Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1506303_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 14 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 23. februar 2015 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
Finansrådet anfører i sit høringssvar til lovforslaget, at manglende oplys-
ninger om anvendt regnskabspraksis for årsregnskabet vil have den ef-
fekt, at regnskaberne ikke længere vil være umiddelbart anvendelige til
kreditvurderingsformål. Er det ifølge ministeren korrekt, at fjernelse af
anvendt regnskabspraksis vil forringe informationsværdien af regnska-
berne, og vurderer ministeren, at man helt eller delvist kan undgå denne
forringelse, hvis man samtidig indfører en ”standard for anvendt regn-
skabspraksis” for små virksomheder, så de kun skal oplyse, hvis de afvi-
ger fra denne, som FSR – danske revisorer foreslår i sit høringssvar til
lovforslaget?
Svar:
Forslaget om at fjerne kravet om anvendt regnskabspraksis omfatter alene
de såkaldte mikrovirksomheder, dvs. de mindste af de regnskabspligtige
virksomheder med en årlig nettoomsætning på maksimalt 5,4 mio. kr.
Disse mikrovirksomheder er typisk også mindre komplekse virksomhe-
der. Regnskabsbrugerne har derfor mindre behov for at få forklaret, hvil-
ke regnskabsmæssige metoder virksomhederne har anvendt.
Mikrovirksomheder, der har mere specielle poster som fx renteswaps og
lignende, vil efter lovforslaget ikke kunne anvende mikroreglerne. Derfor
er det min vurdering, at vi godt kan undvære oplysninger om anvendt
regnskabspraksis i mikrovirksomhedernes regnskaber.
Hertil kommer, at AMVAB-målingen har vist, at der er noget at spare for
virksomhederne, hvis vi fjerner kravet helt for mikrovirksomhederne. Det
er kun en mindre del af virksomhederne, der har kreditengagement med
en bank. Årsrapporter for 2013, som er indberettet til Erhvervsstyrelsen,
viser, at kun ca. 40 % af virksomhederne har gæld til banker, realkreditin-
stitutter eller andre kreditinstitutter. Jeg mener ikke, at der er grund til at
pålægge de øvrige 60 % af virksomhederne unødvendige omkostninger.
Jeg kan nævne, at regeringen i øjeblikket ser på mulighederne for at ind-
føre en ny digitaliseret regnskabsløsning for ikke kun de allermindste
virksomheder, men også de øvrige små virksomheder, dvs. regnskabs-
klasse B. I den forbindelse vil det være oplagt at se nærmere på en form
for standardiseret anvendt regnskabspraksis, som FSR foreslår. Analysen
forventes afsluttet medio 2015.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Finansrådets høringssvar til lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Erhvervsstyrelsen har netop offentliggjort en undersøgelse af årsagerne til
fejl i årsrapporter, der viser, at små virksomheder synes, at fx spørgsmål
som regnskabspraksis er komplicerede og svære at forstå, hvilket giver
anledning til fejl. Her kunne en standard være en hjælp.
Det er derfor et forslag, som regeringen vil se på i regi af arbejdet med en
ny digitaliseret regnskabsløsning. Men det er efter min mening ikke til
hinder for at fjerne kravet om anvendt regnskabspraksis helt for mikro-
virksomhederne, sådan som forslaget lægger op til.