Først og fremmest stor tak for en meget velvillig modtagelse af det her lovforslag hele vejen rundt.
Tak for – synes jeg – gode indlæg, der viser, at der er bred opbakning til vores miljøteknologiske udviklings- og demonstrationsprogram.
Der er bred opbakning til også at sikre de langsigtede perspektiver for programmet og dermed også opbakning til, at vi får lovfæstet programmet.
Bedre miljø, bedre sundhed og samtidig flere grønne arbejdspladser til Danmark er for mig en win-win-situation, som MUDP bidrager til for Danmark.
Flere arbejdspladser er en af regeringens absolutte hovedprioriteter, og miljøteknologi er et oplagt område at satse på her.
Det er jo et af de tilfælde, hvor vækst og bedre miljø rent faktisk går hånd i hånd.
Grøn innovation skaber grøn velfærd og flere grønne arbejdspladser.
Med skrappe krav, høje ambitioner og fordelagtige rammer har vi igennem årtier i Danmark efterhånden opdyrket danske kompetencer, knowhow og løsninger med hensyn til f.eks.
rent vand, ren luft og en god udnyttelse af ressourcerne, løsninger, som i stigende grad efterspørges globalt, og det betyder, at danske virksomheder, der leverer produkter og løsninger på de her områder, altså nu kan imødekomme de vækstmarkeder, som i stigende grad får de her behov, som f.eks.
Kina, Vietnam og Kenya.
Det er godt for virksomhederne, det er godt for eksporten, for væksten og beskæftigelsen, og det er godt for miljøet og velfærden både herhjemme og globalt.
Men den globale konkurrence er hård, og hvis danske virksomheder skal forblive blandt de bedste i verden, skal vi fortsat kunne støtte udviklingen af nye teknologier, prioritere det tætte samarbejde mellem virksomheder, forskningsinstitutioner og myndigheder om miljøteknologi.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at det er lykkedes med finanslovsaftalen for 2015 at finde flere midler til MUDP for de kommende 4 år og altså også sikre det langsigtede perspektiv for indsatsen, sådan som virksomhederne har efterspurgt.
Med finanslovsaftalen bliver den samlede bevilling i årene 2015-2018 ca.
250 mio.
kr.
Der er så også grundlag for, at vi fastlægger det i lovindsatsen under den MUDP, sådan som vi også kender det fra det energiteknologiske udviklings- og demonstrationsprogram og det grønne udviklings- og demonstrationsprogram.
Samtidig lægger vi op til, at MUDP-programmet fremover ledes af en professionel bestyrelse, som sammensættes, så de 8 bestyrelsesmedlemmer tilsammen har en bred indsigt i miljø, natur og ressourceområdet samt indsigt i erhvervsforhold.
Mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer forventes at have en erhvervsmæssig baggrund.
Med lovforslaget bliver det fremover bestyrelsen, som tildeler tilskud til virksomhederne, og derudover skal bestyrelsen naturligvis også bruge den viden, de har, til at sikre, at MUDP-midlerne skaber flest mulige grønne job og grøn eksport.
Bestyrelsen bygger videre på den indsats for miljøteknologi, som alle Folketingets partier har været med til at bakke op om siden 2006.
Interessen fra virksomhederne er stor.
Siden programmet startede er virksomhedernes ansøgninger om tilskud til miljøteknologiprojekter mere end femdoblet, og alene siden 2012 er der tale om næsten en fordobling.
MUDP skal fortsat prioritere de miljømæssige udfordringer, så vi foruden grønne løsninger til eksport også får udviklet nye, smartere og bedre miljøløsninger, der passer til de miljøudfordringer, vi har i Danmark.
F.eks.
er vi i gang med at sikre renere luft til danskerne med udgangspunkt i nye luftrensningsløsninger til busser, der er afprøvet inden for rammerne af MUDP.
Vi er med tilskud fra MUDP godt i gang med at udvikle fremtidens spildevandsløsninger, hvor vi reducerer forureningen, samtidig med at vi recirkulerer ressourcerne og producerer grøn energi.
Der er også givet tilskud til udvikling af en ny type træbeskyttelse, hvor de skadelige kemikalier er fjernet og anvendelsen af fossile råstoffer er reduceret.
Det er bare for at give nogle eksempler på, hvad det er for nogle miljømæssige fremskridt, vi kan forvente med de her støttemidler.
Listen over spændende projekter er lang, og det er også i vid udstrækning løsninger, som vi som sagt kan eksportere til andre lande.
Det fremgår af lovforslaget, at bestyrelsen udarbejder en 4-årig strategi for indsatsen under MUDP.
Dermed får virksomhederne endnu bedre mulighed for at planlægge deres deltagelse i programmet.
Derudover udarbejder bestyrelsen en årlig handlingsplan med udgangspunkt i miljøministerens prioriteringer af de aktuelle udfordringer for miljøet.
Dermed synes jeg, at der er fundet en god balance, som sikrer, at programmet styrkes med forretningsmæssige kompetencer, samtidig med at koblingen til miljøpolitikken fastholdes.
Der er jo en god tradition for, at Folketingets partier har mulighed for at komme med forslag til prioriteringer under MUDP-programmet.
Den tradition vil jeg gerne fortsætte, så partierne også fremover kan være med til at pege på de miljømæssige udfordringer, som programmet skal adressere.
En styrkelse af MUDP er ikke bare en investering i dansk miljøteknologi, det er også en investering i danske virksomheder, flere grønne arbejdspladser og mere grøn velfærd.
Så tak for den brede opbakning.