Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 120 Bilag 1
Offentligt
1490559_0001.png
Høringsnotat
vedr.
”Faglig støtte til netværksplejefamilier m.fl., ændring
af afgørelseskompetence i sager om ændring af an-
bringelsessted samt nedsættelse af samtykkealder
mv.”
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om at styrke plejefamilieområdet, som er
en del af satspuljeaftalen for 2015-2018. Lovforslaget indeholder to hovedele-
menter.
Lovforslagets første del skal sikre, at netværksplejefamilier og familier, der har
adopteret et barn eller ung, der tidligere har været anbragt i pleje i familien, får
ret til yderligere faglig støtte. Formålet med lovforslaget er at understøtte, at
børn og unge kan anbringes i familier, de allerede har en tilknytning til ved at
sikre, at familierne får den nødvendige støtte til at sikre barnet eller den unge en
positiv udvikling, som tager udgangspunkt i familiens og barnets eller den unges
aktuelle støttebehov.
Lovforslagets anden del skal understøtte kontinuiteten i de anbragte børn og
unges opvækst ved at styrke afgørelsesgrundlaget i sager om flytning fra et an-
bringelsessted til et andet i tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaveren og
den unge ikke samtykker hertil. Med lovforslaget ændres lovgivningen, således
at børn og unge-udvalget fremover kan træffe afgørelse om ændring af anbrin-
gelsessted i de tilfælde, hvor det vurderes, at hensynet til barnets eller den un-
ges behov for støtte imødekommes bedst ved en ændring af anbringelsesstedet
ud fra en konkret afvejning af hensynet til kontinuiteten i anbringelsen og formå-
let med anbringelsen. Samtidig stilles der forslag om at nedsætte alderen for
samtykke til ændringen af anbringelsessted fra 15 år til 12 år.
Høringsparter
Følgende organisationer har haft lovforslaget i høring, men
ikke afgivet hørings-
svar:
3F – Fagligt Fælles Forbund, BUPL - Forbundet af Pædagoger og Klubfolk, Dan-
marks Lærerforening, Den Danske Dommerforening, Danske Handicaporganisa-
tioner, Danske Advokater, Dansk Industri, Det centrale handicapråd, Dommer-
foreningen, Fagligt selskab for sundhedsplejersker, Fabu, Forening for ledere af
sundhedsordninger for børn og unge, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister,
Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Forening til Bistand for Børn og Unge, Landsfor-
eningen Bopam, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre, botilbud og skolebe-
handlingstilbud, Landsforeningen af ungdomsskoleledere, Plejefamiliernes
Landsforening, Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte, TABUKA, Ungdommens Vel
og Ungdomsringen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer, som
ikke har haft be-
mærkninger
til lovforslaget:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Datatilsynet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskeret-
Side
1
af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490559_0002.png
tigheder, Landsforeningen af Socialpædagoger, FOA – Fag og Arbejde, Socialpæ-
dagogerne.
Følgende organisationer
har bemærkninger
til lovforslagets indhold:
Aarhus Kommune, Advokatrådet, Børne og kulturchefforeningen, Børnesagens
Fællesråd, Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, Forældre-
LANDSforeningen (FBU), HK/kommunal, Kommunernes Landsforening, Landsfor-
eningen af opholdssteder – LOS, Ungdommens Røde Kors, Statsforvaltningerne
Høringssvar
Generelt er lovforslaget blevet mødt med positive tilkendegivelser. En række
organisationer har bemærkninger til konkrete elementer i lovforslaget, hvilket
adresseres nedenfor.
1. Nedsættelse af samtykkealder ved afgørelser om ændring af anbringel-
sessted
Samtykke og barnets modenhed
FBU
og
Børnesagens Fællesråd
finder det problematisk, at børn allerede fra 12 år
skal tage stilling til, om de ønsker at skifte anbringelsessted. FBU henviser til, at
et barn, der fx har boet i en plejefamilie gennem mange år kan blive udsat for et
stort pres ved at skulle tage stilling til en afgørelse om at ændre anbringelses-
stedet. FBU anbefaler såfremt lovforslaget vedtages, at samtykket sker efter reg-
len om samtykke til anbringelse i servicelovens § 53, og at samtykket skal om-
fatte formålet med anbringelsen. Endelig påpeger
Børns Vilkår og Børnerådet,
at
børn skal inddrages i hele sagsprocessen og være klar over konsekvensen af
deres samtykke/ikke samtykke i en så indgribende afgørelse som en ændring af
anbringelsessted samt at børn altid skal gives mulighed for at blive inddraget i
deres egen sag, i det omfang de er modne til det.
MBLIS’ svar:
MBLIS er enig i, at der er tale om en afgørende beslutning, hvor det
er helt afgørende, at barnet afgiver samtykke eller afviser at give samtykke på et
oplyst grundlag samt at der i hvert tilfælde foretages en vurdering af barnets
modenhed. Derfor er det efter de nugældende regler også et krav, at barnets
synspunkter altid skal inddrages med passende vægt i overensstemmelse med
barnets alder og modenhed. Et samtykke forstås, efter de generelle forvaltnings-
regler, som enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse. Det be-
tyder, at kommunalbestyrelsen efter de gældende regler tydeligt skal forklare,
hvilken betydning barnets eller forældreren samtykke eller mangel på samtykke
har for det videre sagsforløb. Ved samtykke efter servicelovens § 53 er det speci-
fikt selve formålet med anbringelsen, der specificeres at barnet skal give sam-
tykke til og således ikke på samme måde relevant ved afgørelser om ændring af
anbringelsessted, hvor barnet i stedet skal være oplyst om formålet med æn-
dringen. Barnet kan tage en bisidder ved møder og samtaler med kommunen,
der kan fungere som garant for, at barnets meninger og interesser bliver tilken-
degivet og belyst fyldestgørende under sagsbehandlingen. Idet en ændring af
anbringelsessted foretages på baggrund af barnets behov for støtte og en vurde-
ring af barnets trivsel, vurderes det at være relevant at indhente samtykke alle-
rede fra det fyldte 12. år, så barnet inddrages mere formelt i en så markant afgø-
relse for barnet og dermed styrke barnets retssikkerhed. Det sikrer samtidig, at
der er overensstemmelse med klagealderen for denne type afgørelser, idet børn
på 12 år i dag kan påklage afgørelsen om ændring af anbringelsessted til Anke-
styrelsen.
Forslaget om at nedsætte samtykkealderen til 12 år fastholdes som følge af
ovenstående dermed. Forslaget om, at børn skal give et informeret samtykke til
ændringen efter servicelovens § 53 efterkommes ikke, idet et informeret sam-
tykke til ændringer om anbringelsessted allerede er gældende efter loven i dag.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490559_0003.png
Nedsættelse af samtykkealder og sammenhæng til afgørelser om anbringelse
uden samtykke
Børnerådet
tilslutter sig en nedsættelse af samtykkealderen, men giver udtryk
for, at det virker usammenhængende, at et 12-årigt anbragt barn, får mulighed
for at give/ikke give samtykke til en flytning fra et anbringelsessted til et andet,
mens en 12-årig, som skal anbringes uden for hjemmet, ikke får mulighed for at
give/ikke give samtykke.
MBLIS’ svar:
MBLIS er af den opfattelse, at der ved en ændring af anbringelses-
sted oftest ikke vil være tale om en lignende loyalitetskonflikt, som når et barn
skal anbringes uden for hjemmet. Dertil kommer, at mange ændringer af an-
bringelsessted igangsættes netop på baggrund af barnets eller den unges mang-
lende trivsel på anbringelsesstedet, hvorfor det vurderes at være relevant at ind-
hente formelt samtykke allerede fra det 12. år i disse afgørelser.
Der vurderes således at være en væsentlig forskel i de to afgørelser, og det vur-
deres derfor ikke at være hensigtsmæssigt at nedsætte samtykkealderen ved
afgørelser om anbringelser uden for hjemmet i sammenhæng med dette lov-
forslag.
2. Om ret til faglig støtte for netværksplejefamilier og for familier, der har
adopteret et barn, der tidligere har været anbragt i pleje i familien
FBU
og
KL
henviser i deres høringssvar til, at der efter de gældende regler for
støtte efter serviceloven er hjemmel til, at netværksplejefamilier og adoptivfami-
lier, kan få den nødvendige støtte i forbindelse med barnets støttebehov.
FBU
finder, at der ved særlovgivning er risiko for, at de fremhævede grupper får let-
tere adgang til den nødvendige støtte end andre grupper og anfører, at lovgiv-
ningen på området dermed bliver unødig kompliceret.
FBU
anbefaler, såfremt
lovforslaget vedtages, at lovhjemlen til faglig støtte til familier, der adopterer et
barn eller ung, der har været anbragt i pleje i familien, sker efter servicelovens §
52, stk. 3 for at fremhæve, at der er tale om et barn, der bor i sin familie, og at
der derfor er tale om støtte i hjemmet.
MBLIS’ svar:
MBLIS er enig i, at der efter serviceloven i dag er hjemmel til at yde
støtte til de familier og børn eller unge, herunder også netværksplejefamilier og
adoptivfamilier, som har behov for støtte. Netværksplejefamilier kan have dog
have færre ressourcer at trække på i rollen som plejeforældre, fx fordi de oftest
ikke har en pædagogisk baggrund, som det er tilfældet med en væsentlig del af
de almindelige plejefamilier. De vil samtidig, i kraft af deres særlige tilknytning
til barnets/den unges familie, ofte have et større behov for støtte end en traditi-
onel plejefamilie til at håndtere relationen til den biologiske familie. Dermed
vurderes der at være et særligt behov for at sikre, at netværksplejefamilier får en
ret til yderligere og løbende faglig støtte, der ligger udover den nuværende ret
og pligt til efteruddannelse og supervision. Fsva. adoptivfamilier, så viser en
undersøgelse fra Ankestyrelsen, at selvom op mod hver tredje plejefamilie er
motiverede for en adoption af deres plejebarn, så er ét af forbeholdene, at de
kan miste den støtte kommunen tilbyder i forbindelse med barnets anbringelse.
Der vurderes således at være et særskilt behov for at sikre, at adoptivfamilier får
en ret til faglig støtte for at sikre barnet kontinuitet og nære relationer i opvæk-
sten, og dermed, at dette specificeres i § 66 a, der regulerer forholdene for ple-
jefamilier.
Forslaget efterkommes derfor ikke.
Omfanget og indholdet af faglig støtte
LOS
bemærker det i lovforslagets bemærkninger fremgår, at den faglige støttes
omfang og indhold fastsættes på baggrund af kommunalbestyrelsens konkrete
vurdering af behovet herfor, og at det i denne forbindelse angives som hen-
sigtsmæssigt, at det sker på baggrund af dialog med familien selv. LOS under-
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490559_0004.png
streger, at familiens egen vurdering af deres behov ikke blot hensigtsmæssigt,
men er en decideret forudsætning for vurderingen af støttens omfang og ind-
hold.
Børn & Familier
og
Dansk Erhverv
anbefaler, at en kommende vejledning
præciserer netværksplejefamiliers særlige situation og behov for støtte.
MBLIS svar:
MBLIS er enig i, at omfanget og arten af den faglige støtte skal ske i
samarbejde med familien. MBLIS vil i en kommende revision af vejledning 3 til
serviceloven adressere dette nærmer og give eksempler herpå.
Udvidet målgruppe for faglig støtte
Aarhus Kommune
gør opmærksom på, at problemstillingen med hensyn til støtte
også er gældende for plejeforældre, der ved forældres død får tillagt forældre-
myndigheden, og derfor bør få samme mulighed for faglig støtte, som adoptiv-
familier.
MBLIS’ svar:
Den beskrevne situation vurderes alene at forekomme helt undta-
gelsesvist og der vurderes således ikke at være behov for at udvide lovforslaget
til den foreslåede gruppe. MBLIS vil dog være opmærksomme på eventuelle ud-
fordringer i denne forbindelse i det videre arbejde på området.
Om ophør af støtte ved det fyldte 18. år og om efterværn
HK/Kommunal
anfører, at de ikke er enige i, at støtten skal ophøre ved det fyldte
18 år og anbefaler desuden, at den unge, der adopteres, får en ret til efterværn,
og dermed ligestilles med andre 18 årige anbragte/tidligere anbragte unge.
MBLIS’ svar:
I nærværende lovforslag stilles der alene forsag til at sikre en faglig
støtte frem til det fyldte 18. år til netværksplejefamilier og adoptivfamilier. Efter-
værn indgår således ikke i lovforslaget, og bemærkningerne adresseres ikke i
høringsnotatet, men tages i relevant omfang med i MBLIS’ videre arbejde på om-
rådet.
3. Afgørelser om ændring af anbringelsessted
Inddragelse af forældrenes holdning til ændring af anbringelsessted
FBU
anfører, at forældrenes holdning til ændringen bør fremgå af indstillingen til
børn og unge-udvalget som et særskilt punkt på lige fod med barnets.
MBLIS’ svar:
MBLIS er enig i, at forældrenes holdning til ændringen af anbringel-
sessted er afgørende. Derfor gælder det efter de gældende regler også er krav,
at alle sager, der behandles efter serviceloven, skal være oplyst i tilstrækkeligt
omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse. Desuden har forældremyndig-
hedsindehaveren i dag formelt samtykkeret og vil i den forbindelse blive hørt i
sagen, ligesom de har mulighed for at påklage afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis
de er uenige.
Forslaget efterkommes derfor ikke, det allerede er dækket af de eksisterende
regler.
Børn og unge-udvalget kompetence til at træffe afgørelse om ændring af anbrin-
gelsessted
KL
mener ikke, at børn og unge-udvalget har de rette forudsætninger til at tage
stilling til grundlaget om at flytte et barn/en ung fra et anbringelsessted til et
andet. De begrunder det med, at der er tale om en konkret faglig vurdering, der
kræver en særlig socialfaglig kompetence, som efter KL’s opfattelse ikke er til
stede i udvalget.
KL
bemærker desuden, at de undrer sig over, at det fortsat er
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om det konkrete anbringelsessted
og anfører, at det reelt vil være børn og unge-udvalget, der tager stilling til dette.
MBLIS’ svar:
Børn og unge-udvalget træffer efter de gældende regler den formel-
le afgørelse om ændring af anbringelsessted i tilfælde, hvor den unge over 15 år
eller forældremyndighedsindehaveren ikke samtykker hertil. Dette ændrer lov-
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490559_0005.png
forslaget ikke på. Med lovforslaget er det i stedet det grundlag udvalget skal
træffe afgørelse om ændring af anbringelsessted på baggrund af, der ændres.
MBLIS er ikke enig i, at børn og unge-udvalget ikke har de rette forudsætninger
for at træffe afgørelsen og henviser til, at udvalget bl.a. består af to pædagogisk-
psykologisk sagkyndige og en byretsdommer, der dels kan efterprøve de social-
faglige vurderinger og dels sikre, at sagen er tilstrækkelig oplyst og at de til-
strækkelige begrundelser for indstillingen er til stede. Kommunen træffer valg
om det konkrete anbringelsessted i overensstemmelse med barnets handleplan,
hvilket indebærer, at der ud fra det beskrevne formål og de konkrete mål med
anbringelsen skal vælges et anbringelsessted, der kan bidrage til at disse mål
opnås. Det er dermed kommunen, der fører det personrettede tilsyn og har den
løbende kontakt med barnet, der har de bedste forudsætninger for at vælge det
rigtige anbringelsessted.
Advokatbistand til barnet ved afgørelser i børn og unge-udvalget
HK/Kommunal
peger på, at børn og unge skal sikres foretræde i børn og unge-
udvalget med gratis advokatbistand i forbindelse med børn og unge-udvalgets
behandling af sagen.
MBLIS’ svar:
MBLIS er enig i, at børn og unge skal sikres gratis advokatbistand i
sager, der behandles af børn og unge-udvalget. Derfor har forældre og unge
over 12 år efter de gældende regler også ret til gratis advokatbistand og de kan
tage en bisidder med til møder i børn og unge-udvalget. Desuden har forældre
samt børn og unge desuden ret til at udtale sig over for udvalget, inden der træf-
fes en afgørelse.
Regler om gratis advokatbistand og foretræde er således omfattet af de eksiste-
rende regler, og det ændres der ikke på med dette lovforslag.
Opsættende virkning
Børnerådet
noterer sig, at reglen om opsættende virkning ved kommunens afgø-
relse om valg af nyt anbringelsessted stadig er gældende, hvilket de ser som en
forudsætning for ændringen.
Børnerådet
tilslutter sig ændringen, forudsat at
børnene oplyses om klageadgangen, herunder hvortil de skal klage, hvor lang
sagsbehandlingstiden må forventes at være, samt om at der er opsættende virk-
ning, som konkret betyder, at barnet kan blive boende, indtil klagesagen om
valg af nyt anbringelsessted er afgjort.
MBLIS’ svar:
Det er efter serviceloven i dag et krav, at alle børn og unge-
udvalgsafgørelser, såvel som afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen, skal
indeholde oplysninger om klageadgang, hvorfor bemærkningen ikke giver an-
ledning til ændringer i lovforslaget.
Mulighed for at træffe foreløbige (akutte) afgørelser
Lovforslaget har desuden været i høring i diverse ministerier og myndigheder,
der i denne høring gjort departementet opmærksom på, at formanden for børn
og unge-udvalget med det fremlagte forslag l ændring af anbringelsessted bør
kunne træffe foreløbige (akutte) afgørelser om ændring af anbringelsessted, som
det også er tilfældet i dag efter § 75, stk. 1.
Der er på denne baggrund foretaget en ændring med henblik på at opretholde
den eksisterende mulighed for, at børn og unge-udvalgets formand kan træffe
foreløbige (akutte) afgørelse om ændring af anbringelsessted for anbragte børn
og unge.
Side 5 af 5