Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 106 Bilag 1
Offentligt
1485368_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpoli-
tik, lov om individuel boligstøtte og kildeskatteloven
(Ophævelse af gensidig forsørgelsespligt for samle-
vende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere bo-
ligsikring til unge par med børn, særlig støtte for unge
under 30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra loge-
rende i egen bolig m.v.)
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet/STAR
1. januar 2015
Morten Gatzwiller
72 14 21 30
[email protected]
J.nr. 2014-0034708
AYD/mgw
Baggrund for loven
Lovforslaget udmønter finanslovsaftalen for 2015 mellem Regeringen, Enhedsli-
sten og Socialistisk Folkeparti hvad angår ændringer af lov om aktiv socialpolitik.
Lovforslagets formål
Hovedformålet med lovforslaget er at afskaffe kravet om gensidig forsørgelsespligt
for samlevende i kontanthjælpssystemet med virkning fra 1. januar 2016. 2015 bli-
ver et overgangsår, hvor afskaffelsen af den gensidige forsørgelsespligt har halv
virkning, svarende til 2014.
Forslaget indeholder endvidere en række mindre justeringer af reglerne for blandt
andre unge uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere samt en præcisering
hvad angår behandling af lejeindtægter fra logerende i kontanthjælpssystemet.
De primære målgrupper for lovforslaget
Lovforslaget består af seks dele, og der er seks primære målgrupper. Der er sam-
menfald mellem flere af de seks grupper.
Den første gruppe er samlevende uddannelseshjælp- og kontanthjælpsmodtagere
fyldt 25 år, mens den anden gruppe er forsørgere under 30 år, der modtager uddan-
nelseshjælp eller kontanthjælp og er samlevende eller gift med en person, der hver-
ken modtager SU eller uddannelses-/ kontanthjælp. Den tredje gruppe er par, hvor
begge er under 30 år, der modtager boligsikring og har børn i hustanden, mens den
fjerde gruppe består af uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, jobparate
kontanthjælpsmodtagere og unge under 25 år. Den femte gruppe er modtagere af
midlertidig huslejehjælp, mens den sjette gruppe er uddannelseshjælpsmodtagere
og kontanthjælpsmodtagere, der har lejeindtægter fra logerende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485368_0002.png
Det fremgår af tabellen, at der er flere kvinder end mænd, der er samlevende, og
derfor kan blive omfattet af den lempeligere modregning af samlevers indtægt i
2015 og afskaffelsen af gensidig forsørgelsespligt i 2016 og frem.
Tabel 1. Kønsfordeling for de forskellige målgrupper, pct.
Mænd
Kvinder
1. Samlevende uddannelses-/ 43
57
kontanthjælpsmodtagere fyldt
25 år
2. Samlevende uddannelses-/ 10
90
kontanthjælpsmodtagere un-
der 30 år samlevende eller
gift med en person, der hver-
ken modtager SU eller ud-
dannelses-/ kontanthjælp
3. Par hvor begge er under 30 50
50
år, der modtager boligsikring
og har børn i hustanden
4. Uddannelsesparate uddan- 55
45
nelseshjælpsmodtagere,
jobparate kontanthjælpsmod-
tagere og unge under 25 år
5. Modtagere af midlertidig
47
53
huslejehjælp.
6. Uddannelses-/ kontant-
52
48
hjælpsmodtagere
Kilde: KMD-aktiv, Jobindsats, Danmarks Statistik
Det fremgår ligeledes af tabellen, at der er væsentlig flere kvinder end mænd under
30 år, der er samlevende eller gift med en person, der hverken modtager SU eller
uddannelses-/ kontanthjælp og derfor kan blive omfattet af de højere satser.
Forslaget om at ændre reglerne for boligstøtte til par, hvor begge er under 30 år,
der modtager boligsikring og har børn i hustanden, berører mænd og kvinder lige,
jf. tabellen.
Kønsfordelingen for
de 25-29 årige uddannelsesparate uddannelseshjælps-
modtagere, de jobparate kontanthjælpsmodtagere samt unge under 25 år er
samlet set således, at der er lidt flere mænd end kvinder, jf. tabellen.
Der findes ikke data, der kan belyse kønsfordelingen af modtagere af midlertidig
huslejehjælp, da ordningen er helt ny. Det må antages, at fordelingen svarer til for-
delingen blandt unge, enlige uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere, hvor der er
lidt flere kvinder end mænd, da dette var målgruppen.
Kønsfordelingen for
uddannelses-/ kontanthjælpsmodtagere er nogenlunde li-
ge, jf. tabellen.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser. Mænd og
kvinder vil ikke i samme omfang blive berørt af forslagene, men dette skyldes bl.a.,
at de ikke i samme omfang er enlige, samlevende eller gift.
3