, som
sikres igennem anordningen. Rådet har som helhed eller flere bemærkninger, men henviser til høringssvar
fra rådsmedlemmerne, herunder børnerettighedsorganisationen MIO.
Rådet vil til sidst udtrykke vores tilfredshed med Inatsisartuts beslutning vedr. ægteskab mellem personer af
samme køn fremadrettet bliver implementeret i Grønland i kraft af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Hjalmar Dahl
Formand
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0002.png
-- AKT 517890 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar til Social-, Børne- og Integrationsministeriets lovprogram for Grønland, J.… ] --
SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Familieret / Family Law
Holmens Kanal K
DK-1060 København K
13-12-2013
Sags nr. 2013-082043
Dok. nr. 1421962
Høringssvar til Social-, Børne- og Integrationsministeriets lovprogram for
Grønland, J. nr. 2012-5209/lth
Jeg vil indledningsvis takke for, at min, børnerådets, og dermed børnenes stemme bliver
hørt i dette vigtige lovgivningsanliggende.
Jeg har ingen kommentarer til de i udkastet foreslåede ændringer til følgende kilder:
Lov om umyndighed og værgemål
(myndighedsanordningen), som anordnet
for Grønland ved anordning nr. 306 af 14. maj 1993.
Lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
(ægteskabsanordningen), som
anordnet for Grønland ved anordning nr. 307 af 14. maj 1993 og som ændret
ved anordning nr. 321 af 26. april 1996.
Lov om ægteskabets retsvirkninger,
som sat i kraft for Grønland ved lov nr.
150 af 31. marts 1993.
Retsplejelov for Grønland,
lov nr. 305 af 30. april 2008, som ændret ved lov
nr. 1388 af 23. december 2012.
Til den påtænkte ændring i
kriminalloven for Grønland, lov nr. 306 af 30. april 2008,
indsættelsen som stk. 2: ”Ligeledes dømmes den, der ulovligt fører barnet ud af riget”,
bemærkes, at den blotte ulovlige udførelse fra Grønland til Danmark ikke er
kriminaliseret. Det er børnetalsmandens opfattelse, at denne bestemmelse bør ændres
til at kriminalisere allerede den blotte ulovlige udførelse af et barn fra Grønland. Den
samlede lovpakke synes generelt at beskytte barnets interesse i og ret til samvær med
begge sine forældre. Fra udkastets almindelige bemærkninger, punkt 8 kan fremhæves
følgende citat: ”.. det bærende element i sager om forældreansvar skal være barnets
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ret til begge forældre og ikke forældrenes ret til barnet,… ”. Dette generelle synspunkt
bør suppleres af en logisk kriminalisering af denne blotte udførelse fra netop Grønland.
En ulovlig udførelse fra Grønland til Danmark vil de facto afbryde barnets mulighed for
samvær med den tilbageværende forælder, og bør ikke i henseende til forseelsens
karakter, gives en anden kriminalret alene på grund af rigsfællesskabet. Udkastets
sondring mellem ulovlige udførelse til udlandet og ulovlig udførelse til Danmark
forekommer nærmest metodisk at indeholde en amputering af § 3, stk. 2 i udkastet til
forældreansvarsanordningen, jfr. nedenfor.
I forhold til udkast til
anordning om ikrafttræden for Grønland af
forældreansvarsloven
(forældreansvarsanordningen), bemærkes:
Jeg stiller mig overordnet set uforstående overfor, hvorfor ministeriet ikke har brugt
denne – svært nærliggende – anledning til også at reformere den for Grønland
gældende Børnelov (Lov nr. 197 af 16. juni 1962). Emneområdet for både
forældreansvar, og de ovenfor nævnte ændringer i familiemønstre, som følge af de
foreslåede ændringer i ægteskabslovgivningen, synes i overordentlig betydningsfuld
grad at have både direkte og indirekte relevans ift. det lovgivningsbillede, som tegnes i
Børneloven - fra 1962. Jeg efterspørger i den forbindelse en konkret forklaring på,
hvorfor ministeriet ikke har ønsket at bringe særligt Børneloven ajour. Jeg er naturligvis
bekendt med, at der i forbindelse med sagen om de såkaldte ”juridiske faderløse” er
arbejdet på øvrige ændringer i den føromtalte Børnelov. Men noterer mig, til ministeriets
videre besvarelse, at der ikke i øvrigt er fundet anledning til at samstemme
børnelovgivningen.
Modsat er jeg overordentlig tilfreds med den modernisering af børneområdet, som
denne anordning indebærer. Det er min opfattelse, at den er et stort og afgørende rigtigt
skridt for bedre børnevilkår i Grønland. Efter min opfattelse inkorporerer den langt de
fleste centrale dele af FN´s Børnekonvention (herefter kaldet Børnekonventionen), og
dermed øges barnets retssikkerhed. Dette er et skridt i en positiv retning.
Konkret til de enkelte bestemmelser ønsker jeg at knytte følgende kommentarer:
Udkastet indeholder et glædeligt opgør med den teoretiske revselsesret i Grønland, jfr.
§ 2, stk. 2.
Jeg støtter varmt det synspunkt, som udtrykkes i anordningens
§ 19,
at et barn har ret til
samvær med den forælder, som det ikke har bopæl hos. I lyset af den offentlige kritik
som emnet har påkaldt sig, herunder at et barn dermed risikerer samvær med
eksempelvis en voldelig far, hvilket skulle indebære, at bestemmelsen og dermed
anordningen ikke kan siges at være for barnets bedste (på dette punkt), bemærker jeg,
at det er min opfattelse, at § 19 udtrykker en ret. En ret for et barn. Ikke en ret for en
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forælder og ikke en pligt for et barn. Som § 19 her formuleres må den naturligt
sammenlæses med både §§ 4-5 og § 34, som i alle tilfælde yder barnet det fornødne
værn imod et tænkt eksempels uhyrligheder. Denne læsemåde forekommer i øvrigt fuldt
overensstemmende med Børnekonventionens art. 3, og art. 9.3. og 18, som jeg (i
øvrigt) herefter anser for direkte inkorporeret i grønlandsk ret gennem § 4 og § 19.
§ 20 a
forekommer uhensigtsmæssig streng i både bogstavet og signalet ift. et
grønlandsk adoptivmønster, hvor den helt altovervejende del af adoptionerne er åbne.
Jeg forstår naturligvis, at problemet dermed de facto kan forekomme ikke eksisterende.
Ikke desto mindre står både signalet og den juridiske virkelighed efter min opfattelse for
stejlt her. Jeg vil som minimum opfordre til, at ordet ”helt” udgår i bestemmelsens første
linje. Alternativt bør der arbejdes på en mere grønlandsk model med inddragelse af bl.a.
andre familiesagkyndige, Departementet for Familie og Justitsvæsen samt
Rigsombudsmanden, som adoptionsmyndighed.
I naturlig forlængelse af kommentaren til § 20 a vil jeg foreslå, at der i
§ 22
indsættes en
adgang for også barnets biologiske slægt til i særlige tilfælde at anmode om kontakt af
en sådan anden karakter. Som en gentagelse af min bemærkning under § 20 a vil jeg
anse en sådan mulighed for absolut bedste stemmende med det grønlandske familie-
og adoptionsmønster.
Jeg finder derudover særlig grund til at støtte og rose den ikke-aldersbetingede pligtige
inddragelse af barnet under sager efter denne anordning, som fastsat i
§ 34.
Jeg kan grundlæggende have min tvivl om anordningen signalerer og indeholder den
eller de nødvendige bestemmelser, som synes påkrævet til inkorporering af
Børnekonventionens art. 19
(alle forholdsregler til beskyttelse af barnet mod enhver
form for misbrug), som efter min opfattelse er helt central i Børnekonventionen – og som
jeg desværre i praksis har set eksempler på overtrædelse af i Grønland. Imidlertid
forstår jeg naturligvis, at måske netop denne artikel i konventionen også skal hente sin
realitet i anden lovgivning end netop denne anordning.
Tillad mig i den forbindelse afslutningsvis at vende tilbage til både den indledende ros af
evnen for anordningen til at inkorporere Børnekonventionen, men dog en manglende
forståelse for at der ikke samtidig blev skabt en reform af netop Børneloven for
Grønland. Med denne anordnings stærkt forbedrede vilkår for børn, kommer dele af
Børnekonventionen på forunderlig vis til at stå isoleret tilbage, og kalde stærkt på en
snarlig reform af Børneloven for Grønland til en fuldendelse af inkorporeringen af
Børnekonventionen.
Det er mit håb, at I vil inddrage ovenstående konkrete og overordnede kommentarer til
de enkelte bestemmelser i det videre arbejde med anordningen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0005.png
Med venlig hilsen
Aaja Chemnitz Larsen
Børnetalsmand for Grønland.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0006.png
-- AKT 517890 -- BILAG 3 -- [ nr. 57 SBIM ikrafttr familieret Grønland 161213 SGH ] --
Social-, Børne-, og Integrationsministeriet
Departementet, Holmens Kanal 22
1060 K
16. december 2013
j.nr. 3.6.15/sgh
Børnerådets mandat gælder ikke Grønland, og rådet har derfor ingen
specifikke kommentarer til forslaget.
På vegne af alle børn i Grønland ønsker rådet imidlertid at udtrykke stor
glæde over, at revselsesretten nu endelig afskaffes med
forældreansvarslovens snarlige ikrafttræden i landet.
Med venlig hilsen
Per Larsen
Formand for Børnerådet
Søren Gade Hansen
Chefkonsulent
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0007.png
-- AKT 517890 -- BILAG 4 -- [ 131216 MIBB høringssvar forældreansvarslovgivning ] --
15. december 2013
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høringssvar vedr. lovforslag om ikraftsættelse af
forældreansvarslovgivningen
Meeqqat Inuunerissut – Bedre Børneliv (MIBB) har med interesse læst lovforslaget og hilser
det velkommen.
Som en generel bemærkning glæder MIBB sig over, at der i lovforslaget lægges op til at
afgørelser om forældreansvar skal tages ud fra barnets bedste, ud fra barnets perspektiv, og
at fokus dermed primært bliver på barnets tarv.
Derudover glæder det MIBB, at lovforslaget slår fast, at begge forældre i udgangspunktet er
ligestillet ved at have fælles forældremyndighed. Det pointere, at begge forældre har et ansvar
for deres barn, hvilket MIBB fuldt ud kan tilslutte sig.
Specifikke bemærkninger
I Grønland har der en årrække været tvivl om, hvorvidt det var ulovligt at slå sine børn.
Teknisk har man vurderet det ulovligt, men der har været tvivl om, hvordan det i praksis ville
håndteres. Derfor glæder MIBB sig over afskaffelsen af revselsesretten (§ 2. stk. 2) og den
tvetydighed der har været på dette område. Her er det også nødvendigt at påpege den lange
tid, det har taget at få lavet lovændringen.
MIBB mener ikke, at evnen til at være en god forældre afhænger af, hvorvidt man er mor eller
far, men af det ansvar man tager, ens handlinger og ikke mindst den omsorg man drager for
sit barn. Lovforslaget lægger overordnet op til, at forældre i udgangspunktet skal dele
forældremyndigheden. Derfor undrer det MIBB, at det er moderen der automatisk får
forældremyndigheden, hvis forældrene er separeret eller ikke lever sammen ved barnets
fødsels(f.eks. § 6 stk. 2). På den måde udfordres fædres ret til at være fædre for deres børn fra
barnets fødsel. Det giver også en risiko for at fjerne ansvar og kontakt fra en vigtig forældre.
Derfor opfordrer MIBB til, at begge forældre har forældremyndigheden ved fødsel uanset
parforholdets status.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0008.png
15. december 2013
MIBB hilser de gode intentioner om at inddrage barnet i sagsbehandlingen ved sager om
forældreansvar meget velkomne. Vores store fokus er dog på, hvordan dette i praksis skal
efterleves? Generelt er børne- og ungelovgivningen i Grønland meget fin, den store udfordring
ligger ved at sikre de vilkår, som skal være til for leve op til lovgivning. Det sociale system i
Grønland er udfordret ved et alt for stort arbejdspres, få kompetencer og få midler.
MIBB ser derfor frem til det videre arbejde i Selvstyret og kommuner, som præciserer,
hvordan barnet i praksis skal høres, om der er de tilstedeværende kompetencer til at foretage
inddragelsen og hvorvidt der skal tilføjes midler til evt. efteruddannelse.
Medhensyn til hvorvidt et barn skal høres i en sag om forældremyndighed bekymre det MIBB
at der i lovforslagets §34 stk. 2 står: ”forpligtigelsen til at inddrage barnet direkte i sagen
gælder ikke, (…) hvis det må anses for unødvendigt efter sagens omstændigheder.”. Denne
sætning vækker bekymring for MIBB i forhold til, hvem der skal afgøre hvorvidt det er
unødvendigt at inddrage barnet, som er sagens hovedperson i en forældremyndighedssag.
MIBB vil på det stærkeste opfordre til at sætningen præciseres. Denne sætning kan ses som et
smuthul for myndigheder og andre implicerede i behandlingen af forældremyndighedssager
til ikke at inddrage børn. MIBB skal her minde om børnekonventionens artikel 13, om barnets
ret til at give udtryk for sine synspunkter og ret til at videregive informationer.
MIBB anerkender, at et godt samarbejde mellem forældre er vigtigt for et barns trivsel når
forældrene ikke lever sammen. MIBB er grundlægende enig i, at begge forældre skal være
med til at sikre, at barnet har et samvær med den forældre barnet ikke bor hos (§ 19 stk.2).
Faren er dog, at samværet koordineres ud fra hensynstagen til ene eller begge forældres, og
ikke ud fra barnet behov. MIBB anbefaler derfor, at det præciseres, at barnets samvær med
skal ske i enighed i mellem forældrene med udgangspunkt i barnets behov.
I høringsbrevet fremgår en høringsliste, med mange danske instanser og foreninger. På listen
fremgår ikke grønlandske instanser og/eller NGOer på børne- og ungeområdet, herunder
heller ikke MBB. MIBB opfordrer derfor til at Social-, Børne- og Integrationsministeriet
opdaterer deres høringslister, når det gælder love gældende for Grønland. En god
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0009.png
15. december 2013
indfaldsvinkel vil være Grønlands Børnerettighedsinstitution, Meeqqat Inuusuttullu
Oqaloqatigiinnittarfiat (www.mio.gl).
Med venlig hilsen
Katrine Hjelholt Nathanielsen
Formand
Meeqqat Inuunerissut – Bedre Børneliv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0010.png
-- AKT 517890 -- BILAG 5 -- [ EFGs høringssvar til forældreansvarsanordningen ] --
Engagerede Fædre i Grønlands høringssvar til forslag om
forældreansvarsanordning:
Fælles forældremyndighed.
I lovforslaget lægges der op til, at automatisk fælles forældremyndighed ikke vil
gælde for børn født før lovens ikrafttræden.
Dette er stærkt kritisabelt. Eftersom faderen helt eller delvist skal bekoste et søgsmål
om fælles forældremyndighed, vil en del fædre hermed automatisk være sorteret fra.
Dermed vil børn født før lovens ikrafttræden reelt nyde en ringere retsbeskyttelse
end børn født efter. Dette er simpel forskelsbehandling på basis af barnets alder,
hvilket er forkasteligt og i strid med barnets menneskerettigheder. Loven bør derfor
gælde med tilbagevirkende kraft for ikke at krænke disse.
Alternativt, såfremt man ønsker at tilbagevirkende kraft ikke skal gælde for fælles
forældremyndighed, bør en særlig kompensationsordning skræddersys. For eksempel
kunne man gøre rettens beslutning om at idømme fælles forældremyndighed rent
administrativ, og at skabe mulighed for at retten kan idømme den alene på basis af
faderens begæring.
Barnets bedste.
Hvordan vil man sikre at dette hensyn reelt bliver opfyldt af retten?
P.t. foreligger ingen standardregler eller blot vejledninger til retten, om udformning
af samværsordninger. Disse udfærdiges stort set i blinde af retten, hvorfor sagsøger er
efterladt til at håbe på at lægdommeren tilfældigvis har en moderne børnesagkyndig
viden, hvilket kun yderst få har. Situationen svarer omtrent til at overlade en
hjerteoperation til en lægmand, uden så meget som en manual til hjælp. Med mindre
dette ændres, er formuleringen ”bedst for barnet” ren luft. Det bør overvejes, om man
vil lade Statsforvaltningens retningslinjer gælde også i Grønland. I modsat fald bør
en arbejdsgruppe udfærdige stedlige retningslinjer hurtigt.
Barnets bedste og sagsbehandlingstid.
Den særdeles lange sagsbehandlingstid i det grønlandske retsvæsen forhindrer i sig
selv en hurtig etablering af samværsordninger, der kan sikre kontakten mellem
samværsforælder og barn. Denne sagsbehandlingstid skal nedbringes ganske
væsentligt, hvis barnets tarv rent faktisk skal tjenes. Det bør overvejes, om
midlertidige samværsordninger skal kunne sættes i kraft rent administrativt, samtidig
med sagens opstart. Såfremt der skal ventes på første indledende retsmøde, kan der
under de nuværende forhold gå tre måneder. Denne sagsbehandlingstid skal
nedbringes ganske væsentligt, hvis barnets tarv rent faktisk skal tjenes.
Konflikt
mellem forældrene.
Hvordan vil man sikre at bopælsforælderen ikke kan spekulere i at
skabe konflikt? Som berørt under punktet ”barnets bedste” ovenfor, kan rettens
børnesagkyndige viden ligge på et lille sted. Hvordan vil man klæde retten på til
opgaven med at bedømme dette? Bør der indføjes, samarbejdsvilje bør vægtes højt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sager om bopæl og fuld forældremyndighed?
Skal samværssager ligge hos retten?
Generelt skelnes ikke ordentligt mellem samværssager og de øvrige sagstyper. Dette
er kritisabelt, da der er substantiel forskel. I det nuværende lovforslag lægges op til at
samværssager behandles ved civil retssag, hvilket er unødigt voldsomt for denne type
sager. Da det grønlandske retssystem desuden arbejder fabelagtigt langsomt, er
lovforslaget dermed i fare for ikke at opfylde FNs Børnekonventions krav om at sikre
kontakt og omsorg med begge forældre. Det bør overvejes:
1. om samværssager overhovedet skal ligge hos retsvæsenet. De kan udmærket ligge
hos Rigsombudet. Med andre ord eksisterer allerede den administrative struktur til at
tage samværssager ud af retssystemet.
2. Om samværssager ikke skal kunne løses rent administrativt, som i den danske
Statsforvaltning.
3. Såfremt samværssager skal ligge ved retsvæsenet, om ikke de skal kunne afgøres rent
administrativt af retten.
4. Såfremt samværssager skal ligge ved retsvæsenet, om midlertidige ordninger skal
kunne sættes i kraft umiddelbart ved sagens start, dvs før forberedende retsmøder osv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0012.png
-- AKT 517890 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar 2013-4102-0075 ] --
Domstolsstyrelsen
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendes alene pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Store Kongensgade 1-3
1264 København K
Tlf. +45 70 10 33 22
Fax +45 70 10 44 55
[email protected]
CVR nr. 21-65-95-09
EAN-nr.5798000161184
J. nr. 2013-4102-0075-3
Sagsbeh. Jacob Søndergaard
Dir.tlf. 99 68 43 07
Mail [email protected]
16. december 2013
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen
af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mel-
lem to personer af samme køn
Social-, Børne- og Integrationsministeriet har ved brev af 18. november
2013 anmodet om Domstolsstyrelsens eventuelle bemærkninger til udkast til
anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivnin-
gen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Domstolsstyrelsen kan i den forbindelse oplyse, at udkastene ikke giver sty-
relsen anledning til at komme med bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Søndergaard
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0013.png
-- AKT 517890 -- BILAG 7 -- [ 005-1017 forældreansvarsloven ] --
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0014.png
­­ AKT 519401 ­­ BILAG 1 ­­ [ VS: Høring: Grønland ­ Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme ...] ­­
--
-- AKT 517890 -- BILAG 8 -- [ VS Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn ]
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected])
Lene Frendrup ([email protected])
VS: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
27-11-2013 15:12:06
 
 
Kære Lars Thøgersen.
 
Tak for henvendelsen.
 
Hvad angår klagemuligheden til Det Sociale Ankenævn i § 41, stk. 4 har vi ingen bemærkninger til det. Vi formoder, 
at der vil blive tale om ret få sager.
 
Selv om forældreansvarsloven derudover ikke direkte er vores kompetenceområde, er det – som du anfører –
ofte
nødvendigt for os at få oplyst, hvem der har forældremyndigheden over et bestemt barn, da det jo har væsentlig 
betydning for mange af de sager, som vi behandler. Det samme gør sig selvfølgelig gældende for sagsbehandlerne i 
kommunerne.
 
Desværre kan det være svært at få oplyst og dokumenteret, hvem der har forældremyndigheden over et barn, og vi 
har derfor talt om, hvorvidt det vil være muligt at få anført i Folkeregisteret, hvem der har forældremyndigheden. Vi 
ved at det ikke hører direkte sammen med ikrafttræden af loven, men måske kan det være stof til fremtidigt arbejde?
 
 
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga
• Med
venlig hilsen
Lene Frendrup
Specialkonsulent
 
 
Isumaginninnermi Naammagittaalliuuteqartarfik• Det Sociale Ankenævn
Hans Egedesvej 3 • Postboks 689 •   3900
Nuuk
Toqq.
• dir.: +299 34 28 56
Fax: +299 32 58 32
E-mail:
[email protected],
Web:
www.dsa.gl
 
 
 
 
 
 
 
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. november 2013 11:07
Til:
Officiel post til DSA
Emne: Høring: Grønland -
Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 509255)
 
Det Sociale Ankenævn i Grønland
 
Mandag de. 18. november 2013 udsendte vi en høring over lovgivning m.v. om ikraftsættelsen af 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forældreansvarslovgivningen m.v.for Grønland.
Generelt falder forældreansvarslovgivningen uden for Ankenævnets abejdsområder, omend der formentligt i nogle 
situationer kan være behov for at fastslå, hvem der på et givet tidspunkt har forældremyndigheden for et barn.
På et punkt har forældreanordningen imidlertid betydning for Ankenævnet:
Orientering om barnet m.v.
 
§ 23. En forælder, som ikke har forældremyndigheden, har ret til efter anmodning at få orientering om barnets forhold 
fra skoler, børneinstitutioner, social- og sundhedsvæsenet samt private sygehuse, privat praktiserende læger og 
tandlæger. Denne forælder har desuden ret til at få udleveret dokumenter om barnets forhold, hvis disse findes på 
skoler og i børneinstitutioner. Der må ikke gives fortrolige oplysninger om forældremyndighedsindehaveren. 
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte institutioner m.v. kan nægte at give konkrete oplysninger og udlevere dokumenter om 
barnets forhold, hvis det må antages at være til skade for barnet.
Stk. 3. Rigsombudsmanden kan i særlige tilfælde efter anmodning fra indehaveren af forældremyndigheden eller fra en 
af de i stk. 1 nævnte institutioner m.v. fratage den forælder, der ikke har forældremyndigheden, adgangen til at få 
orientering og få udleveret dokumenter efter stk. 1. Afgørelsen har virkning fra det tidspunkt, hvor institutionen m.v. 
modtager meddelelse om afgørelsen.
 
Klage m.v.
 
§ 41. Rigsombudsmandens afgørelser efter denne lov kan påklages til social-,
børne-
og integrationsministeren, jf.
dog stk. 4.
Stk. 2. (Sættes ikke i kraft for Grønland)
Stk. 3. (Sættes ikke i kraft for Grønland)
Stk. 4. Den forælder, der ikke har forældremyndigheden, kan påklage en afgørelse efter § 23, stk. 2, til Det Sociale 
Ankenævn i Grønland. Dette gælder dog ikke afgørelser truffet af sundhedsvæsenet.
 
Det bemærkes, at et tidligere udkast til anordningen har været forelagt for Formandens Departement.
   
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0016.png
­­ AKT 519403 ­­ BILAG 1 ­­ [ Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvar...] ­­
-- AKT 517890 -- BILAG 9 -- [ Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvar… ] --
Til:
Lars Thøgersen ([email protected])
Fra:
Morten Nornild ([email protected])
Emne:
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen 
om ægteskab mellem to personer af samme køn
Sendt:
16-12-2013 14:36:33
 
Brev nr.: 25258
J. nr.: 80.10
 
 
Social- ,
Børne-
og Integrationsministeriet
Familieret
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
 
 
Biskoppen takker for høringen over dette familieretlige lovprogram for Grønland.
 
Biskoppen har ingen bemærkninger til de påtænkte ændringer i børns retsstilling. Ingen af ændringsforslagene 
får umiddelbar betydning for præsternes arbejdsområde.
 
Biskoppen noterer sig ændringen for så vidt angår indførelsen af det kønsneutrale ægteskab. I den forbindelse 
bemærkes, at Kirkelovens § 14, stk. 2-3 (efter ikrafttræden af disse ændringsbestemmelse) pr. 01. januar 2014 
giver mulighed for fritagelse for at udøve eller medvirke ved en kirkelig handling, for en præst eller en kateket. 
For så vidt angår den fremtidige kirkelige vielsesmulighed for personer af samme køn udarbejdes i Grønland et 
nyt vielsesritual i foråret 2014.
 
 
 
Inussiarnersumik inuulluaqqusivunga/Best Regards/Med venlig hilsen
Morten Nornild
 
Stiftskontorchef
Biskopeqarfik/Bishop´s Office/Bispekontoret
Box 90 - 3900 Nuuk
 
Tlf.:  (+299) 32 11 34
Fax: (+299) 32 10 61
 
www.ilagiit.gl
[email protected]
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0017.png
­­ AKT 519400 ­­ BILAG 1 ­­ [ SV: Høring: Grønland ­ Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme ...] ­­
-- AKT 517890 -- BILAG 10 -- [ SV Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme … ] --
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
26-11-2013 16:22:18
HK Landsklubben har ingen bemærkninger til høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen 
af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
 
Med venlig hilsen
Kate Kengen
 
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]
Sendt:
18. november 2013 13:24
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Advokatsamfundet; [email protected]; [email protected];
[email protected]; ´Domstolsstyrelsen´; [email protected]; Eva Stage; [email protected]; Pia 
Brostrøm; [email protected]; Kate Kengen; [email protected]; [email protected]; Landsforeningen af Beskikkede Advokater 
Sekretariat; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Børnesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected]; 
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; LOKK Landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
Familieudvikling; [email protected]; [email protected]; Pia Deleuran; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland -
Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 506750)
 
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og 
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn. 
 
Svarfrist: 16. december 2013.
 
Lars Thøgersen
Specialkonsulent / Legal adviser
 
SOCIAL-,
BØRNE-
OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHILDREN AND INTEGRATION
Familieret / Family Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark / Denmark
Dir. tlf. (+45) 41 85 12 03
E-mail:
[email protected]
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0018.png
-- AKT 517890 -- BILAG 11 -- [ IMR 540.10-30048 ] --
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
[email protected]
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 3269 8803
[email protected]
MENNESKERET.DK
J. NR. 540.10/30048/MAF/CBA
HØRING OVER UDKAST TIL ANORDNINGER OG
LOVFORSLAG OM IKRAFTSÆTTELSEN AF
FORÆLDREANSVARSLOVGIVNINGEN OG
LOVGIVNINGEN OM ÆGTESKAB MELLEM TO
PERSONER AF SAMME KØN
Social-, Børne- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 18.
november 2013 anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til anordninger og
lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Formålet med lovforslaget er at ajourføre den familieretlige lovgivning
for Grønland og at forbedre retsstillingen for børn i sager om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v. Blandt andet
medfører lovforslaget, at barnets ret til begge forældre og ikke
forældrenes ret til barnet bliver et bærende element for afgørelser
vedrørende børn, og barnets synspunkt skal inddrages i sager
vedrørende barnet. Endvidere afskaffes forældres adgang til at anvende
visse former for legemlig afstraffelse over for deres børn
(revselsesretten).
Ved ajourføringen af forældreansvarslovgivningen for Grønland sættes
en række love og konventioner i kraft for Grønland:
Forældreansvarsloven
Lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser
m.v. (internationale børnebortførelser)
Lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen
Haagerkonventionen af 25. oktober 1980 om de civilretlige aspekter
af internationale børnebortførelser
Den europæiske konvention af 20. maj 1980 om anerkendelse af og
fuldbyrdelse af afgørelser om forældremyndighed
17. DECEMBER 2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg,
anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende
forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn.
Endvidere sættes lovgivningen om ægteskab mellem to personer af
samme køn i kraft for Grønland.
Instituttet finder det positivt, at lovgivningen inden for ovenstående
områder ajourføres.
Det fremgår af lovforslaget, at retterne og Rigsombudsmanden ved
ikraftsættelsen af forældreansvarsloven får mulighed for – men ikke
pligt til – at tilbyde børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling, da
det grønlandske samfund ikke indeholder de fornødne kompetencer til
at gøre dette obligatorisk.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder – at det løbende overvejes, hvorvidt
det er muligt at udvikle de fornødne kompetencer til at indføre en
obligatorisk adgang til børnesagkyndig rådgivning og konfliktmægling.
Der henvises til sagsnr. 2012-5209.
Venlig hilsen
Christoffer Badse
MONITORERINGSCHEF
2/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0020.png
-- AKT 517890 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar af 17. december 2013 ] --
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0022.png
-- AKT 517890 -- BILAG 13 -- [ 20131211_Grønlands_familieret_høring ] --
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
[email protected], [email protected]
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af
forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af
samme køn.
16. december 2013
LGBT Danmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner –
takker for at have fået anordninger og lovforslag i høring.
Landsforeningen finder det meget tilfredsstillende, at Grønland Selvstyre har anmodet om
at få den familieretlige lovgivning for Grønland ajourført, herunder ikrafttræden af
bestemmelserne om ægteskab mellem to personer af samme køn. Dels forbedrer det
grønlandske borgeres retsstilling, dels skaber det en ensartethed indenfor dele af
rigsfællesskabet.
I Danmark indførtes den kønsneutrale ægteskabslov i 2012. Men først året efter kom
retsvirkningerne på plads, blandt andet ved at der gennemførtes vigtige justeringer af
børneloven (Lov om ændring af børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige
andre love, LOV nr. 652 af 12/06/2013). Ifølge lovens § 10, stk. 2 kan denne ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft i Grønland. Denne mulighed synes ikke udnyttet i
de forslag, der indgår i nærværende høring.
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0023.png
LGBT Danmark finder det ikke tilfredsstillende, hvis der opnås en situation, hvor børn med
forældre af samme køn i Grønland falder under adoptionsloven men i Danmark falder
under børneloven – det vil stille regnbuefamilier væsentligt ringere i Grønland end i
Danmark. Landsforeningen mener ikke, ajourføringen af den familieretlige lovgivning for
Grønland er tilstrækkelig, medmindre at regler som dem, der er indført med LOV nr. 652 af
12/06/2013, gennemføres for Grønland.
Med venlig hilsen
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
Søren Laursen
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0024.png
-- AKT 517890 -- BILAG 14 -- [ [Untitled] ] --
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0025.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0026.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0027.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0028.png
­­ AKT 521325 ­­ BILAG 1 ­­ [ SV: Høring: Grønland ­ Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme ...] ­­
-- AKT 517890 -- BILAG 15 -- [ SV Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme … ] --
Til:
Cc:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
19-12-2013 19:08:52
Til rette vedkommende:
 
Den 19. november 2013 har Social-,
Børne- og Integrationsministeriet fremsendt høring over udkast til 
anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab 
mellem to personer af samme køn. 
 
Det kan i den anledning oplyses, at Grønlands Politi ingen bemærkninger har til det modtagne materiale.
 
 
 
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga / Med venlig hilsen
 
Claus Risbjerg
Administrationschef
 
Tlf: 365134 (dir) mob: (00299) 587538
Mail: [email protected]
 
 
 
 
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. november 2013 09:24
Til:
[email protected];
Politiet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; ps@nuna-
law.gl; [email protected];
Advokatsamfundet;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Landsforeningen af Beskikkede Advokater Sekretariat; Naja Joelsen;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Børnesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
LOKK Landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
Familieudvikling;
[email protected]; [email protected];
Pia Deleuran;
[email protected];
[email protected];
Advokatfirma;
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland -
Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 506750)
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og 
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn. 
 
Svarfrist: 16. december 2013.
 
Lars Thøgersen
Specialkonsulent / Legal adviser
 
SOCIAL-,
BØRNE-
OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHILDREN AND INTEGRATION
Familieret / Family Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark / Denmark
Dir. tlf. (+45) 41 85 12 03
E-mail:
[email protected]
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0029.png
-- AKT 517890 -- BILAG 16 -- [ 3771_001 ] --
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0030.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0031.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0032.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0033.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0034.png
­­ AKT 517717 ­­ BILAG 1 ­­ [ Retten i Grønland: Høring: Grønland ­ Forældreansvar og ægteskab mellem to perso...] ­­
-- AKT 517890 -- BILAG 17 -- [ Retten i Grønland Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to perso… ] --
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected]), Kontor for Familieret ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Retten i Grønland: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
14-12-2013 21:01:11
Retten i Grønland har ikke bemærkninger til de fremsendte udkast til anordninger og lovforslag.
 
Dog bemærkes, at den angivne emailadresse til kredsdommerforeningen er forkert. Kredsdommerforeningen i 
Grønland kan kontaktes via formanden, kredsdommer Eleonora Steenholdt Mørch på email: [email protected]
 
Retten i Grønland har d.d. eftersendt de 2 høringsmail til kredsdommerforeningen.
 
Med venlig hilsen
 
Birgit Skriver
dommer
 
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]
Sendt:
18. november 2013 09:24
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Advokatsamfundet; [email protected]; Post Landsret; Post Rig;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landsforeningen af Beskikkede
Advokater Sekretariat; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Børnesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected]; 
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; LOKK Landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
Familieudvikling; [email protected]; [email protected]; Pia Deleuran; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland -
Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 506750)
 
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og 
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn. 
 
Svarfrist: 16. december 2013.
 
Lars Thøgersen
Specialkonsulent / Legal adviser
 
SOCIAL-,
BØRNE-
OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHILDREN AND INTEGRATION
Familieret / Family Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark / Denmark
Dir. tlf. (+45) 41 85 12 03
E-mail:
[email protected]
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490735_0035.png
­­ AKT 522270 ­­ BILAG 1 ­­ [ SV: Høring: Grønland ­ Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme ...] ­­
-- AKT 517890 -- BILAG 18 -- [ SV Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme … ] --
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected]), Kontor for Familieret ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
02-01-2014 03:50:38
Til Social-,
Børne-
og Integrationsministeriet
 
Vedrørende sagsnr. 2012-5209
 
Efter gennemgang af det vedhæftede kan jeg meddele, at udkast til anordninger om lovforslag on ikraftsættelse 
af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn kan jeg oplyse, 
at forslagene ikke giver Grønlands Landsret anledning til bemærkninger.
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga/Med venlig hilsen  
Søren Søndergård Hansen
Nunap eqqartuusissuunera/Landsdommer
[email protected]/[email protected]
Nunatta Eqqartuussisuuneqarfia/Grønlands Landsret
Jens Kreutzmannip aqqutaa 5, 2. sal
Postboks 1040
3900 Nuuk
Oqaarasuaat/Telefon (+ 299) 36 39 00/36 39 62
Angallattakkamik oqaarasuaat/mobiltelefon (+ 299) 54 26 25
Allakkasuaat/Telefax (+299) 32 39 75
 
 
 
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]
Sendt:
18. november 2013 09:24
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Advokatsamfundet; [email protected]; Post Landsret; Post Rig;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landsforeningen af Beskikkede
Advokater Sekretariat; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Børnesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected]; 
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; LOKK Landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
Familieudvikling; [email protected]; [email protected]; Pia Deleuran; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland -
Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 506750)
 
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og 
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn. 
 
Svarfrist: 16. december 2013.
 
Lars Thøgersen
Specialkonsulent / Legal adviser
 
SOCIAL-,
BØRNE-
OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHILDREN AND INTEGRATION
Familieret / Family Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark / Denmark
Dir. tlf. (+45) 41 85 12 03
E-mail:
[email protected]