Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 118 Bilag 1
Offentligt
Dato: 28. januar 2015
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om alternativ tvistløsning i
forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører den politiske aftale om modernisering af det
offentlige forbrugerklagesystem, som er indgået mellem regeringen (So-
cialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre og Det Konservative
Folkeparti og implementerer samtidig EU's direktiv om alternativ tvistbi-
læggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet. Direktivet be-
nævnes i daglig tale ADR-direktivet. I lovforslaget og i dette notat an-
vendes udtrykket ”ATB-direktivet”, som er den danske oversættelse af
direktivet, og som står for ”alternativ tvistbilæggelse”.
Lovforslagets overordnede formål er en modernisering af det offentlige
forbrugerklagesystem for derved at sikre forbrugerne adgang til hurtig,
billig og effektiv klagesagsbehandling. Med lovforslaget udvides den
offentlige forbrugerklageadgang med ca. 45 nye sagsområder. Den udvi-
dede klageadgang ventes at indebære ca. 50 pct. flere klagesager årligt,
når den fulde effekt af den udvidede klageadgang er slået igennem i 2018.
Der er tale om en ny hovedlov, der dog viderefører en række bestemmel-
ser fra den nugældende lov om forbrugerklager, herunder bestemmelserne
om tvangsfuldbyrdelse og muligheden for omkostningsdækning af afgø-
relser truffet af Forbrugerklagenævnet eller et privat godkendt ankenævn.
Med lovforslaget foreslås det, at sagsbehandlingen i det offentlige for-
brugerklagesystem opdeles i to faser - en mediationsfase og en efterføl-
gende fase med en egentlig klagenævnsbehandling. Opdelingen af klage-
sagsbehandlingen i to faser skal bidrage til, at der kan ske en hurtigere og
mere fleksibel behandling af klagesagerne i det offentlige forbrugerklage-
system. Undergrænserne for, hvornår man kan klage fastsættes til 1.000
kr., dog 650 kr. for tøj og sko.
Med lovforslaget ændres samtidig gebyrstrukturen i Forbrugerklagenæv-
net. Forbrugeren skal fremadrettet betale et gebyr på 100 kr. for at indgi-
ve en klage i mediationsfasen. Beløbet tilbagebetales ikke. Den erhvervs-
drivende skal ikke betale gebyrer i forbindelse med mediationsfasen.
Hvis parterne ikke kan blive enige om et forlig i mediationsfasen, kan
forbrugeren vælge at indgive en klage til Forbrugerklagenævnet mod be-
taling af et gebyr på 400 kr. Gebyret på 400 kr. tilbagebetales, hvis for-
brugeren får medhold i klagen. Den erhvervsdrivende skal betale et gebyr
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET