Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 112 Bilag 1
Offentligt
Vipperød, den 7. november 2014
Høringssvar vedrørende udkast til forslag om ændring af
gødskningsloven
Tak for muligheden for at komme med bemærkninger til lovudkastet, Jeres j.nr.: 14-0112-000001.
Indledende bemærkninger
Gødskningsloven og lovudkastet bygger på modelberegninger og ikke på virkeligheden. Der er behov for
målinger af vandmiljøet, ikke kun fra landbrug, men fra spildevandsanlæg, dambrug, industri, m.v.
Det er vores klare vurdering, at begrænsningen af nitrat er en kæmpe misforståelse, der ikke giver bedre
miljø, men koster danske landmænd og samfundet milliarder af kroner. VMP I fra 1987 gav
miljøforbedringer, mens efterfølgende stramninger ikke synes at have medført miljøforbedringer. Der
pågår en massiv overimplementering af en lang række direktiver, hvor nitrat- og vandrammedirektivet i
denne sammenhæng særligt bør fremhæves.
Hovedindholdet i lovforslaget synes at være fastlæggelse af en bestemt mængde efterafgrøder. Der synes
ikke at være nærmere redegørelser eller forklaringer på, hvorfor netop den valgte mænge efterafgrøder er
valgt. Lovudkastet indeholder der ud over ingen forklaring på, hvorfor nitrat fra landbruget anses som et
problem i vandmiljøet og, hvad der menes med vandmiljøet. Tænkes der generelt eller på specifikke
recipienter?
Vi er grundlæggende uenige i, at nitrat fra landbrug udgør et problem for vandmiljøet. Der synes ikke at
være tilstrækkelig videnskabelig dokumentation for dette synspunkt. Der ud over er der ikke brug for flere
modelberegninger og mere teknokrati. Der er behov for, at landbruget kan få lov til at gøde efter
ligevægtsprincippet. Gødskning efter ligevægtsprincippet udgør den ægte vækstmotor, der kan igangsættes
fra i morgen, uden det vil skade miljøet. Reguleringen skal naturligvis baseres på målinger. Vores model vil
levere en vækst på 34 procent, 34 milliarder på betalingsbalancen og dertil 35.000 nye jobs.
Der er akut behov for, at landbruget kommes til undsætning, og der tages et endeligt opgør med de ringe
rammevilkår for erhvervet. Jeg ser, at vi ikke er de eneste, der stiller os uforstående over for reguleringen
og hvad der er op og ned. Erhvervsstyrelsens har tilsyneladende heller ikke været i stand til at vurdere,
hvorvidt lovforslaget skal forelægges Vækstministeriets virksomhedspanel. Konklusionen i lovudkastets pkt.
5. (økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet) er ”prik prik prik”, citat:
”[...]……[...]”
Der synes ikke at være foretaget en tilstrækkelig erhvervsøkonomisk vurdering af lovudkastet. Der mangler
i øvrige også andre vurderinger. Lovudkastet bør derfor revideres, når de nødvendige vurderinger foreligger
og derefter efter komme i fornyet høring.
Flemming Fuglede Jørgensen, formand, Borupgaard, Trudslevvej 58, 9480 Løkken. Mob. 20 30 00 03. mail:
Bjarne Nigaard, Administrerende direktør, mobil 31 37 88 05. mail:
hjemmeside :
www.baeredygtigtlandbrug.dk
Danske Bank kt.nr: 3956 10638984