Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 114
Offentligt
1502189_0001.png
Område
EU-reglerne
Lovforslaget
Begrundelse for hvorfor lovforslaget
adskiller sig fra EU-reglerne
Større
eller
videregående
krav
end
nuværende
lovgivning
Udfyldning af rammerne i direktivet og videregående krav end direktivet foreskriver
Kvartalsvis
opgørelse
af
solvenskapital
kravet
Krav om mindst årlig
opgørelse
og
indberetning.
Direktivet
åbner
mulighed
for,
at
medlemsstaterne kan
indføre
krav
om
hyppigere opgørelse
Krav om kvartalsvis opgørelse og
indberetning.
(§ 126 c, stk. 5, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 33)
En
kvartalsvis
opgørelse
af
solvenskapitalkravet vurderes at være en
vigtig forudsætning for en effektiv og
hensigtsmæssig
risikostyring.
Selskaberne foretager således også i
dag en kvartalsvis opgørelse af det
individuelle solvensbehov, som kan
sammenlignes med opgørelsen af
solvenskapitalkravet.
Nej
Indberetningsfri
ster
Indberetningsfristen for
solvenskapitalkravet
højest 14 uger (evt. i en
overgangsperiode +6
uger, der aftrappes
over en 4-årig periode),
indberetningsfristen for
minimumskapitalkravet
højest 5 uger (evt. i en
overgangsperiode +3
uger, der aftrappes
Med lovforslaget foreslås det, at
indberetningsfristen
for
solvenskapitalkravet,
minimumskapitalkravet
og
solvenskapitalkravet for koncernen
fastsættes til 20 arbejdsdage efter
opgørelsen, hvilket svarer til den
indberetningsfrist selskaberne i
dag er underlagt.
Oplysningerne
om
solvens-
og
minimumskapitalkravets størrelse er en
væsentlig forudsætning for at føre et
effektivt
tilsyn
med
gruppe
1-
forsikringsselskabernes forhold, hvorfor
lovforslagets indberetningsfrist er kortere
end det i direktivet
maksimumsfrister.
Indberetningen af solvenskapitalkravet
skal sikre, at tilsynet med selskaberne
ikke forringes ved overgangen til de nye
Nej
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502189_0002.png
over en 4-årig periode)
og indberetningsfristen
for
solvenskapitalkravet
for koncerner
er højest
20 uger (evt. i en
overgangsperiode +6
uger, der aftrappes
over en 4-årig periode).
Krav om en
årlig rapport til
tilsynet
Forsikringsselskaber
skal løbende forelægge
tilsynsmyndighederne
de oplysninger, der er
nødvendige for tilsynet.
Denne
rapportering
skal blandt andet give
Finanstilsynet
en
løbende mulighed for at
vurdere et selskabs
solvens og finansielle
situation.
Ifølge
artikel 312, stk.
1,
i forordningen, der
supplerer solvens II-
direktivet, skal denne
rapport indsendes til
tilsynsmyndigheden
mindst hvert tredje år.
Dog
har
tilsynsmyndighederne i
medfør af
artikel 312,
(§ 126 c, stk. 5 og § 126 d, stk. 6,
som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 33, samt § 175 b, stk. 8, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr.
48)
Krav
til
den
øverste
modervirksomhed i en koncern og
til gruppe 1-forsikringsselskaber
om årligt at indsende en rapport
til
tilsynet,
der
indeholder
oplysninger, der muliggør en
vurdering af selskabets solvens
og finansielle situation.
regler. Ved en hyppigere indberetning og
kortere
indberetningsfrist
har
Finanstilsynet således mulighed for at
gribe ind tidligere overfor problematiske
forhold i et institut.
Indberetningen af solvenskapitalkravet
kan sammenlignes med indberetningen
af det individuelle solvensbehov.
Med forslaget gøres der brug af
direktivets eksplicitte mulighed for at
kræve årlig indsendelse af en rapport.
Forslaget sikrer, at Finanstilsynet kan
føre et effektivt tilsyn med branchen og
bibringer en øget forståelse for den
forretningsmodel virksomhederne har
valgt.
Ja – der er ikke
krav
om
udarbejdelse
og
indsendelse af en
sådan rapport i
dag.
(§ 283, stk. 1, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 55)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502189_0003.png
stk. 2,
mulighed for at
kræve, at rapporten
indsendes årligt.
Begrænsning
af
den
regelmæssige
tilsynsindberet
ning
Selskaberne
skal
blandt
andet
”med
bestemte mellemrum”
foretage en række
indberetninger,
hvis
indhold er nærmere
beskrevet
forordningsniveau.
Direktivet giver i den
forbindelse
tilsynsmyndighederne
mulighed for i visse
tilfælde at begrænse
denne regelmæssige
tilsynsindberetning for
en nærmere afgrænset
kreds af selskaber, hvis
det
vil
være
uforholdsmæssigt
byrdefuldt at kræve en
sådan indberetning.
Lovforslaget
giver
ikke
Finanstilsynet mulighed for at
begrænse tilsynsindberetningen.
Muligheden
for
at
indføre
en
begrænsning af indberetningspligten
blev indført i direktivet, ved kompromis
mellem
medlemsstaterne.
Denne
mulighed er ikke indført i lovforslaget, da
det vurderes vigtigt for Finanstilsynets
tilsyn
med
de
danske
forsikringsselskaber, at der altid sker
indberetninger
med
(mindst)
den
frekvens, der er lagt op til med
lovforslaget.
Samtidig er det vurderingen, at når
selskaberne har oprettet og indstillet
systemerne efter de nye regler vil den
årlige indrapportering ikke kunne anses
som uforholdsmæssigt byrdefuldt for
selskaberne.
Nej
Godkendelse
af anvendelse
af
volatilitetsjuste
Direktivet
giver
medlemslandene
mulighed for at kræve
at selskaberne søger
Finanstilsynet skal tillade, at et
selskab
anvender
en
volatilitetsjustering
af
den
risikofrie rentekurve.
Med forslaget gøres der brug af
direktivets eksplicitte mulighed for at
stille krav om, at der skal søges om
tilladelse.
Anvendelsen
af
N/A
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502189_0004.png
ring
om
tilladelse
til
anvendelse af den
såkaldte
volatilitetsjustering.
(§ 126 e, stk. 3, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 33)
volatilitetsjusteringen har betydning for
selskabernes
forsikringsmæssige
hensættelser og solvens, hvorfor det er
hensigtsmæssigt, at stille krav om en
godkendelse heraf. Desuden kan
selskaber,
der
anvender
volatilitetsjusteringen ikke samtidig opnå
tilladelse
til
at
anvende
en
matchtilpasning,
hvorfor
det
er
hensigtsmæssigt, at Finanstilsynet via en
godkendelse er bekendt med et selskabs
anvendelse af volatilitetsjusteringen.
Præcisering og tilpasning af lovtekniske
hensyn.
For at Finanstilsynet har mulighed for
løbende at føre tilsyn med, at
selskaberne overholder registreringen af
aktiver til at afdække forsikringstagernes
interesse
foreslås
det,
at
den
kvartalsvise indberetning af registeret
fastholdes.
Nej
Registrering af
aktiver
Krav om at selskaberne
fører et register over
aktiver,
der
udelukkende tjener til
fyldestgørelse
af
forsikringstagerne og
de begunstigede. Der
stilles ikke specifikke
krav i direktivet for så
vidt angår indberetning
af registeret mv.
Den nugældende bestemmelse
vedrørende aktiver, der skal
registreres, foreslås nyaffattet.
Der sker ingen stramning i forhold
til
den
nuværende
implementering, men det er i
bestemmelsen præciseret at
registrene
skal
indberettes
kvartalsvist.
Dette
fremgik
tidligere
bekendtgørelsesniveau.
(§ 167, som affattet
lovforslagets § 1, nr. 44)
ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502189_0005.png
Supplerende nationale regler
Følsomhedsan
alyser
Ingen
Gruppe 1-forsikringsselskaberne
skal kvartalsvis foretage og
indsende analyser af, hvordan
ændringer i væsentlige risici
påvirker det af selskabet opgjorte
kapitalgrundlag,
solvenskapitalkrav
og
minimumskapitalkrav.
(§ 126 g, som affattet
lovforslagets § 1, nr. 33)
ved
Finanstilsynet
modtager
i
dag
kvartalsvise
såkaldte
”følsomhedsanalyser”
i
form
af
indberetning
af
det
individuelle
solvensbehov
og
de
såkaldte
”trafiklysindberetninger”, der afdækker
forsikringsselskabernes
risici,
og
synliggør hvilke risici, selskaberne er
særligt eksponeret overfor. Disse
indberetninger
er
centrale
i
Finanstilsynets løbende tilsyn med
selskabernes robusthed og følsomhed
og giver Finanstilsynet mulighed for et
effektivt tilsyn med selskaberne mellem
kvartalsvise indberetninger.
Med henblik på at tilsynet med
selskabernes
solvens-
og
kapitalmæssige forhold forbliver lige så
effektivt, som det er i dag, er det vurderet
hensigtsmæssigt, at lovforslaget giver
bemyndigelse
til
erhvervs-
og
vækstministeren, hvorefter ministeren
kan udstede nærmere regler om
kvartalsvise
indberetninger
af
følsomhedsanalyser og kvartalsvise
indberetninger
af
selskabernes
solvenskapitalkrav og kapitalgrundlag.
Nej