Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1506223_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 117 stillet af Folketingets Erhvervs,
Vækst- og Eksportudvalg den 20. februar 2015 efter ønske fra Joa-
chim B. Olsen (LA).
Spørgsmål:
Kan ministeren garantere, at den overimplementering, der ligger i lov-
forslaget i forhold til CSR-redegørelserne, ikke vil være en belastning for
danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til andre lande, idet
lovforslaget pålægger danske virksomheder en række administrative byr-
der, som ikke nødvendigvis vil blive pålagt tilsvarende virksomheder i de
øvrige EU-lande, som påpeget i høringssvaret fra Dansk Erhverv?
Svar:
Regeringen foreslår at implementere direktivets regler for alle de virk-
somheder, der i dag er omfattet af gældende regler for redegørelse om
samfundsansvar. Med denne udvidede gennemførelse af direktivet vil
regeringen understøtte, at samfundsansvar forbliver en international kon-
kurrencefordel for dansk erhvervsliv.
Det foreslås samtidigt, at de omfattede virksomheder ikke alene skal for-
holde sig specifikt til menneskerettighederne og klimaforhold, men også
specifikt til miljøforhold, hvis virksomheden har politikker herfor. Bag-
grunden for at udvide til miljøforhold er, at den grønne regnskabspligt
påtænkes afskaffet.
I langt de fleste EU-lande vil der være tale om et helt nyt regelsæt, de
skal implementeres. For Danmark er situationen anderledes, idet vi alle-
rede i dag har lignende regler, som direktivet tilmed bygger på. Der er
således tale om et relativt lille spring fra de gældende regler til de regler,
regeringen nu foreslår indført på baggrund af direktivet.
Regeringen mener, at det kan skabe grundlag for at styrke virksomheder-
nes konkurrenceevne af følgende grunde:
De nye direktivkrav bygger grundlæggende på samme fleksible model
som de nuværende danske regler, hvor man ikke pålægger den enkelte
virksomhed at gøre en bestemt CSR-indsats. Danske virksomheder be-
stemmer fortsat selv, om de vil have en politik for samfundsansvar. Det
er samtidig muligt for den enkelte virksomhed at prioritere indsatsen og
oplysningernes detaljeringsgrad i fuld overensstemmelse med egen stra-
tegi og kerneforretning.
Dertil kommer, at evalueringer af de gældende regler foretaget af Er-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren kan garantere, at den overimplementering, der ligger i lovforslaget i forhold til CSR-redegørelserne, ikke vil være en belastning for danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til andre lande, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
hvervsstyrelsen viser, at langt de fleste store danske virksomheder i dag
har valgt at have en politik for samfundsansvar og angiver at integrere
hensyn til disse områder i deres politikker. Dette anser jeg som et klart
signal om, at virksomhederne ser en værdi i CSR-rapportering som driv-
kraft for en bæredygtig vækst.
Jeg er af den opfattelse, at det kan betale sig at have styr på de bæredyg-
tighedsrisici og -udfordringer, der knytter sig til forretningen. Efterhån-
den er der flere studier, der bekræfter, at ansvarlighed er blevet et konkur-
renceparameter. Eksempelvis kan jeg nævne, at Nykredit i et studie fra
maj 2014 har sammenlignet 5.000 selskabers afkast med analyser af deres
adfærd i forhold til miljø, sociale forhold og god selskabsledelse. Nykre-
dit konkluderer, at de sidste to år har de mest ansvarlige blandt de 5.000
undersøgte selskaber givet dobbelt så meget i afkast som de dårligste – en
udvikling analysen peger på er kommet for at blive.
Jeg kan nævne, at de forventede administrative byrder, som følger af ud-
videlsen af CSR-kravene, er opgjort til ca. 2,9 mio. kr. årligt ved
AMVAB-metoden, og således er vurderet til at være meget begrænsede,
selv når alle de store virksomheder er omfattet af reglerne i 2018. Det
indgår ikke i de 2,9 mio. kr., i hvilket omfang virksomhederne allerede
lever op til udvidelsen af CSR-kravene. Jeg kan oplyse, at Erhvervssty-
relsens øvrige evalueringer på CSR-området viser, at en lang række af de
omfattede virksomheder allerede i dag arbejder med og redegør for de
nye politikområder i deres redegørelse for samfundsansvar.
Derudover bemærkes det, at lempelserne i lovforslaget i sin helhed ved
brug af AMVAB-metoden er opgjort til at medføre potentielle besparelser
for virksomhederne på ca. 800 mio. kr. årligt og ca. 300 mio. kr. årligt i
faktiske besparelser, når man tager højde for, at ikke alle virksomheder
vil udnytte de foreslåede lempelsesmuligheder.
Endelig bemærker jeg, at høringssvaret fra Bæredygtigt Erhverv, der ud-
gøres af en række af landets største virksomheder, støtter den udvidede
gennemførelse, regeringen lægger op til, herunder med henvisning til, at
de nye EU-regler bygger på de gældende danske regler.