By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 107 Bilag 1
Offentligt
CHI
‘Ni
Att. Ministerietfor By, Bolig og Landdistrikter,
IIRKITEKT—
FORENINGEN
Danish Architects’
Association
Akademisk Arkitektforening
Strandgade27A
I)K-14o1
København K
(+45)30859000
Svar pa hørmg over forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Anvendelse af Landsbyggefondens midler)
Arkitektforeningen takker for det fremsendte høringsmateriale.
Generelle bemærkninger
Arkitektforeningen er fuldstændig enig i det
mål,
der
nævnes
i de indledende
bemærkninger til lovforslaget, nemlig at de udsatte områder skal gøres til
attraktive boligområder, der er integrerede dele af den omliggende by.
Der er brug for langsigtede og gennemgribende ændringer af de udsatte
boligområder, der både socialt og fysisk skal integreres bedre i den
omgivende by. Det kræver, at vi har fokus på hele bydele og ikke kun enkelte
boligforeninger. Samtidig skal vi forpligte os på langsigtede investeringer og
ikke kun have fokus på et område, når det popper op på ghettolisten.
Resultaterne er klare og entydige: Der er dokumentation for en
sammenhæng mellem fysiske indsatser og social forandring.
Derfor kan vi nu konkludere, at der findes dokumentation for, at
gennemgribende fysiske indsatser i samspil med sociale indsatser medfører
sociale forbedringer for såvel den enkelte beboer som for boligområdet.
Med gennemgribende forandringer kan der være tale om en række
forskellige fysiske greb. Det kan være delvis nedrivning af det eksisterende
byggeri, opførelse af nyt byggeri i forskellige størrelser, typer og udtryk.
Investeringsrammen
Arkitektforeningen bifalder, at investeringsrammen er hævet fra regeringens
udspil og til
4.200
mio. kr. årligt i
2015
og
2016,
da dette vil sikre et
forsvarligt renoveringsniveau og fortsat aktivitet i byggeriet, hvor det
bestemt ikke er vores opfattelse, at der er risiko for overophedning eller
flaskehalse på hverken kort eller mellemlangt sigt.
Arkitektforeningen finder det på denne baggrund klogt, at aftaleparterne har
aftalt at vurdere behovet for ændringer i
investeringsrammen igen om to år,
da det kan vise sig, at renoveringsbehovet, såvel som byggeriets udvikling,
tilsiger en forhøjelse af det aftalte niveau på
2.555
mio.kr.
2017, 2.500
mio.
kr. i
2018
og
2.300
mio. kr. årligt
2019 og 2020.
Boligsociale indsatser og strukturelle forandringer
Mange udsatte boligområder er opført efter designprincipper, hvor man i
praksis lukker resten af byen ude, så området lukker sig om sig selv. Denne
byplanstruktur går ud på at adskille funktionerne og placere boligerne efter
landskabet og lyset, og ikke efter byens flow og sammenhæng. På den måde
lukker man også byliv ude af området, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, men i
stedet afsondrer området og er med til at skabe utryghed.
mai1(tarkitektforeningen.dk
www.arkitektforeningen.dk
CVR
62572310
5.1.15