Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 105 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 105
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 19. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel
stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven
(Gennemførelse af direktiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om
indskudsgarantiordninger (DGSD))
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 17 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2014 og var
til 1. behandling den 20. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs og vækstministeren sendte den 8.
oktober 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bi-
lag 2. Den 19. december 2014 sendte erhvervs- og vækstmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Advokater og Danske In-
solvens Advokater, som erhvervs- og vækstministeren har
kommenteret.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministe-
ren og dennes svar herpå er oprykt som bilag 2 til betænk-
ningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, RV, SF, KF og ALT) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget bemærker, at Enhedslisten
støtter, at der indføres mere kontrol med den finansielle sek-
tor, og at aktionærer og kreditorer står først i køen af dem,
der skal betale, hvis et pengeinstitut går ned. Men forslaget
indebærer, at en del af regningen, der kan være meget stor,
sendes videre til skatteyderne, og det kan Enhedslisten ikke
støtte.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget har til hensigt at øge robustheden i realkredit-
sektoren og anerkender, at det er et ønskværdigt mål. Libe-
ral Alliance er dog af den overbevisning, at gældsbufferen
på 2 pct. er en unødig dyr måde at nå dette mål på. Forslaget
kommer – som følge af denne unødig høje buffersats – til at
øge de samlede omkostninger for realkreditsektoren, og Li-
beral Alliance frygter, at disse omkostninger vil blive lagt
over på boligejerne i form af høje bidragssatser, gebyrer,
etc. Efter Liberal Alliances opfattelse opvejer de positive
konsekvenser ved lovforslaget altså ikke de negative konse-
kvenser i form af højere omkostninger.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarfl var på tidspunktet for betænkningens afgivelse
AX017192