Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 35 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 17. april 2015 efter ønske fra Kim Andersen (V)
Spørgsmål:
Ministeren bedes svare på, hvordan ministeren vurderer de lempelses-
mæssige effekter for mikrovirksomhederne ved brugen af en standard i
forhold til anvendt regnskabspraksis, hvor der alene skal oplyses om
eventuelle afvigelser fra standarden, frem for helt at undlade at oplyse om
anvendt regnskabspraksis – en løsningsmodel, der omtales i flere af hø-
ringssvarene til lovforslaget? Herunder bedes ministeren svare på om
ministeren ikke finder, at en justering i denne retning ville kunne tilgode-
se såvel virksomheder og regnskabsbrugere, idet der herved tages hånd
om nogle af de fremlagte bekymringer, samtidig med at de i lovforslaget
indeholdte lempelser stort set bevares?
Svar:
Baggrunden for, at der i forslaget er lagt op til, at de allermindste virk-
somheder – mikrovirksomhederne – kan undlade at oplyse om deres an-
vendte regnskabspraksis, er, at virksomheder af denne størrelse typisk har
mindre komplekse forhold, og at der generelt er mindre behov for regn-
skabsoplysninger fra disse end fra større virksomheder. Mikrovirksomhe-
der, der har mere specielle poster som fx renteswaps og lignende, vil efter
lovforslaget ikke kunne anvende mikroreglerne. Derudover kan holding-
virksomheder og investeringsvirksomheder heller ikke anvende mikro-
reglerne, hvilket følger EU-reguleringen. Mikrovirksomheder skal fortsat
udarbejde en fuld resultatopgørelse og en fuld balance, samtidig med at
årsrapporten skal offentliggøres efter de normale procedurer.
En justering af det fremsatte forslag, således af mikrovirksomhederne
skal beskrive, hvis de på et eller flere områder anvender en regnskabs-
praksis, der afviger fra standarden vil selvfølgelig betyde flere oplysnin-
ger til regnskabsbrugerne, men vil samtidig reducere den administrative
lettelse for mikrovirksomhederne. Der eksisterer ikke i dag en standard
for mikrovirksomheders anvendte regnskabspraksis, hvorfor den i givet
fald først skal udarbejdes. Hvor stor effekten på lovforslagets lempelser
konkret vil være, afhænger af den konkrete udformning af en sådan stan-
dard. Jeg kan dog oplyse, at den opgjorte
reelle
besparelse ved at indføre
særlige regler for mikrovirksomheder udgør ca. 60 mio. kr. Ophævelsen
af notekravet om anvendt regnskabspraksis udgør knap 34 mio. kr. heraf.
Det er samlet set fortsat min opfattelse, at der som hovedregel ikke er
behov for oplysning om den anvendte regnskabspraksis for mikrovirk-
somheder.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
www.evm.dk