Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 121
Offentligt
1509029_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 18. marts 2015
”Vil ministeren redegøre for, om kommunen er forpligtiget til at undersøge, om
der er nogen i barnets netværk og familie, der kunne varetage barnets interes-
ser, eksempelvis som bisidder eller via en netværksanbringelse, inden kommu-
nalbestyrelsen tvangsbortadoptere et barn? Vil ministeren derudover også rede-
gøre for, om og hvordan kommunen er forpligtiget til at inddrage netværket.”
I alle sager om udsatte børn og unge skal kommunen overveje, hvordan der kan
ske en systematisk inddragelse af familie og netværk. Familie og netværk kan
være en god støtte for barnet og tilbyde barnet noget af den stabilitet og konti-
nuitet, som forældrene ikke er i stand til.
Den børnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50 skal bl.a. afdække res-
sourcer og problemer hos barnet, familien og netværket. Undersøgelsen skal
resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for at iværksætte
foranstaltninger, og i bekræftende fald af hvilken art disse bør være. Der skal i
den forbindelse blandt andet være oplysninger om de forhold i familien eller i
familiens omgivelser, som kan bidrage til at klare vanskelighederne.
Lovforslag L 121 om lempelse af betingelserne for adoption uden samtykke æn-
drer ikke ved, at kommunen på baggrund af den børnefaglige undersøgelse kan
træffe afgørelse om at anbringe barnet eller den unge i netværkspleje, for så vidt
at det vurderes at være det bedste for barnet.
Om varetagelse af barnets interesser i en sag om adoption uden samtykke hen-
viser jeg til min besvarelse af spørgsmål 2 (L 121, samlingen 2014-15) om hø-
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ring af barnet i en sag om adoption uden samtykke. Det fremgår af svaret, at det
med lovforslaget præciseres, at barnet er part i sagen, og endvidere fremgår det,
at barnet efter adoptionslovens § 15 a skal have beskikket en advokat under
sagens behandling.
Et barn eller en ung, hvis sag behandles efter servicelovens regler, har på ethvert
tidspunkt af sagens behandling ret til at lade sig bistå af andre. En bisidder for
barnet kan f.eks. være en person i barnets netværk, som barnet føler sig fortrolig
med. Det kan også være en professionel bisidder fra Børns Vilkår, som bistår
barnet under sagens behandling, og som tager udgangspunkt i barnets perspek-
tiv.
Endvidere fremgår det af den foreslåede § 68 f, at børn og unge-udvalget skal
give barnet eller den unge, barnets eller den unges forældre, indehaverne af
forældremyndigheden og barnets eller den unges eventuelle plejeforældre samt
deres advokater og bisiddere lejlighed til at udtale sig, inden udvalget afgiver
indstilling om adoption uden samtykke fra forældrene, jf. lovforslagets afsnit
3.3.3.1.
Manu Sareen
/Dan Holmgreen