Jeg vil godt starte med at sige tak til de partier, der har bakket op, herunder selvfølgelig også Dansk Folkeparti, som er med.
Jeg skal bekræfte, at det også har været en mærkesag for Dansk Folkeparti, ligesom hr.
Eigil Andersen og Enhedslisten, som desværre ikke har mulighed for at være til stede i dag, har kæmpet for den her del af det.
Jeg vil godt sige, at det er et meget, meget vigtigt lovforslag, og det er det, fordi vi har rigtig mange unge mennesker, som ikke kan få en praktikplads.
Jeg har selv arbejdet med området som ordfører i mere end 14 år i forhold til hele erhvervsuddannelsessektoren, og det er vigtigt, at vi nu også på det her område får nogle ekstra muligheder, nemlig ved at vi giver hjemmel til, at de almene boligorganisationer kan stille krav om sociale klausuler og uddannelses- og praktikaftaler.
Det har nemlig ikke været muligt før, for loven forhindrede, at man kunne lave den her hjemmel.
Det gør vi nu, fordi vi gerne vil sikre endnu flere praktikpladser.
Jeg vil godt sige, at der allerede gøres – og det har også været oppe i debatten i dag – en stor indsats for at få oprettet praktikpladser i forbindelse med renoveringsprojekter, der får støtte fra Landsbyggefonden.
Det er jo frivillige aftaler, partnerskabsaftaler med byggeentreprenører og andre lokale aktører.
Og aftalerne kommer, som vi også har talt om i dag, mange af de unge fra det pågældende område til gode.
Men det her skal jo ses som et supplement.
Jeg tror, det var hr.
Eigil Andersen, der sagde, at der faktisk er visse steder, hvor der ikke er aftaler, og derfor vil vi gerne sikre, at vi lige går skridtet videre.
Jeg vil da også godt have lov til at sige, at BL jo i deres høringssvar ikke afviser, at det i nogle situationer kan være fornuftigt og fordelagtigt at bruge sociale klausuler.
Men man skal dog efter BL's opfattelse være opmærksom på, at klausulerne ikke bliver en sovepude, og det er jeg helt enig i, for de skal matche de rigtige personer.
Der, hvor man har gode frivillige aftaler, er det ikke nødvendigt at gøre det.
Men det er en mulighed.
Og det her virker jo også forebyggende, for alle ved, at der er fuld fokus på, at vi skal skaffe de her lærlinge- og praktikpladser.
Og det er søreme en god idé at tilvejebringe yderligere redskaber for boligorganisationerne, så vi kan få det nødvendige antal praktikpladser til de unge.
Jeg vil godt sige, at det lægger vi som regering overordentlig stor vægt på.
Så har der været en diskussion om, hvem der nu kan hvad.
Og der vil jeg godt understrege, at regeringen og jeg – jeg tror også forligspartnerne – ser det som et supplement til de frivillige aftaler og ikke som en modsætning til de frivillige aftaler.
Det er vigtigt at få sagt.
Som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger til klausulerne, er det jo tænkt som et supplement.
Det står også direkte i lovforslaget.
Og klausulerne kan være aktuelle, som jeg også sagde, i de tilfælde, hvor der ikke er indgået aftale, eller hvor der ikke har kunnet opnås enighed – det vil man også kunne se visse steder – om en frivillig partnerskabsaftale med henblik på at fremskaffe de praktikpladser, der er brug for, inden for de her områder i forhold til den konkrete kontrakt.
Så vil jeg også sige, at med den her hjemmel tilvejebringer vi sådan set et yderligere instrument til at fastholde og udbygge andelen af uddannelses- og praktikpladser i forbindelse med renoveringsprojekter og byggerier.
Og det er jo rigtigt, som hr.
Ole Birk Olesen sagde i det, han læste op, at man ikke må diskriminere.
Det er nemlig sådan, at man ikke kan sikre, at det skal være nogle af en bestemt etnicitet, der skal have de her praktikpladsaftaler.
Det tror jeg i hvert fald under et at vi alle sammen er enige om.
Men der er jo ingen tvivl om, som også fru Karina Adsbøl fra Dansk Folkeparti sagde, at det her vil give nogle flere praktikpladser, og dermed vil andelen af unge, også danske unge, der får praktikpladser, stige.
Det tror jeg ikke man behøver drage i tvivl.
Så jeg er da sikker på, at vi vil få flere praktikpladser.
Det har vi brug for.
Så er der den diskussion:
Hvad er det, kommunalbestyrelsen kan?
Kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden har mulighed for at stille det som betingelse for tilsagn om støtte.
Når det handler om nybyggeri, kan en kommunalbestyrelse sige – for der gives jo et grundkapitaltilskud på 10 pct.
– at man skal overveje sociale klausuler, og det er efter det der lidt berømte følg eller forklar-princip.
Og når det ikke står som et utvetydigt krav, er det, fordi der kommer det, der hedder et proportionalitetsprincip, ind.
Altså, hvis det er et lillebitte nybyggeri, som der ikke kan være lærlinge på, eller hvis det er specielle områder, hvor der ikke mulighed for det, så kan man godt undgå det.
Men man kan altså sådan generelt stille et krav ved nybyggeri.
Det er boligorganisationen, der kan stille kravet, når det handler om renoveringer, som fru Liv Holm Andersen også var inde på.
Jeg vil bare sige, at det skal understreges, at det under alle omstændigheder skal være op til boligorganisationen at afgøre, om man juridisk i forhold til det, man har, kan bruge de her sociale klausuler i de enkelte tilfælde.
Og med hensyn til antallet af elever skal man jo sige, at det er firmaet, det handler om, der afgør – og det er vigtigt, i hvert fald i forhold til de private aftaler, der er lavet – hvor mange der skal beskæftiges i det her tilfælde.
Så jeg synes, at der alt i alt er taget hensyn til de eksisterende aftaler.
Vi nikker anerkendende til det stykke arbejde, der er udført fra forligskredsens side.
Fra et meget bredt politisk flertal har vi ønsket flere praktikpladser, og dem er der stærkt brug for.
Vi giver nogle yderligere instrumenter.
Det forstår jeg at der er nogle borgerlige partier der er imod, men et bredt flertal har ønsket det.
Jeg vil gerne sige tak for det gode samarbejde, og jeg ser frem til også at afklare eventuelle spørgsmål, der er rejst i salen i dag, i udvalgsarbejdet.