Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 105 Bilag 8
Offentligt
1510630_0001.png
Til lovforslag nr.
L 105
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 19. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel
stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven
(Gennemførelse af direktiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om
indskudsgarantiordninger (DGSD))
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 17 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2014 og var
til 1. behandling den 20. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs og vækstministeren sendte den 8.
oktober 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bi-
lag 2. Den 19. december 2014 sendte erhvervs- og vækstmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Advokater og Danske In-
solvens Advokater, som erhvervs- og vækstministeren har
kommenteret.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministe-
ren og dennes svar herpå er oprykt som bilag 2 til betænk-
ningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, RV, SF, KF og ALT) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget bemærker, at Enhedslisten
støtter, at der indføres mere kontrol med den finansielle sek-
tor, og at aktionærer og kreditorer står først i køen af dem,
der skal betale, hvis et pengeinstitut går ned. Men forslaget
indebærer, at en del af regningen, der kan være meget stor,
sendes videre til skatteyderne, og det kan Enhedslisten ikke
støtte.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget har til hensigt at øge robustheden i realkredit-
sektoren og anerkender, at det er et ønskværdigt mål. Libe-
ral Alliance er dog af den overbevisning, at gældsbufferen
på 2 pct. er en unødig dyr måde at nå dette mål på. Forslaget
kommer – som følge af denne unødig høje buffersats – til at
øge de samlede omkostninger for realkreditsektoren, og Li-
beral Alliance frygter, at disse omkostninger vil blive lagt
over på boligejerne i form af høje bidragssatser, gebyrer,
etc. Efter Liberal Alliances opfattelse opvejer de positive
konsekvenser ved lovforslaget altså ikke de negative konse-
kvenser i form af højere omkostninger.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarfl var på tidspunktet for betænkningens afgivelse
AX017192
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0002.png
2
ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4) Ændringforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
[Korrektion]
10)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 274
indsættes i
stk. 1
efter »samt §§ 17 og 24 i lov om restrukturering og afvik-
ling af visse finansielle virksomheder«: », jf. dog § 24, stk.
4, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder«.
[Lovteknisk korrektion]
11)
Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udval-
get med undtagelse af EL og LA):
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 361, stk. 1, nr. 5« til: »§
361, stk. 1, nr. 4«.«
[Korrektion]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 125 i
ændres i
stk. 1
»Kapitalinstrumenter« til: »Kapital- og gældsinstrumenter«.
[Lovteknisk korrektion]
3)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 125 i
ændres i
stk. 4
»Kapitalinstrumenterne« til: »Kapital- og gældsinstrumen-
terne«.
[Lovteknisk korrektion]
4)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 125
ændres i
stk. 5
»kapitalinstrumenter« til: »kapital- og gældsinstrumenter«, i
stk. 5, nr. 1,
ændres »Kapitalinstrumenterne« til: »Kapital-
og gældsinstrumenterne«, og i
stk. 5, nr. 2,
ændres »kapita-
linstrumenternes« til: »kapital- og gældsinstrumenternes«.
[Lovteknisk korrektion]
5)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 125 i
ændres i
stk. 6
»kapitalinstrumenter« til: »kapital- og gældsinstrumenter«.
[Lovteknisk korrektion]
6)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 177 a
ændres i
stk. 3
»i
§ 177 b, stk. 2,« til: »i § 177 b, stk. 1,«.
[Lovteknisk korrektion]
7)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 206
ind-
sættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder med de fornødne tilpasninger
tilsvarende anvendelse på filialer beliggende i Danmark af
kreditinstitutter etableret i et andet land.«
[Beskyttelse af indskydere i filialer]
8)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 245 a
æn-
dres i
stk. 4
»Finanstilsynet fastsætter« til: »Finanstilsynet
kan fastsætte«.
[Korrektion]
9)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 253, stk. 1,
ændres »og stk. 6,« til: »og stk. 7,«.«
»03.
I
§ 363, stk. 1,
ændres »§ 361, stk. 1, nr. 6,« til: »§ 361,
stk. 1, nr. 5,«.«
[Korrektion]
12)
Nr. 48
affattes således:
»48.
I
§ 372 a
ændres »og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsyns-
mæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber«
til: », Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kredit-
institutter og investeringsselskaber og Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regel-
sæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og in-
vesteringsselskaber«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
13)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§§ 3-12
ophæves.«
[Lovteknisk korrektion]
14)
I
nr. 5
indsættes før den foreslåede § 16 q:
»Kapitel 4 e
Afvikling af overtagne pengeinstitutter«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
15)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 7
udgår
stk. 3, 1.
og
2.
pkt.
[Ændret indberetningstidspunkt]
Til § 4
16)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Kapitel 18 b
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 58 n.
Bestemmelserne i §§ 58 g, 58 h, 58 j og 58 k fin-
der ikke anvendelse på begrænsninger af håndhævelsen af
aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse eller begrænsninger
af virkningen af en aftale om finansiel sikkerhedsstillelse og
slutafregnings- eller modregningsbestemmelse, der pålæg-
ges i henhold til kapitel 5, 6 og 10 i lov om restrukturering
og afvikling af visse finansielle virksomheder.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0003.png
3
Kapitel 18 b
Tingsretligt lovvalg
§ 58 o.
Er et værdipapir registreret på en konto, afgøres
de i stk. 2 nævnte spørgsmål vedrørende værdipapiret efter
lovgivningen i det land, hvor kontoen føres. Ved lovgivnin-
gen i det land, hvor kontoen føres, forstås dette lands lovgiv-
ning bortset fra lovvalgsregler.
Stk. 2.
De spørgsmål, som afgøres efter den i stk. 1 nævn-
te lovgivning, er
1) den retlige beskaffenhed af sikkerhed i værdipapirer og
de tingsretlige virkninger, der knytter sig dertil,
2) kravene med hensyn til sikring af en aftale om finansiel
sikkerhedsstillelse mod tredjemand og kravene med
hensyn til, hvilke foranstaltninger der er nødvendige
for, at en sådan aftale kan gøres gældende over for
tredjemand,
3) hvorvidt en persons adkomst til eller rettighed i en sik-
kerhed i værdipapirer må vige for eller efterstilles en
konkurrerende adkomst eller rettighed, herunder hvor-
vidt der foreligger ekstinktiv erhvervelse, og
4) hvilke foranstaltninger der er nødvendige for at realise-
re en sikkerhed i form af værdipapirer, når der er opstå-
et en misligholdelsesgrund.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 6
17)
I
stk. 2
ændres »11. januar 2016.« til: »1. januar
2016.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 15]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af § 1, stk. 2, 1. pkt., i lov om fi-
nansiel virksomhed er en konsekvensændring, som følge af
at § 361, stk. 1, nr. 4, ophæves ved § 1, nr. 43, i lovforslaget,
således at det gældende § 361, stk. 1, nr. 5, hvortil der hen-
vises i § 1, stk. 2, 1. pkt., bliver til § 361, stk. 1, nr. 4.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Det følger af for-
slaget til § 125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes
med flere forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1,
nr. 11, i lovforslaget. Det foreslåede § 125 i, stk. 1, omtaler
fejlagtigt alene kapitalinstrumenter, men skal omfatte både
kapital- og gældsinstrumenter.
Med ændringen præciseres det i § 125 i, stk. 1, at det
gælder for både kapital- og gældsinstrumenter, der anvendes
til opfyldelse af gældsbufferkravet, at disse skal være ud-
stedt af realkreditinstituttet i øvrigt.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Det følger af for-
slaget til § 125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes
med flere forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1,
nr. 11, i lovforslaget. Det foreslåede § 125 i, stk. 4, der hen-
viser til stk. 3, omtaler fejlagtigt alene kapitalinstrumenter,
men skal omfatte både kapital- og gældsinstrumenter som
nævnt i § 125 i, stk. 3.
Med ændringen præciseres det i § 125 i, stk. 4, at det
gælder for både kapital- og gældsinstrumenter, der anvendes
til at opfylde gældsbufferkravet, at disse ikke samtidig må
anvendes til at opfylde de øvrige kapitalkrav efter lov om fi-
nansiel virksomhed og Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæs-
sige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber.
Til nr. 4
Der er tale om lovtekniske korrektioner. Det følger af
forslaget til § 125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyl-
des med flere forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. §
1, nr. 11, i lovforslaget. Det foreslåede § 125 i, stk. 5, der
henviser til stk. 3, nr. 2-4, omtaler fejlagtigt alene kapitalin-
strumenter, men skal omfatte både kapital- og gældsinstru-
menter, som nævnt i § 125 i stk. 3.
Med ændringen præciseres det i § 125 stk. 5, at de sup-
plerende krav til hybrid kernekapital, supplerende kapital el-
ler usikret seniorgæld, der anvendes til at opfylde gældsbuf-
ferkravet, gælder for både kapital- og gældsinstrumenter.
Både kapital- og gældsinstrumenter skal således have en op-
rindelig løbetid på mindst 2 år, og realkreditinstituttet skal
både for kapital- og gældsinstrumenter sørge for, at der er en
hensigtsmæssig spredning i instrumenternes forfaldstid, så-
ledes at der ikke er en uforholdsmæssig stor del af kapital-
og gældsinstrumenterne, der forfalder i samme periode.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Det følger af for-
slaget til § 125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes
med flere forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1,
nr. 11, i lovforslaget. § 125 i, stk. 6, omtaler fejlagtigt alene
kapitalinstrumenter, men skal omfatte både kapital- og
gældsinstrumenter som nævnt i § 125 i, stk. 3.
Med ændringen præciseres det i § 125 i, stk. 6, at Finans-
tilsynet både for kapital- og gældsinstrumenter har mulighed
for ved konkret afgørelse at bestemme, at et realkreditinsti-
tut skal opfylde gældsbufferkravet helt eller delvis med ka-
pital- og gældsinstrumenter som nævnt i § 125 i, stk. 3, hvor
det skal fremgå af vilkårene for kapital- og gældsinstrumen-
terne, at disse kan konverteres eller nedskrives, såfremt Fi-
nanstilsynet vurderer, at instituttet er nødlidende eller for-
venteligt nødlidende, enten ved at Finanstilsynet selv påby-
der konvertering eller nedskrivning, eller hvor realkreditin-
stituttet overgår til afvikling i regi af Finansiel Stabilitet ef-
ter lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk korrektion, da henvisningen
i § 177 a, stk. 3, rettelig skal være en henvisning til § 177 b,
stk. 1, og ikke til § 177 b, stk. 2, som anført i lovforslaget.
Til nr. 7
Det foreslås at indsætte et stk. 3 i § 206 med henblik på
at sikre, at danske indskydere og investorer, som har ind-
skud eller kontante midler i en filial beliggende i Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0004.png
4
af et kreditinstitut etableret inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det fi-
nansielle område samt tredjelande, ligestilles med andre ind-
skydere og investorer i Danmark.
Da indskydere i filialer af kreditinstitutter inden for Den
Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået af-
tale med på det finansielle område, der er beliggende i Dan-
mark, som udgangspunkt er dækket af indskydergarantiord-
ningen i filialens hjemland, vil stk. 1 finde anvendelse med
de nødvendige tilpasninger, som filialforholdet tilsiger. Det
betyder bl.a., at en filial beliggende i Danmark skal orientere
sine danske indskydere, hvis en sammenlægning af filialen
med et andet kreditinstitut får betydning for den dækning,
indskyderne har via indskydergarantiordningen i filialens
hjemland. Dette er gældende selv om sammenlægningen ik-
ke sker i henhold til § 204, men eksempelvis i henhold til
hjemlandets lovgivning.
Da bestemmelsen gennemføres som følge af DGSD, må
det forventes, at filialer af kreditinstitutter beliggende inden
for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, vil have tilsva-
rende regler i hjemlandet. I sådanne tilfælde vil orienterin-
gen skulle ske i overensstemmelse med bestemmelserne i
hjemlandet.
Er der ikke indført tilsvarende bestemmelser i et land in-
den for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, eller er der tale
om en filial af et kreditinstitut beliggende i et tredjeland,
skal orienteringen være i overensstemmelse med de regler,
der er fastsat i henhold til § 15, stk. 3, i lov om en indsky-
der- og investorgarantiordning.
Som følge af at stk. 1 finder anvendelse med de fornødne
tilpasninger, som filialforholdet tilsiger, vil det ikke være et
krav, at en filial i et tredjeland sammenlægges i henhold til §
204 i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 8
Med § 1, nr. 25, i lovforslaget indsættes en bemyndigelse
til, at Finanstilsynet fastsætter nærmere bestemmelser om,
hvilke tiltag de omfattede virksomheder skal kunne igang-
sætte, når det er nødvendigt, herunder hvilke nærmere op-
lysningstyper, det er nødvendigt at kunne opgøre. Det frem-
går endvidere, at Finanstilsynet fastsætter nærmere regler
om detaljerede registre over finansielle kontrakter.
Med den foreslåede ændring præciseres det, at Finanstil-
synet kan og ikke nødvendigvis skal fastsætte nærmere reg-
ler.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring af § 253, stk. 1, i lov om finan-
siel virksomhed er en konsekvensændring, som følge af at
der med § 1, nr. 19, i lovforslaget tilføjes et nyt stykke i §
224, således at det gældende § 224, stk. 6, hvortil der henvi-
ses i § 253, stk. 1, bliver § 224, stk. 7.
Til nr. 10
Med § 1, nr. 27, i lovforslaget indsættes § 274, hvoraf det
fremgår af § 1, at pengeinstitutter, realkreditinstitutter og
fondsmæglerselskaber I forpligtes til at sikre, at de kontrak-
ter, som virksomheden indgår efter den 1. juni 2015, og som
er undergivet lovgivningen i et tredjeland, indeholder en be-
stemmelse, hvorefter modparten anerkender, at forpligtel-
sen, som aftalen omhandler, kan gøres til genstand for Fi-
nanstilsynets og Finansiel Stabilitets beføjelser til at ned-
skrive og konvertere relevante kapitalinstrumenter og ned-
skrive og konvertere forpligtelser ved bail-in, jf. § 24 i lov
om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksom-
heder.
Det følger dog af § 24, stk. 4, i lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder, at bail-in ikke
kan anvendes ved afvikling af et realkreditinstitut. Med æn-
dringsforslaget indsættes derfor en henvisning til § 24, stk.
4, for at præcisere, at bail-in ikke kan anvendes ved afvik-
ling af et realkreditinstitut, og dermed skal realkreditinstitut-
ter ikke sikre, at modparten i de pågældende aftaler anerken-
der nedskrivnings- og konverteringsbeføjelser ved bail-in.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring af § 363, stk. 1, i lov om finan-
siel virksomhed er en konsekvensændring, som følge af at §
361, stk. 1, nr. 4, ophæves med forslaget til § 1, nr. 43, i lov-
forslaget, således at det gældende § 361, stk. 1, nr. 6, hvortil
der henvises i § 363, stk. 1, bliver § 361, stk. 1, nr. 5.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk korrektion, da henvisningen
til direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 indsættes som den
sidste i rækken. Der er således ikke tale om en materiel æn-
dring.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med lovforsla-
gets § 2, nr. 2, ophæves bl.a. kapitel 3 i lov om finansiel sta-
bilitet, hvori den sidste bestemmelse er § 12. Det medfører,
at forslaget til § 12 a, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, kommer til
at stå i kapitel 1, der omhandler lovens anvendelsesområde
m.v., hvilket ikke er hensigtsmæssigt, idet den foreslåede §
12 a vedrører Det Private Beredskab, som omtales i lovens
kapitel 3. Med ændringsforslaget kommer den foreslåede §
12 a til at stå i kapitel 3, der omhandler aftale med Det Pri-
vate Beredskab.
Derudover ophæves de gældende §§ 3, 5 og 6 i lov om
finansiel stabilitet, da de med den fremadrettede regulering
af Finansiel Stabilitet, herunder omdannelsen til selvstændig
offentlig virksomhed, vil fremgå af lov om restrukturering
og afvikling af visse finansielle virksomheder.
De gældende §§ 7 og 8 regulerer Finansiel Stabilitet A/S’
overtagelse af nødlidende pengeinstitutter i medfør reglerne
fastsat i lov nr. 1003 af 10. oktober 2008 (Bankpakken). Da
Bankpakken ophørte den 30. september 2010, ses der ikke
behov for at opretholde bestemmelsen. Finansiel Stabilitet
A/S’ afvikling af de under Bankpakken overtagne pengein-
stitutter er imidlertid ikke tilendebragt, og den fortsatte af-
vikling heraf skal således ske i medfør af de foreslåede §§ 1
og 12 a, jf. lovforslagets § 2, nr. 1 og 3, samt regler udstedt i
medfør af § 16 e.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0005.png
5
Endvidere foreslås de hidtidige §§ 8 a og 8 b ophævet
henset til den fremadrettede regulering af Finansiel Stabiltiet
A/S i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder, hvor bestemmelserne videreføres med tilpas-
ning som følge af omdannelsen til selvstændig offentlig
virksomhed.
§§ 9-12 regulerer fordelingen af omkostninger ved Finan-
siel Stabilitet A/S’ afvikling af nødlidende pengeinstitutter i
medfør af Bankpakken. Da Bankpakken ophørte den 30.
september 2010 og der siden er udarbejdet et endeligt regn-
skab vedrørende den del af Finansiel Stabilitet A/S’ opga-
ver, ses der ikke at være behov for at opretholde bestemmel-
serne, hvorfor de ligeledes foreslås ophævet.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med lovforsla-
gets § 2, nr. 4 ophæves kapitel 4 og 4 b-4 d, hvilket medfø-
rer, at de foreslåede §§ 16 q-16 s, jf. lovforslagets § 2, nr. 5,
kommer til at stå i kapitel 4 a, der omhandler ordning med
individuel statsgaranti for simpel, usikret gæld. De foreslåe-
de §§ 16 q-16 s, vedrører imidlertid Finansiel Stabilitet A/S’
afvikling af de under Exitpakken og Konsolideringspakken
allerede overtagne pengeinstitutter, hvorfor det med æn-
dringsforslaget foreslås at indsætte et nyt kapitel 4 e om af-
vikling af overtagne pengeinstitutter.
Til nr. 15
Med forslaget til ændringen af § 7, stk. 3, i lov om en
indskyder- og investorgarantiordning bortfalder pengeinsti-
tutternes pligt til ultimo 2015 at indberette deres nettodæk-
kede indskud til Garantiformuen. Det er hensigten, at penge-
institutternes bidragsopkrævning til Garantiformuen allerede
fra 2016 skal ensrettes med opkrævningen af bidrag til Af-
viklingsformuen, jf. lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder.
Det følger af lovforslagets § 3, nr. 6, at pengeinstitutter-
nes samlede årlige bidrag til pengeinstitutafdelingen skal
udgøre 2,5 promille af de dækkede nettoindskud opgjort pr.
1. oktober det foregående år. Da betalingen af bidrag til pen-
geinstitutafdelingen for 2015 allerede er sket, og da reglerne
for opkrævning af bidrag for 2016 vil være ændret i over-
ensstemmelse med lovforslagets § 3, nr. 15, vil det ikke væ-
re nødvendigt for pengeinstitutterne at opgøre deres dække-
de nettoindskud pr. 1. oktober 2015. Det foreslås derfor, at
dette udgår af lovforslaget.
Forslaget skal således ses i sammenhæng med ændrings-
forslag nr. 17 om ændringen af datoen for ikrafttrædelse af
lovforslagets § 6, stk. 2.
Til nr. 16
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion. Med lov-
forslagets § 4, nr. 1, foreslås det at indsætte en ny § 58 o i
værdipapirhandelslovens kapitel 18 b. Kapitel 18 b omhand-
ler tingsretligt lovvalg, hvor den foreslåede § 58 o ikke er en
lovvalgsregel, men derimod en undtagelse til reglerne i vær-
dipapirhandelslovens kapitel 18 a. Den foreslåede bestem-
melse til § 58 o skulle dermed rettelig have stået i værdipa-
pirhandelslovens kapitel 18 a.
Med ændringsforslaget vil den foreslåede § 58 o, jf. lov-
forslagets § 4, nr. 1, blive ændret til § 58 n og dermed blive
placeret i det korrekte kapitel. Som følge heraf foreslås det,
at den gældende § 58 n omnummereres og bliver § 58. Der
er ikke tale om materielle ændringer.
Til nr. 17
Formålet med ændringen af lovforslagets § 6, stk. 2, er at
ensrette opkrævningen af bidrag til Garantiformuen efter
lovforslagets foreslåede regler i lov om en indskyder- og in-
vestorgarantiordning med opkrævningen af bidrag til Afvik-
lingsformuen efter forslag til lov om restrukturering og af-
vikling af visse finansielle virksomheder allerede fra 2016.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 15 om ændring af indberetningstidspunkt til Garantifor-
muen i lovforslagets § 3, nr. 15.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
47
47
22
17
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
8
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0006.png
6
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
12
12
9
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 105
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 6/2-15 fra Danske Advokater og Danske Insolvens
Advokater
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
1. udkast til betænkning
Korrigerende skrivelse til de specielle bemærkninger i lovforslaget, fra
erhvervs- og vækstministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 105
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil oversende et notat, der beskriver, hvilke nye
beføjelser Finanstilsynet tillægges med lovforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende et notat, der beskriver, på hvilke
områder lovforslaget adskiller sig fra den EU-lovgivning, der imple-
menteres med lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvorfor det ikke vil være tilstrækkeligt med en mindre
gældsbuffer end den i lovforslaget foreslåede buffer på 2 pct., til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende et notat, der beskriver, om lovfor-
slaget på nogen punkter skaber forpligtelser for Danmark, der betyder,
at Danmark vil være bundet – direkte eller indirekte – i forhold til del-
tagelse i en kommende bankunion i EU, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om Folketinget har mulighed for at fastsætte størrelsen af
gældsbufferen for realkreditinstitutter på et lavere niveau end de fore-
slåede 2 pct., til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at oplyse, om der i evalueringen af gældsbufferen kan ske en
nedsættelse af gældsbufferkravet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor det ikke er bedre med et lavere niveau for gældsbuf-
feren end de 2 pct., således at stigningerne i omkostningerne for real-
kreditinstitutterne – og dermed også bidragsstigningerne – begrænses
mest muligt, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorfor der skal sammenlignes med krav til nedskrivnings-
egnede passiver, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
2
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0008.png
8
9
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/2-15 fra Danske Advokater
og Danske Insolvens Advokater, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510630_0009.png
9
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes oversende et notat, der beskriver, om lovforslaget på nogen punkter skaber forpligtel-
ser for Danmark der betyder, at Danmark vil være bundet – direkte eller indirekte – i forhold til deltagelse
i en kommende bankunion i EU?
Svar:
Lovforslagene L 100 og L 105 skaber ikke på nogen punkter forpligtelser for Danmark, som betyder, at
Danmark vil være bundet – direkte eller indirekte – i forhold til deltagelse i det styrkede banksamarbejde
(bank-unionen) i EU. Det samme gælder i forhold til en eventuel kommende beslutning om deltagelse i
det styrkede banksamarbejde.
Lovforslagene har til hensigt at understøtte den finansielle stabilitet og det indre marked i EU og sikre,
at det overordnede finansielle regelsæt i EU er ens fsva. krisehåndtering i og uden for det styrkede bank-
samarbejde.
Med lovforslagene gennemføres Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014
om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber mv. Dette direk-
tiv skal gennemføres i dansk ret og vil være gældende ret for de institutter, der er omfattet af forslagene.
Skulle Danmark indtræde i det styrkede banksamarbejde, vil de fremsatte lovforslag fortsat være gæl-
dende for størstedelen af de danske kreditinstitutter. De største institutter vil – hvis de bliver nødlidende
eller forventeligt nødlidende – skulle krisehåndteres af afviklingsinstansen i det styrkede banksamarbejde,
hvis aktiviteter vil være reguleret af særskilt forordning (jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 806/2014 af 15. juli 2014 om ensartede regler og en ensartet procedure for afvikling af kreditin-
stitutter og visse investeringsselskaber inden for rammerne af en fælles afviklingsmekanisme og en fælles
afviklingsfond og om ændring af forordning (EU) nr. 1093/2010). Hvis andre danske institutter bliver
nødlidende eller forventeligt nødlidende, vil de som udgangspunkt skulle håndteres af Finansiel Stabilitet
under den nationale lovgivning, som følger med vedtagelse af L100 og L105.