Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 23. februar 2015 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
En medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser – ligesom regeringens
egen analyse i vækstplanen fra maj 2014 – at mange virksomheder benyt-
ter sig af regnskaber for at vurdere kunder og leverandører. Ca. halvdelen
af virksomhederne svarer, at det giver større usikkerhed for deres forret-
ning, hvis der er færre regnskabsoplysninger. Kan ministeren bekræfte, at
lovforslaget åbner for en reduktion af oplysningerne i regnskaberne, og at
grundlaget for at vurdere økonomien hos kunder og samhandelspartnere
dermed alt andet lige bliver forringet?
Svar:
Jeg mener ikke, at man kan konkludere, at færre krav til små og mellem-
store virksomheders regnskaber i sig selv vil give hverken dårligere eller
bedre regnskaber. Det afhænger naturligvis af hvilke krav, der er tale om.
I forhold til fx små virksomheder fastholder lovforslaget i det væsentlig-
ste de gældende krav til hvilke poster, der skal medtages i resultatopgø-
relsen og balancen, netop fordi de er væsentlige for vurderingen af virk-
somhedens økonomiske stilling. Det er således primært krav til noterne,
dvs. specifikationer og lignende, der ophæves. Det er vurderingen, at dis-
se generelt anvendes i mindre omfang, og at de tillægges mindre værdi
end resultatopgørelsen og balancen, når vi taler om små virksomheder.
Vurderingen bygger blandt andet på resultaterne af undersøgelsen af bru-
gen af årsrapporter for mindre virksomheder fra juni 2014, som blev ud-
arbejdet for Erhvervsstyrelsen
Lovforslaget er således udtryk for en fornuftig balance mellem på den
ene side hensynet til at reducere de administrative byrder for virksomhe-
derne og på den anden side hensynet til regnskabsbrugernes behov for
regnskaber med væsentlige regnskabsoplysninger. Ved udarbejdelsen af
forslaget er der taget udgangspunkt i både den ovenfor nævnte undersø-
gelse og i vurderingen af såvel de forventede potentielle besparelser som
de forventede faktiske besparelser ved de forskellige mulige lempelser.
Samtidig lægger regeringen med lovforslaget langt fra op til at udnytte
alle regnskabsdirektivets lempelsesmuligheder.
Endelig er der også taget udgangspunkt i, i hvilket omfang andre udvalgte
EU-lande har udnyttet en række lempelsesmuligheder.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
www.evm.dk