Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 118 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag stillet den [xx]. [marts] 2015
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager
(forbrugerklageloven)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]:
Af
erhvervs- og vækstministeren:
Til § 16
1.
Før stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Et godkendt privat tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal afvise at behandle en klage, hvis klagen hører under, er under behandling, eller har
været behandlet af et andet privat tvistløsningsorgan, et lovbestemt alternativt tvistløsningsorgan, som er
anmeldt til EU-Kommissionen, et udenlandsk tvistløsningsorgan anmeldt til EU-Kommissionen,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller af en domstol.«. Stk. 1 bliver herefter stk. 2. [præcisering af
bestemmelse om afvisning af sager]
2.
I
stk. 1,
der bliver stk. 2, udgår
nr. 4.
Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 4 og 5. [konsekvensændring som følge
af nr. 1]
Til § 18
3.
Stk. 4
affattes således: »Et godkendt privat tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
kan i særlige tilfælde udsætte behandlingen af en sag. Tvistløsningsorganet eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal i disse tilfælde informere parterne om, på hvilken baggrund sagen udsættes, og om
muligt hvornår en fortsættelse af sagens behandling kan forventes.«. [udsættelse af behandlingen af en sag i
særlige tilfælde]
Til § 21
4.
Stk. 2
affattes således: »Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis klagen er omfattet af § 16. Nævnet
kan endvidere afvise at behandle en klage, hvis det må anses for åbenbart, at der ikke kan gives forbrugeren
medhold i klagen.«. [præcisering af bestemmelse om afvisning af sager]
Til § 22
5.
I
stk. 4
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum: »Uanset bestemmelsen i 1. pkt. vil Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen opkræve et gebyr af den erhvervsdrivende, hvis der indgås forlig til forbrugerens fordel.«.
[præcisering af adgangen til at undlade at opkræve gebyr]