Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 111 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
12. januar 2015
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om
kontantydelse
J.nr. 2014-7212
Arbejdsmarkedsydel-
ser/Arbejdsmarkedspolitik/ljs/aih/a
ml/jas/hen/kpp/sox/gbj
Høringsnotatet vedrører udkast til forslag til lov om kontantydelse.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, ATP, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark,
Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det fag-
lige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-,
sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frie Funktionærer, Jobrådgivernes
Brancheforening, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kriste-
lig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse og Rigsrevisionen.
Høringssvarene vedlægges til orientering.
Indhold
1. Generelt
2. Målgruppe
3. Kontantydelsen er subsidiær til andre ydelser
4. Kontantydelse
5. Tilbud m.v.
6. Vejledning
7. Forholdet til Persondataloven
8. Ændringer i ferieloven
1. Generelt
Jobrådgivernes Brancheforening bemærker, at de finder det positivt, at de ledige
selv skal foretage en aktiv handling for at få ydelsen. De bemærker endvidere, at
det er godt med et økonomisk sikkerhedsnet, hvor ydelsen er knyttet op på aktivt
tilbud, da deres erfaring er, at der ofte er andre årsager til ledigheden end mangel
på arbejdspladser. De fleste i målgruppen har allerede i deres forudgående ledig-
hedsperiode været i flere virksomhedsrettede tilbud, uden at det har bragt dem tæt-
tere på selvforsørgelse.
KL bemærker, at de flere gange har påpeget, at ydelsessystemet allerede i dag er
meget komplekst og uoverskueligt både for borgere og sagsbehandlere. Indførslen
af en ny ydelse (kontantydelse) vil yderligere øge kompleksiteten i ydelsessyste-
met. Der er i stedet behov for at forenkle ydelsessystemet for at sikre et effektivt
system, som er overskueligt for både borgere og sagsbehandlere. Og ikke mindst