Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 105
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
9. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 105 af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget den 28. januar 2015 efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Spørgsmål:
Af lovbemærkningerne fremgår, at gældsbufferen for realkreditinstitutter
skal evalueres frem til 2018, herunder i lyset af de krav, der stilles til ned-
skrivningsegnede passiver i danske SIFI-pengeinstitutter. Ministeren be-
des redegøre for, hvorfor der skal sammenlignes med krav til nedskriv-
ningsegnede passiver?
Svar:
Med lovforslaget foreslås der indført et krav om, at samtlige pengeinsti-
tutter og fondsmæglerselskaber I, men ikke realkreditinstitutter, skal hol-
de en bestemt mængde af nedskrivningsegnede passiver. Kravet om ned-
skrivningsegnede passiver, hvis størrelse fastsættes af Finanstilsynet, skal
medvirke til at sikre, at krisehåndteringsværktøjerne, herunder særligt
bail-in, kan anvendes effektivt.
Når realkreditinstitutterne er undtaget fra kravet til nedskrivningsegnede
passiver skyldes det, at det ikke passer med realkreditinstitutternes særli-
ge forretningsmodel og potentielt kan blive en væsentlig belastning for
realkreditinstitutterne. Realkreditinstitutterne undtages samtidig fra bail-
in.
For realkreditinstitutterne foreslås i stedet indført et krav om en gældsbuf-
fer på 2 pct. af instituttets samlede udlån. Kravet indføres for at styrke
realkreditinstitutternes evne til at absorbere tab i tilfælde af en større kri-
se.
De to krav har således samme mål, idet de begge tilsigter at understøtte
mulighederne for en effektiv håndtering af institutter, der måtte blive nød-
lidende eller potentielt nødlidende. Det er derfor naturligt at inddrage ud-
viklingen i kravet til pengeinstitutters nedskrivningsegnede passiver, når
størrelsen på gældsbufferkravet skal evalueres.,
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk