Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 118 Bilag 4
Offentligt
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Skanderborg, den 5.marts 2015
sv
Spørgsmål til lovforslag L 118
Lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklagelo-
ven)
Spørgsmål
DANVA er af den opfattelse, at evt. tvister mellem storkunder/erhvervslivet og forsyningen
ikke kan behandles af Forbrugerklagenævnet, såfremt at tvisten har relation til en særskilt, privatretlig aftale
om leveringsvilkår indgået mellem storkunden og kommunalbestyrelsen/forsyningen. Har udvalget mulighed
for at sikre en afklaring af dette emne?
Baggrund
Dansk Vand- og Spildevandsforening, DANVA, organiserer primært de kommunalt ejede vand- og spilde-
vandforsyninger organiseret som aktieselskaber. Foreningen har i forbindelse med høringen af lovudkastet
tilkendegivet, at foreningen er positiv overfor:
-
-
At klager over leveringsvilkår med relation til almene vandforsyninger fortsat er omfattet af forbruger-
klageloven.
At klager over de generelle leveringsvilkår for spildevandsforsyningsselskaberne kan behandles efter
loven fra 01.10.2015.
L 118 forstår vi således, at Forbrugerklagenævnet fremover skal kunne behandle forbrugerklager, der angår
generelle leveringsvilkår – som for forsyningernes vedkommende ikke fastsættes af selskaberne – men af de
relevante kommunalbestyrelser som myndighed.
På denne baggrund tillader vi os at rejse ovenstående spørgsmål, som vedrører relationen mellem forsynin-
gen og storkunder, der forbruger servicen fra vand- eller spildevandsforsyningen i forbindelse med storkun-
dens erhverv. Det er vores opfattelse, at storkunder, der handler ud fra deres erhverv ikke har samme be-
skyttelsesbehov som almindelige forbrugere.
Side 1 af 2
Vandhuset
•
Godthåbsvej 83
•
8660 Skanderborg
•
Tlf.nr.: 7021 0055
•
Fax: 7021 0056
•
www.danva.dk