Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 11 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag stillet den {fremsat}
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om CO
2
-kvoter og lov om kuldioxid-
afgift af visse energiprodukter
(Tilpasning af reglerne om udledninger fra luftfart efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 421/2014 af 16. april 2014 m.v.)
Af
klima-, energi- og bygningsministeren,
tiltrådt af < >:
Til § 1
1)
Nr. 2
udgår.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 12 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 16, stk. 3
og
5,
ændres »driftslederen« til: »driftslederen, luftfartsoperatøren eller enhver
anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner,«.
02.
I
§ 16, stk. 4,
ændres »driftslederen.« til: »driftslederen, luftfartsoperatøren eller enhver anden,
der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner.«
[Lovtekniske ændringer]
3)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 19, stk. 2,
indsættes efter »tilbagelevere kvoter«: »svarende til de
uretmæssigt modtagne«.
[Præcisering af kravet om tilbagelevering af kvoter]
4)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 27, stk. 1,
indsættes efter »EU-registeret«: »hvert år senest den
30. april«.
[Genindførelse af frist på lovniveau for returnering af kvoter i EU-registeret]
5)
I det under
nr. 22
foreslåede
§ 28, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »efter § 27«: »og regler udstedt
i medfør heraf«, og i
2. pkt.
indsættes efter »jf. § 27«: »og regler udstedt i medfør heraf«.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen til meddelelse af afgiftspålæg]
6)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
»03.
I
§ 28, stk. 5,
ændres »driftslederen eller luftfartsoperatøren,« til: »driftslederen, luftfartsopera-
tøren eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgas-
emissioner,«, og i
stk. 6
ændres »driftslederen eller luftfartsoperatøren« til: »driftslederen, luftfarts-
operatøren eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for driv-
husgasemissioner,«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 25 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 28, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres i
1. pkt.
»driftslederen eller luftfartsoperatøren.« til:
»driftslederen, luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om krav til han-
del med kvoter for drivhusgasemissioner.«, og i
2.-4. pkt.
ændres »driftslederen eller luftfartsopera-
tøren« til: »driftslederen, luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om
krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner,«.
05.
§ 29, stk. 1,
affattes således:
»Klima-, energi- og bygningsministeren fører tilsyn med om driftslederne, luftfartsoperatørerne og
andre, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner, over-
holder loven, regler udstedt i medfør af loven og EU-retsakter om forhold omfattet af loven samt
vilkår og afgørelser truffet i medfør heraf, jf. dog stk. 2.«
06.
I
§ 29, stk. 3,
ændres »Driftsledere og luftfartsoperatører, som udfører aktiviteter omfattet af
denne lov« til: »Driftsledere, luftfartsoperatører eller andre, der er omfattet af EU-regler om krav til
handel med kvoter for drivhusgasemissioner, og som udfører aktiviteter omfattet af denne lov eller
af regler, der udstedes i medfør af denne lov«.«
[Lovtekniske ændringer]
8)
Nr. 27
affattes således:
»27.
§ 30, stk. 3,
der bliver stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om betaling af de udgifter, der
efter stk. 1 skal betales af driftslederen, luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner.««
[Konsekvensændring]
9)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»07.
I
§ 30, stk. 5,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 4.« til: »stk. 3.«
08.
I
§ 31, stk. 3, nr. 1,
ændres », § 16« til: »og § 16«, og », og § 17, stk. 1« udgår.
«
[Lovtekniske ændringer]
10)
I den under
nr. 31
foreslåede affattelse af
§ 32, stk. 1,
udgår nr. 2 og 3.
Nr. 4-7 bliver herefter nr. 2-5.
[Lovteknisk justering]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om lovteknisk ændring, der indebærer, at indholdet af de ændringer, der var samlet i § 1, nr. 2, i det fremsat-
te lovforslag, fordeles på flere numre, jf. ændringsforslagets nr. 2 og 6-8. Ændringsforslaget indeholder ingen ind-
holdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
F.s.v.a. økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige bemærkes det, at lovforslagets estimerede mindre
provenu, der følger af, at mængden af luftfartskvoter til auktionering reduceres, er baseret på en kvotepris, der er fastsat
som en overgang mellem den nuværende kvotepris på cirka 5,75 € i 2014 og en kvotepris på cirka 10,75 € i 2020, der
stammer fra EU’s forventninger til prisudviklingen, jf. “Commission Staff Working Document, EU Biennial Report,
Accompanying the document, Commission Communication, Sixth National Communication and First Biennial Report
from the European Union under the UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), {C(2014) 3 final},
{SWD(2014) 2 final}”, Bruxelles, den 10. januar 2014, SWD(2014) 1 final, s. 152, “EU Energy, Transport and GHG
Emissions Trends to 2050, Reference Scenario 2013”, EU-Kommissionen 2014, s. 33, og Danmarks Energi- og
Klimafremskrivning 2014, Energistyrelsen 2014, s. 5-6. Estimatet af provenuets størrelse er behæftet med stor usikker-
hed, da provenuet afhænger af den faktiske CO
2
-kvotepris.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det foreslås, at § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag udgår, og at
indholdet af dette forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget inde-
holder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig præcisering af kravet om tilbagelevering af uretmæssigt modtagne kvoter. Bestemmelsens
ordlyd f.s.v.a. ordene »svarende til de uretmæssigt modtagne« svarer herefter til ordlyden i § 19, stk. 6, og § 20, stk. 9, i
lov nr. 1095 af 28. november 2012 om CO
2
-kvoter (kvoteloven). Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at det på lov- og ikke bekendtgørelsesniveau skal anføres, at driftsledere, luftfartsoperatø-
rer eller andre, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner, hvert år senest den
30. april skal returnere kvoter i EU-registeret efter § 27, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 1, nr. 21. Ændringsfor-
slaget indebærer, at gældende retstilstand på dette punkt opretholdes.
Til nr. 5
Der foreslås en præcisering af den foreslåede bestemmelse i lovforslaget, således at det tydeliggøres, at klima-, energi-
og bygningsministeren kan pålægge afgifter for overtrædelse af forpligtelser efter såvel § 27 som regler udstedt i med-
før heraf vedrørende returnering af kvoter i EU-registeret.
Til nr. 6
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det foreslås, at § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag udgår, og at
indholdet af dette forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget inde-
holder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 7
(Til 04)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det foreslås, at § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag udgår, og at
indholdet af dette forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget inde-
holder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
(Til 05)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det foreslås, at § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag udgår, og at
indholdet af dette forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget inde-
holder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
(Til 06)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det foreslås, at § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag udgår, og at
indholdet af dette forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget inde-
holder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget indeholder en præcisering, således at det fremgår, at driftsledere, luftfartsoperatører og andre, der er
omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner, efter anmodning skal afgive oplysninger
for så vidt angår såvel aktiviteter omfattet af loven som aktiviteter omfattet af regler udstedt i medfør loven. Med æn-
dringsforslaget vil gældende retstilstand på dette punkt opretholdes.
Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det foreslås, at § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag udgår, og at
indholdet af dette forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget inde-
holder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 9
(Til 07)
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af § 1, nr. 26, i det fremsatte lov-
forslag vedrørende kvotelovens § 30. Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
(Til 08)
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
13, der foreslår ophævelse af § 17 i kvoteloven. Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i for-
hold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 10
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk konsekvensændring af lovens straffebestemmelser som følge af det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 9 og 11, der bl.a. ophæver § 7 og § 14, stk. 1, i kvoteloven. Ændringsforslaget indeholder
ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.