Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 105
Offentligt
1495166_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
9. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 105 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 22. januar 2015 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende et notat, der beskriver, på hvilke områder
lovforslaget adskiller sig fra den EU-lovgivning, der implementeres med
lovforslaget, herunder bedes ministeren præcisere, om lovforslaget på
nogle punkter opstiller større eller videregående krav, end der følger af
EU-lovgivningen.
Svar:
Lovforslagene L 100 og L 105 har til formål at gennemføre krisehåndte-
ringsdirektivet, det såkaldte BRRD (Bank Recovery and Resolution Di-
rective), og indskyderdirektivet, det såkaldte DGSD (Deposit Guarantee
Schemes Directive).
Med lovforslagene foreslås en direktivnær gennemførelse af begge direk-
tiver. På en række områder fastsætter direktiverne alene nogle rammer for
lovgivningen. Ved gennemførelsen er der foretaget nogle valg inden for
de rammer, som direktiverne fastsætter. Derudover er det inden for direk-
tivernes rammer også nødvendigt med forskellige tilpasninger i forhold til
nationale forhold.
For eksempel skal der i henhold til BRRD udpeges en eller flere afvik-
lingsmyndigheder, som tildeles en række beføjelser i forbindelse med
henholdsvis genopretning og afvikling. Det er efter BRRD i høj grad op
til det enkelte medlemsland at beslutte, hvem der skal være afviklings-
myndighed, og hvordan denne skal være organiseret. Med lovforslagene
deles opgaven som afviklingsmyndighed mellem Finanstilsynet og Finan-
siel Stabilitet, og lovforslagene fastlægger den nærmere arbejdsdeling.
Desuden er forslaget om at omdanne Finansiel Stabilitet til selvstændig
offentlig virksomhed heller ikke en direkte følge af BRRD, men er en
konsekvens af valget af afviklingsmyndighed og indretningen heraf.
Et andet eksempel på medlemslandenes valgmuligheder er organiseringen
af indskyder- og investorgarantiordningen, idet der ikke i direktiverne er
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
fastsat nærmere krav hertil. Det foreslås med lovforslag L 100, at den
eksisterende Garantifond for Indskydere og Investorer opløses og fondens
aktiviteter overføres til Garantiformuen, som administreres af Finansiel
Stabilitet.
Ligeledes giver BRRD mulighed for, at medlemslandene kan fastsætte, at
Afviklingsformuen skal være større end 1 pct. af de dækkede indskud.
Med lovforslag L100 er udgangspunktet på 1 pct. fastholdt.
Endelig er der i forhold til de danske realkreditinstitutter en mulighed i
BRRD for at undtage realkreditinstitutterne fra at opfylde kravet om ned-
skrivningsegnede passiver. Det foreslås med lovforslagene at udnytte
denne undtagelsesmulighed.
Det foreslås i stedet, at realkreditinstitutter skal opfylde et såkaldt gælds-
bufferkrav. Gældsbufferkravet følger ikke af BRRD, men er et krav, der
foreslås indført med henblik på at sikre bedre mulighed for tabsabsorbe-
ring i realkreditinstitutter, jf. mit svar på spørgsmål 3.