Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
26. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 17 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 26. februar 2015 efter ønske fra Brian Mikkel-
sen (KF)
Spørgsmål:
Det fremgår af det oversendte høringsnotat til lovforslaget, at det udtryk-
keligt fremgår af EU-direktivet, at et mikroregnskab pr. definition anses
som retvisende. Imidlertid har Finansrådet og Dansk Erhverv i et brev af
9. december 2014 til Folketingets erhvervsordførere gjort opmærksom på,
at de nye foreslåede regler om mikroregnskaber ”indebærer et brud med
flere grundlæggende regnskabsprincipper, herunder at der altid skal gives
tilstrækkelige oplysninger til at et regnskab giver et retvisende billede”.
Hvordan forholder ministeren sig til, at flere danske organisationer me-
ner, at de foreslåede ændringer medfører risiko for ikke-retvisende regn-
skaber, og mener ministeren ikke, at det er et skråplan at indføre en helt
ny regnskabskategori der betyder, at 80.000 danske virksomheder kan
aflevere årsregnskaber, der af virksomhedernes egne erhvervsorganisati-
oner og bankernes organisation ikke anses for at være retvisende?
Svar:
Det nye regnskabsdirektiv har ikke mindst som formål at lempe de min-
dre virksomheders administrative byrder på regnskabsområdet.Under
forhandlingerne af direktivet fik regeringen mandat af Folketingets Euro-
paudvalg til at arbejde for dette. EU-reglerne giver en række muligheder
for lempelser, som medlemslandene kan vælge at udnytte. Regeringen har
valgt at udnytte nogle af disse muligheder, mens andre ikke udnyttes.
Mikrovirksomheder er meget små virksomheder med en årlig omsætning
på op til 5,4 mio. kr., og disse virksomheder er typisk derfor også mindre
komplekse. Netop det forhold, at mikrovirksomheder generelt er mindre
komplekse virksomheder betyder, at behovet for regnskabsoplysninger
fra disse virksomheder typisk også er mindre, og det er baggrunden for, at
direktivet bestemmer, at regnskaber aflagt efter mikroreglerne skal anses
for retvisende.
I lovforslaget lægges der op til, at mikrovirksomheder kan undlade at
give enkelte noteoplysninger. Derimod foreslår regeringen, at mikrovirk-
somheder fortsat skal udarbejde en fuld resultatopgørelse og en fuld ba-
lance, og at årsrapporten skal offentliggøres efter de normale procedurer.
Endvidere foreslår regeringen, at mere komplekse mikrovirksomheder,
der anvender afledte finansielle instrumenter, ifølge forslaget ikke kan
anvende mikroreglerne. Derudover kan holdingvirksomheder og investe-
ringsvirksomheder heller ikke anvende mikroreglerne, hvilket følger af
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
www.evm.dk