Jeg vil godt starte med at sige tak for tilslutningen til forslaget og den brede opbakning, jeg konstaterer i dag.
Det er jo sådan, at forslaget udmønter vores aftale fra november 2014 om anvendelse af Landsbyggefondens midler, som vi indgik med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Jeg vil godt takke partierne for et godt og konstruktivt forløb.
Man kan vel også godt sige, at vi ikke var enige hele tiden, heller ikke til at starte med, men vi fandt frem til en god aftale, og det er jo det, demokrati handler om, nemlig at vi alle sammen kan se os i en aftale.
Jeg mener helt klart, at den her aftale vil styrke indsatsen for de udsatte boligområder, men også for de almene boliger generelt.
Må jeg ikke sige, at der selvfølgelig er meget fokus på vores udsatte boligområder, men husk nu på, at vi faktisk har mere end 7.000 almene boligafdelinger i Danmark, og der er 33 på listen.
Det er altså et område, hvor mere end 1 million danskere bor, med alle mulige forskellige økonomiske, socioøkonomiske og etniske baggrunde, alle mulige forskellige slags danskere.
Og det er jo helt fantastisk.
Havde vi ikke de almene boliger, måtte vi opfinde dem efter min mening, for de huser selvfølgelig ikke bare nogle af vores økonomisk svagt stillede mennesker, der skal integreres, men også en masse almindelige mennesker, der bor i velfungerende almene boligafdelinger, og som hver dag påtager sig et ansvar for deres medborgere.
Og det fungerer.
Vi har også aftalt at evaluere aftalen om 2 år.
Som hr.
Eigil Andersen sagde, er der fokus på en række ting, men der er altså også fokus på Landsbyggefondens økonomi og holdbarheden i den.
Må jeg ikke sige, at der er nogle, der sådan undervejs har spurgt – jeg tror, det var både fru Louise Schack Elholm fra Venstre og hr.
Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance – om det nu er økonomisk holdbart.
Altså, man behøver søreme ikke have den store økonomuddannelse for at sige, at når man trækker Landsbyggefondens kredit op til 2032, det er 17 år, og når man samtidig får renoveret mere end 50.000 boliger, vi regner med 53.000 boliger, så kommer det den almene sektor til gode.
Det er 17 år.
Altså, personligt – og jeg tror, mange husejere har haft det som mig – tog jeg et 20-årigt lån, da jeg fik nyt tag og isoleret, og jeg afdrager stadig væk på det.
Det er da rimelig økonomi, så længe vi kan se, der er en sikker og god indtægt.
Og det er det, vi ved der kommer i den almene sektor.
Med lovforslaget afsættes der selvfølgelig også betydelige midler til at fortsætte den boligsociale indsats i udsatte boligområder, og det er desværre nødvendigt.
Jeg vil godt sige, at der ikke findes noget columbusæg her.
Det er det lange seje træk, som skal ændre de her boligområder.
Jeg tror, det var fru Liv Holm Andersen, der sagde, at vi er nødt til at se på, hvordan vi sammen kan forandre det.
Og der vil jeg bare have lov at sige, at når vi sådan kigger dybere ned i tallene, kan vi se, at der faktisk er flere, der nu begynder at blive tilknyttet arbejdsmarkedet på grund af den fremskudte jobindsats.
Vi kan se, at vi har en succes her og nu med de unge mennesker, der begynder at få sig en uddannelse.
Vi kan faktisk se på de tal, vi har fra politiet, at kriminaliteten i vores udsatte boligområder begynder at gå ned.
De seneste svar, jeg har afgivet til Folketinget, viser faktisk, at kriminaliteten falder mere i vores udsatte boligområder, end den gør udeomkring i Danmark.
Og kriminaliteten falder i Danmark.
Det kommer jo ikke af sig selv, det er kun lommeuld, der gør det.
Det sker i tæt samarbejde mellem kommunerne, boligorganisationerne og beboerne og selvfølgelig også politiet med den kriminalpræventive indsats, som gøres via de her boligsociale midler.
Så jeg vil godt sige, at vi er på rette spor, men det er et kæmpe arbejde, vi er i gang med.
Vi får også mulighed for at støtte nye renoveringsinvesteringer for 14 mia.
kr.
frem til 2020, og de mange nye penge understøtter jo også beskæftigelsen markant.
Og så har vi regnet ud, at det faktisk vil give en besparelse på 140.000 t CO
2
.
Det er, som Mimi Jakobsen engang sagde, temmelig meget også sidst på måneden.
Vi ved jo, at det er sådan, at udslippet fra vores boliger er 40 pct.
af vores CO
2
-udslip.
Så her bidrager den almene sektor også positivt til vores miljøregnskab, og man får faktisk sat sin varmeregning markant ned.
Jeg var ude at besøge Roskilde i mandags, hvor jeg var ude sammen med Boligselskabet Sjælland, der sagde, at nogle af deres beboere havde fået sat deres varmeregning ned med mere end 80 pct., fordi de havde fået renoveret og fået nyt varmeanlæg og gjort ved.
Det er temmelig markant.
Vi fortsætter, som jeg sagde, også den nødvendige boligsociale indsats, og der har fru Louise Schack Elholm og andre – det lyder lidt, som om rønnebærrene er sure, fordi man ikke selv har villet tage ansvar – spurgt, hvad det nye er.
Ja, tryghed er jo helt nyt.
Tryghed og trivsel er et nyt tema, som vi sætter fokus på.
Det bliver det gennemgående tema, hvor man tager helhedsplanerne op til vurdering hvert eneste år.
Man skal sørge for at have en beredskabsplan, hvis det er sådan, at der opstår uro, så man ved, hvad man skal gøre.
Der bliver også fokus på tryghed og kriminalitetsforebyggelse i hele renoveringsdelen.
Det gør der også i forhold til infrastrukturdelen, når man skal bevilge penge til den del af det.
Og det er nyt, vil jeg sige til fru Louise Schack Elholm.
Det kan godt være, at Venstre ikke vil tage ansvar, men det er faktisk nyt.
Så er der det med den negative sociale arv, som jeg er rigtig glad for at vi fik med også, hvor vi går ind og siger, at de her sårbare børn og unge i vores udsatte boligområder skal have bedre betingelser, så de fravælger det her negative gadefællesskab.
Det er anderledes.
Det bygger selvfølgelig oven på de andre boligaftaler, det vedstår jeg gerne, men at være så sur, som jeg hørte Venstres ordfører være i dag, er der nu ingen grund til.
Op med humøret, vi er på rette spor.
Alle indsatserne skal jo forholde sig til problemerne med utryghed.
Som jeg sagde, er der en beredskabsplan i forhold til akutte situationer, for vi tror, os i forligskredsen, at det er helt, helt afgørende, hvis vi skal have en bedre sammensætning, en blandet beboermasse, at der er trygt at være der, hvor man bor.
Det er det for alle mennesker, det er en grundforudsætning.
Derfor er en høj grad af tryghed vigtig for at bevare sammenhængskraften og skabe positive og varige forandringer i vores udsatte boligområder.
Så har vi oprettet et rejsehold, fordi vi har kunnet se, at der er en række steder, hvor der sker nogle af de her uhensigtsmæssige ting med uro, ballademagere, der dominerer et område, og hvor de få gør det utrygt for de mange.
Det er for at understøtte den indsats, der gøres godt af politi og kommuner i dag, hvor vi kan samle den viden, vi har på landsplan, til at understøtte indsatsen.
Det synes jeg også er nyt.
Lad mig så sige:
Det betyder altså, hvis vi sådan skal summere op, at vi slår tre fluer med et smæk.
Vi sikrer, at den almene sektor bliver konkurrencedygtig.
Vi holder hånden under beskæftigelsen i en situation, hvor der stadig væk er brug for det.
Og vi forbedrer miljøet.
Se, det er jo ikke så ringe endda, som vi siger ovre på Fyn.
Og samtidig er det sådan, at vi – for jeg vil da gerne medgive, at vi jo ikke kan bruge alle Landsbyggefondens indtægter langt ud i fremtiden – har aftalt, at om 2 år kigger vi nærmere på Landsbyggefondens langsigtede økonomi og ser på, hvordan der skal være en sammenhæng i den fremadrettet.
Men spis nu brød til.
Et lån over 17 år, hvor vi ved at indkomsterne kommer, er ganske fornuftigt, når vi samtidig får renoveret og gjort den almene sektor konkurrencedygtig.
Så jeg synes faktisk, vi er godt på vej, og jeg vil godt endnu en gang sige tak til de forskellige partier, der har valgt at tage et ansvar her.
Det er godt gjort, og jeg er glad for den gode aftale, vi har lavet.