Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1506214_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 117 stillet af Folketingens Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg den 20. februar 2015 efter ønske fra Joa-
chim B. Olsen (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende et notat, der konkret sammenholder de ele-
menter, som indgår i en redegørelse for samfundsansvar efter de gælden-
de danske regler med de elementer, der i fremtiden vil skulle indgå i den
tilsvarende redegørelse for de af lovforslaget omfattede virksomheder,
når kravene er fuldt udrullede.
Svar:
Lovforslagets bemærkninger sammenholder direktivets regler med de
gældende regler for samfundsansvar, og dermed hvad der i fremtiden vil
skulle indgå i den tilsvarende redegørelse, når kravene er fuldt udrullede.
De nye direktivkrav bygger grundlæggende på samme fleksible model
som de nuværende danske regler. Derfor kan virksomhederne også efter
de nye EU-regler undlade at oplyse om forhold, som ikke er relevante for
den pågældende virksomhed.
De gældende regler indebærer, at de største virksomheder skal redegøre
for 1) deres politikker for samfundsansvar, herunder specifikt i forhold til
klima og menneskerettigheder, 2) hvordan politikkerne omsættes til hand-
ling og 3) virksomhedens vurdering af, hvad der er opnået i løbet af året
som følge af arbejde med samfundsansvar og eventuelle forventninger til
fremtiden.
Ifølge gældende regler kan en politik for samfundsansvar bl.a. være en
politik for menneskerettigheder, sociale forhold, miljø- og klimamæssige
forhold samt bekæmpelse af korruption. Gældende regler forpligter dog -
modsat direktivet - ikke virksomhederne til at forholde sig specifikt til de
nævnte politikområder bortset fra menneskerettigheder og klimaforhold.
De nye EU-krav går på visse områder videre end de nuværende danske
regler med hensyn til de oplysninger, der skal gives. Som noget nyt skal
de omfattede virksomheder forholde sig specifikt til miljø, sociale og
medarbejderrelaterede forhold, antikorruption og bestikkelse. De skal
også kort beskrive virksomhedens forretningsmodel, primære risici, even-
tuelle implementerede ”due diligence” processer (dvs. processer for nød-
vendig omhu) og eventuelle nøglepræstationsindikatorer.
Derudover kan de omfattede virksomheder ikke nøjes med, som det er
tilladt efter de gældende danske regler, blot at oplyse, at de ikke har en
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der konkret sammenholder de elementer, som indgår i en redegørelse for samfundsansvar efter de gældende danske regler med de elementer, der i fremtiden vil skulle indgå i den tilsvarende redegørelse for de af lovforslaget omfattede virksomheder, når kravene er fuldt udrullede, til erhvervs- og vækstministeren
1506214_0002.png
2/2
politik for samfundsansvar. Virksomhederne skal ifølge direktivet og
lovforslaget begrunde deres fravalg, jf. det såkaldte følg-eller-forklar-
princip.
For et overblik over de væsentligste forskelle og ligheder mellem de
gældende danske regler og lovforslaget, henvises til nedenstående skema.
Emne
Rapporte-
ringsmodel
Gældende regler
Følg - eller oplys,
at
virksomheden ikke
har en politik
Lovforslaget
Følg - eller forklar,
hvorfor virksomheden ikke
har en politik
Virksomheder,
1) politikker
som
følger,
skal
2) implementering
3) vurdering af
oplyse om
resultater og
forventninger
til fremtiden
1) kort beskrivelse af virksom-
hedens forretningsmodel
2) politikker
3) implementering,
herunder anvendte
due diligence processer
4) væsentligste risici
5) anvendelse af eventuelle
nøglepræstations-
indikatorer (KPI’er)
6) vurdering af resultater og
forventninger til fremtiden
Politik-
områder
Politik for
- samfundsansvar
- menneske-
rettigheder
- klima
Politik for
- miljø og klimaforhold
- sociale og medarbejder-
relaterede forhold
- menneskerettigheder
- anti-korruption og bestikkelse
Jeg skal derudover henvise til min besvarelse af spørgsmål 2 til L117.