Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 111 Bilag 1
Offentligt
1485388_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om kontantydelse
J.nr. 2014-0035115
Arbejdsmarkedsydelser/
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. marts 2015
Anne Hedegaard
72142111
[email protected]
Baggrund for loven
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten har indgået aftale om finansloven for 2015.
Lovforslaget udmønter det element i aftalen, som vedrører ret til bl.a. tilbud om
virksomhedspraktik og nytteindsats med kontantydelse for ledige, der har opbrugt
deres samlede ret til dagpenge, den særlige uddannelsesydelse og den midlertidige
arbejdsmarkedsydelse.
Lovforslagets formål
Formålet med, at der indføres en ny midlertidig ydelse – kontantydelse – for perso-
ner, som har opbrugt retten til arbejdsløshedsdagpenge, den særlige uddannelses-
ydelse og den midlertidige arbejdsmarkedsydelse, hvis de opfylder en række betin-
gelser, er at sikre persongruppen et forsørgelsesgrundlag.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgruppen for lovforslaget er personer, der opbruger den samlede ydelsesret og
som efterfølgende ikke har ret til andre ydelser. Personer med ret til nedsat kon-
tanthjælp er dog omfattet.
Tabel 1.
Kønsfordeling blandt personer, der har opbrugt den samlede ydelsesret og som efterføl-
gende ikke modtager offentlige ydelser eller lønindkomst (1. halvår 2014). Procent.
Mænd
46
Kvinder
54
Opbrugt ydelsesret og ingen offentlige ydelser
eller lønindkomst
Kilde: RAM og DREAM.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser. Mænd og
kvinder vil ikke i helt samme omfang blive berørt af forslaget, men dette skyldes,
at der er en mindre overrepræsentation af kvinder blandt modtagere af arbejdsmar-
kedsydelse og personer, der efterfølgende opbruger den samlede ydelsesret og ikke
har ret til at modtage fuld uddannelses- eller kontanthjælp.
2