Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 121 Bilag 8
Offentligt
1511202_0001.png
Landsforeningen for
nuværende og tidligere anbragte
København, 22. marts 2015
Til medlemmerne af Folketingets Socialudvalg vedr. lovforslag 121 om tvangs-
adoption
TABUKA, Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte, ser forslaget om at lempe mulig-
hederne for tvangsadoption ud fra
barnets
perspektiv. Ikke forældrenes. Vi tænker på, hvad det kan
medføre for børnene, fordi vi selv har været anbragt og dermed kunne have været kandidater til
tvangsadoption. Vi kender problemstillingerne fra vores egne liv.
Vi synes, at der er grund til at tænke sig meget godt om med lovforslaget.
Forslaget indeholder en række lempelser af kravene til tvangsadoption, og det er umuligt at vurdere
den
samlede
effekt. Derfor er der da heller ingen vurdering i lovforslaget af, hvor mange børn, det
vil omfatte. Om det er 5 om året – eller 50. Det har heller ikke været muligt at få det afdækket i sva-
rene til Socialudvalget.
Lovforslaget overser også, hvad en tvangsadoption kan betyde for de relationer, børnene allerede
har etableret. De kan måske få gode, nye adoptivfamilier, men samtidig får de skåret de hidtidige
bånd over. Også selvom de bånd kan være helt eksistentielle.
Med hensyn til forældrene skal man forstå, at det jo er vores forældre, vores ophav, som man ikke
bare kan smide væk. Et barn kan have etableret relationer med positive elementer til en eller begge
forældre, som man er nødt til at respektere. Det gør lovforslaget ikke, udgangspunktet er, at de vil
blive afbrudt. Forældreansvarslovens § 20 a giver mulighed for ”i helt særlige tilfælde” at fastsætte
samvær eller kontakt, men det er helt særligt, så det bliver ikke normen ved tvangsadoptioner.
Ydermere kan barnet ikke selv søge om det, det kan kun en slægtning ’udefra’. Disse regler ændres
ikke med lovforslaget, tværtimod siges det i bemærkningerne, at ”De grunde, der fører til at gen-
nemføre en adoption uden samtykke, som oftest vil være grunde, som taler mod, at det vil være
bedst for barnet at fastsætte samvær”.
C/O Bente Nielsen
Kaj Munks Vej 10, 4. Th. 2300 København S
www.tabuka.dk – [email protected] – Tlf. 2446 0028
L 121 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 22/3-15 fra TABUKA - Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte
1511202_0002.png
Landsforeningen for
nuværende og tidligere anbragte
Og selv når der ikke er grund til at have kontakt eller samvær med forældrene, så skal man jo kende
sine rødder og have mulighed for at få den del af sit liv på plads. Selvom opvæksten og forholdet til
forældrene kan have været meget belastende.
Men det er måske endnu mere alvorligt, at der slet ikke er tænkt på relationerne til søskende og bed-
steforældre. Vi ved af egen erfaring, at det er meget vigtige relationer, og i forhold til søskende også
langvarige. I bedste fald livslange. Det er helt urimeligt og reelt et overgreb mod børn, hvis gode
relationer til søskende og bedsteforældre afbrydes, fordi det besluttes, at de skal tvangsadopteres.
Det bliver særlig alvorligt, fordi mange af børnene kan være ret gamle. De, der er tvangsadopteret
efter lovændringen i 2009, var mellem 6 og 12 år, og de kan dermed have haft dybe relationer til
søskende eller bedsteforældre. Med et meget større antal tvangsadoptioner, så vil der også fremover
være en del børn, der har sådanne relationer.
For os er det indlysende at spørge, hvordan lovændringen forholder sig til fx en 10-årig dreng, der
har levet sit liv sammen med en 13-årig søster, og som måske er tæt knyttet til hende, fordi hun har
været en vigtig omsorgsperson for ham. Er det muligt at tvangsadoptere ham væk fra søsteren? Kan
man med en tvangsadoption splitte søskende, der har et fungerende søskendeskab? Og kan man
garantere, at deres relation kan fortsætte efter adoptionen? Vil søsteren i eksemplet have noget at
skulle have sagt i forbindelse med afgørelsen?
Lovforslaget rejser mange alvorlige men ubesvarede spørgsmål i relation til søskende. Det under-
streges af, at hverken søskende eller bedsteforældre overhovedet nævnes i lovforslaget og bemærk-
ningerne. De er også på papiret skåret væk.
Vi kan ikke se det på anden måde, end at en adoption vil blive et brud for børnene, hvis man ikke
samtidig ændrer muligheden for fortsat kontakt og samvær dybtgående. Altså skaber mulighed for
langt mere åbne adoptioner, som man kender mange andre steder i verden.
DR har i årevis kørt programmet ’Sporløs’, der viser, hvordan bortadopterede leder efter deres fami-
lie og rødder. Fordi de er så enormt vigtige for dem. Det er indlysende for os, vi forstår udmærket,
hvad der får adopterede ud på den rejse. Det er den indsigt, vi ikke kan finde i lovforslaget.
Der er muligheder i Serviceloven for at gennemføre stabile anbringelser, der kan vare i hele barnets
opvækst, når det er nødvendigt. Men kommunerne bruger dem ikke fuldt ud, måske fordi de viger
tilbage fra den udgift, det medfører. Det bør der gøres noget ved, en fuldstændig brug af de eksiste-
rende regler vil kunne skabe mere af den ro og stabilitet, som lovforslaget efterlyser.
C/O Bente Nielsen
Kaj Munks Vej 10, 4. Th. 2300 København S
www.tabuka.dk – [email protected] – Tlf. 2446 0028
L 121 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 22/3-15 fra TABUKA - Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte
1511202_0003.png
Landsforeningen for
nuværende og tidligere anbragte
TABUKA skal på baggrund af ovenstående anbefale, at lovforslaget ikke gennemføres i den fore-
liggende form. Der må være et helt anderledes fokus på de relationer, et barn kan have etableret til
andre medlemmer af familien og slægten, især til søskende. Det er en alvorlig mangel i lovforslaget,
at det ikke er gennemtænkt. Og der bør åbnes for langt bedre muligheder for at bevare kontakt og
samvær med vigtige relationspersoner fra barnets familie.
Med venlig hilsen
Bente Nielsen
Formand for TABUKA, Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte.
C/O Bente Nielsen
Kaj Munks Vej 10, 4. Th. 2300 København S
www.tabuka.dk – [email protected] – Tlf. 2446 0028