Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
L 113 Bilag 1
Offentligt
1490843_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på akt-
stykker
Særlige påtegninger på aktstykker med bevillingsmæssige
konsekvenser vedrørende finansåret 2014 samt for perioden fra
den 1. oktober 2013 til den 31. december 2013, som ved
Finansudvalgets behandling er givet særlige påtegninger.
Akt nr. 3 – Aktstykke om jobrotation til særlige grupper med videregående
uddannelser
Enhedslisten støtter forslaget, men er utilfreds med at midler på § 17.21.05.
Forskning og forsøg på arbejdsmiljøområdet, som medfinansierer den påtænkte
jobrotation, ikke er blevet brugt.
Akt nr. 67 – Aktstykke om bevilling af 13,5 mio. kr. til oplysning ifm. den
forestående folkeafstemning om den fælles patentdomstol
Flertallet noterer sig formuleringen i kulturministerens svar på spørgsmål 3, der
fastslår, at "Europanævnets formål er at ruste danskerne til at tage stilling til euro-
papolitiske spørgsmål gennem upartisk at støtte oplysnings- og debatskabende ini-
tiativer i den danske offentlighed. Europanævnet lægger i sin praksis stor vægt på
at sikre bredden i uddelinger samt geografisk spredning af aktiviteterne". Flertallet
skal bemærke i forhold til bevillingen på 7, 6 mio. kr. til Nævnet for Fremme af
Debat og Oplysning om Europa, at flertallet forudsætter, at bevillingen udmøntes
således, at der tilstræbes en ligelig fordeling mellem ja- og nej siden. Enhedslistens
medlemmer af udvalget stemmer nej til aktstykket begrundet i oplysningsmidler-
nes fordeling med 1/3 til partierne og 2/3 til ansøgning gennem Nævnet. I denne
fordeling ligger en fare for skævvridning til fordel for store organisationer på ja-
siden, hvilket ikke giver den fornødne alsidige og nuancerede debat. Enhedslisten
foretrækker den fordeling, der tidligere har været anvendt, hvor puljen fordeles li-
geligt mellem partierne og Nævnet."
Akt nr. 69 – Aktstykke om gennemførelse af indsatser under det danske
landdistriktsprogram
Enhedslisten stemmer imod aktstykket, fordi der skæres ned på mange gode for-
mål, da regeringen foretrækker, at bruge pengene på den direkte landbrugsstøtte.
Akt nr. 125 – Aktstykke om tilslutning til statens bloktilskud til kommuner-
ne for finansåret 2015
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker at, regeringen har indgået
aftaler med både regionerne og kommunerne om deres økonomi til næste år. For
begge aftaler gælder det, at der er lagt op til begrænsede rammer for 2015. Dog
langt fra så begrænsede, som der var lagt op til fra regeringens side. De endelig af-
taler er derfor et resultat af det muliges kunst. For SF er det afgørende, at vi fort-
sat udvikler vores velfærdssamfund. Det kræver ekstra penge. Derfor var det så
16. januar 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 4
afgørende, at der med vækstplanen fra foråret blev skabt rammer for en vækst i
det offentlige forbrug på i gennemsnit 0,6 pct. frem mod 2020. Det er ikke en
prangende vækst.
Men en vækst der sikrer, at vi ikke bare kan fastholde med også forbedre vilkårene
for vores børn, ældre og syge. Det politiske alternativ, der er til det på Christians-
borg for øjeblikket er højrefløjens nulvækst frem mod 2020. Nulvækst kan lyde
harmløst. Men det er det langt fra. Nulvækst betyder 22 mia.kr. mindre eller
33.000 færre ansatte frem mod 2020. I SF havde vi gerne set, at økonomiaftalerne
for næste år var mindre stramme end de blev. Vi havde gerne set, at både kom-
muner og regioner havde fået en større andel af den samlede vækst i det offentlige
forbrug til næste år allerede med økonomi aftalerne. Vi forventer at det nås med
det finanslovsforslag, regeringen fremsætter senere på året. Med flere forbedringer
til gavn for bl.a. de syge, børnene og de unge, der har behov for ekstra hjælp. På
trods af det bakker vi op om aktstykket. SF har følgende bemærkninger til aftalen
mellem regeringen og KL: Det er positivt, at man med den aftale, der er indgået
mellem regeringen og kommunerne, fastholder finansieringstilskuddet på 3 mia.kr.
i 2015 og dermed giver ekstra muligheder for de kommuner, der har svært ved at
få deres økonomi til at hænge sammen. En afskaffelse af den ekstra likviditet -
som regeringen havde lagt op til - havde betydet besparelser rundt om i kommu-
nerne og dermed mindsket kommunernes muligheder for at udbygge velfærden.
Det er også glædeligt, at der fastholdes et højt anlægsniveau på 17,5 mia.kr. til in-
vesteringer i folkeskoler, børnehave, plejehjem mv. Vi var i SF som en del af rege-
ringen med til at fremrykke investeringer for at sætte gang i økonomien. Og det er
lykkedes. Væksten ser ud til nu at bide sig fast og ledigheden fortsætter med at
falde. En del af fremrykningen på anlægssiden var selvfølgelig, at der skulle
strammes ind efterfølgende. Men det skal ske på et tidspunkt, hvor vi er helt sikre
på, at økonomien kan bære det. Endelig har det været vigtigt for SF at begrænse
de opgaver, der skal lægges over i Udbetaling Danmark. Især vil vi ikke flytte op-
gaver, der betyder, at borgerne falder mellem to stole, sådan som regeringen først
lagde op til. Der er med aftalen lagt nogle mindre opgaver over i Udbetaling
Danmark og det har altså således været muligt at begrænse flytningen væsentligt.
Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at vi i SF havde ønsket, at er kom flere
penge til vores velfærd ud i kommunerne til næste år. SF har som en del af rege-
ringen skabt sikkerhed for en vækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. i gennem-
snit frem mod 2020. Den vækst skal kommunerne selvfølgelig have del af. I SF vil
vi bl.a. bruge pengene på at sikre en bedre inklusion i folkeskolen, så alle elever får
det undervisningstilbud, de har krav på. SF støtter mere rummelighed/inklusion i
folkeskolen. Og det er vigtigt, at vi holder kommunerne fast på, at ressourcerne
skal følge eleven. Men vi må bare se i øjnene, at der er brug for en ekstra indsats i
de kommende år for at sikre, at lærere og skoler er klar til opgaven. Vi kan ikke
lade de første år være en forsøgsperiode, som går ud over nogle af de børn, der
har det allersværest i skolen. Vi vil også sikre ekstra hjælp til de unge, der har væ-
ret anbragt udenfor hjemmet, også efter de bliver 18 år. Som en del af de sociale
2020 mål skal flere udsatte børn have gennemført en ungdomsuddannelse i 2020.
SF vil sikre hjælp til de unge, der har været anbragt udenfor hjemmet, også efter
de bliver 18 år. Kun sådan kan vi hjælpe dem videre i uddannelse og dermed godt
på vej i livet SF har følgende bemærkninger til aftalen mellem regeringen og Dan-
ske Regioner: Med den økonomiaftale for 2015, der nu ligger, får regionerne en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 4
beskeden vækst. Overordnet er der med aftalen tale om en realvækst på 0,5 pct. i
regionerne i 2015. For SF er det afgørende, at vi fortsat udvikler vores velfærds-
samfund. Det kræver ekstra penge. Væksten i det offentlige forbrug skal vi bl.a.
sikre et stærkt sundhedsvæsen, der kan sikre de syge den bedst mulige behandling.
For SF har det altid været afgørende, at alle patienter får den samme gode behand-
ling, uanset om de lider af åbent benbrud eller har et knækket sind. Derfor var vi -
mens vi var i regering - bl.a. med til at sikre forbedringer på psykiatri området i al-
le større økonomiske aftaler. En øget indsats indenfor psykiatrien er helt afgøren-
de. Derfor er det også afgørende, at der med aftalen om regionernes økonomi for
2015 følges op på sidste års aftale og sikres en udredningsgaranti på en måned for
psykisk syge gældende fra 1. september 2015. Samtidig sættes der midler af til
yderligere forbedringer af området. Vi havde gerne set, at der var givet flere penge
til at styrke psykiatrien endnu mere. Udover mindre tvang indenfor psykiatrien er
bedre inddragelse af de pårørende og mere uddannelse til personalet nogle af de
ting, vi gerne vil prioritere yderligere. Endelig er det positivt, at der med aftalen er
skabt forbedrede muligheder for at få de igangværende sygehusbyggerier færdig-
gjort hurtigst muligt. Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at bloktil-
skudsaktstykket samlet set udmønter regeringens nulvækstpolitik overfor kom-
munerne, ligesom regionerne udsættes for et konstant pres for effektivisering,
som går ud 18 over kvaliteten af behandlinger og personalets arbejdsvilkår. En-
hedslisten er grundlæggende uenig i denne økonomiske politik, som efter Enheds-
listens vurdering skridt for skridt udhuler velfærden for at give rum til skattelettel-
ser til selskaber og velhavende. Konsekvensen er dårligere service for borgerne,
øget arbejdsløshed gennem fyringer af tusindvis af offentligt ansatte, og dårligere
arbejdsmiljø for de som bliver tilbage, hvilket igen forringer kvaliteten i den of-
fentlige sektor. Der er efter Enhedslistens opfattelse behov for en helt anden ud-
vikling. For det første et markant løft af velfærden i både kommuner og regioner.
For det andet skal bugettyraniet stoppes, således at regioner og kommuner tør
bruge de penge de har lov til at bruge, uden at frygte for indviduel og kollektiv af-
straffelse. For det tredje skal kommunerne have mulighed for at planlægge over en
længere periode, for eks. over fire år, så vi undgår hovedløse besparelser og »ben-
zinafbrænding«. På den baggrund kan Enhedslisten ikke stemme for aktstykket.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har tiltrådt aktstykket, men be-
mærker, at KF er i mod den del der vedrører organiseringen af beredskabsområ-
det.
Akt. nr. 8 – Aktstykke om håndtering af fordyrelsen af Metrocityringen
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 08-10-2014 (Enhedslistens medlemmer
af udvalget stemte hverken for eller imod aktstykket). Enhedslistens medlemmer
af udvalget finder, at forsinkelsen af Metro-byggeriet, der har udløst aktstykket, er
et resultat af mangelfuld styring af Metro-byggeriet. Efter Enhedslistens opfattelse
burde Metroselskabets direktion have været afløst af en ny ledelse, der kunne have
strammet op. Enhedslisten forudser, at den nuværende tidsplan ikke vil holde og
partiet ønsker derfor ikke at kaste flere penge efter et projekt, som fortsætter un-
der samme ledelse. Når Enhedslisten ikke stemmer imod, er det alene fordi Me-
tro-projektet ikke kan stoppes midt i processen uden betydelige omkostninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 4
Akt. nr. 51 - Aktstykke om et nordisk neutronforskningsprogram under
NordForsk
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 04-12-2014 (udvalget med undtagelse af
Enhedslistens medlemmer, der stemte imod aktstykket). Enhedslistens
medlemmer af udvalget er stærkt kritiske overfor ESS-projektet og finder flere
forhold kritisable. For det første er det uklart, hvor mange omkostninger, den
danske stat skal afholde til projektet. Budgettet er allerede skredet og fremadrettet
er fordelingen af omkostningerne mellem partnerlandene fortsat uafklaret. For det
andet er det Enhedslistens opfattelse, at det udbytte, forskningsmiljøet får af
projektet, ikke står mål med omkostningerne, der potentielt kunne gå til andre
forskningsprojekter. For det tredje er det bekymrende, at der fra det svenske
forskningsmiljø er stillet spørgsmålstegn ved projektets videnskabelige fornuft og
relevans.