Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 112 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den [18. marts 2015]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække
(Justering af reglerne om plantedække m.v.)
[af fødevareministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Fødevareministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar 2015 og var til
1. behandling den 27. januar 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og <>ministeren sendte den <dato> dette ud-
kast til udvalget, jf. <bilag>. Den 14. januar 2015 sendte fø-
devareministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til fødevareministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Tilkendegivelse fra fødevareministeren
Fødevareministeren har tilkendegivet følgende over for
udvalget:
I forbindelse med høringen over og 1. behandling af lov-
forslaget er der givet udtryk for, at muligheden for at fast-
sætte krav om udlægning af efterafgrøder i tillæg til de op til
300.000 ha på landsplan, ikke er i overensstemmelsen med
aftalen af 2. april 2014 om Vækstplan for Fødevarer. Sigtet
med denne bemyndigelse var at kompensere for den negati-
ve kvælstofeffekt, der opstår i forhold til vandindsatsen ved
fastsættelse af alternativordninger med virkemidler, der alle-
rede er indregnet i grundlaget for vandindsatsen. Det er an-
ført, at der i givet fald vil blive tale en omfordeling af efter-
afgrødekravet, da nogle jordbrugsvirksomheder vil få en for-
øgelse af efterafgrødekravet uden samtidig at få mulighed
for at udnytte de nye alternativer. Det er endvidere anført, at
omfordelingen risikerer generelt at favorisere nogle produk-
tionsformer på bekostning af andre.
Selvom motivationen for forslaget om muligheden for at
forøge efterafgrødekravet var båret af et ønske om at kunne
fastsætte regler om mere attraktive alternativer, der var til-
gængelige for flere bedrifter, stiller jeg som tilkendegivet i
forbindelse med 1. behandling af lovforslaget et ændrings-
forslag til forenkling af bemyndigelsen i lovens § 18.
Bemyndigelsen til at fastsætte krav om udlægning af ef-
terafgrøder vil herefter alene blive udnyttet til at fastsætte et
samlet krav på op til 300.000 ha efterafgrøder på landsplan.
For at understrege at bemyndigelsen i § 18 ikke vil kunne
bruges til at stille krav om udlægning af yderligere efteraf-
grøder ved iværksættelse af alternativer, stiller jeg tillige
forslag om en konsekvensændring af bemyndigelsen i lo-
vens § 19, stk. 1, til etablering af ordninger om alternativer
til efterafgrøder.
Hvis der fremover iværksættes ordninger om virkemidler,
der indgår i grundlaget for vandindsatsen, vil der som hidtil
om muligt blive taget højde for den negative kvælstofeffekt
i forbindelse med fastsættelsen af reglerne for ordningen,
DokumentId
Journalnummer