Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 103 Bilag 7
Offentligt
1503914_0001.png
Til lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 26. februar 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven og retsplejeloven
(Imødegåelse af samarbejdschikane m.v.)
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2014 og var
til 1. behandling den 16. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold sendte den 29. september 2014 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag 361 (folketings-
året 2013-14). Den 17. december 2014 og den 27. januar
2015 sendte ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
når Dansk Folkeparti er med i aftalen, som blev indgået i
september 2014, om imødegåelse af samarbejdschikane i
forbindelse med skilsmisser, er det med ønsket om, at man
fra lovgivers side gør, hvad man kan, for at sikre, at de børn,
der er involveret i deres forældres skilsmisser, lider så lidt
som overhovedet muligt. Det er barnets tarv, der skal være i
højsædet, og det er barnets ret til begge forældre og ikke for-
ældrenes ret til barnet, der skal være det afgørende element
for afgørelser om et barns levevilkår efter en skilsmisse.
Dansk Folkeparti finder det vigtigt, at forældrene er klar
over, at de har et fælles ansvar for barnet, at barnet har kon-
takt med begge forældre, og at der ikke oparbejdes et kon-
fliktfyldt forhold, hvor barnet tages som gidsel i forbindelse
med forældrenes brud. På det område kan lovgiver være
medvirkende til at skærpe de krav og forhold, der er for par-
terne i en skilsmisse. Derfor er der i bred politisk enighed
opstillet nogle initiativer, som skal være med til at sikre bar-
nets tarv. Disse initiativer er ikke ensbetydende med, at må-
let i forhold til forældreansvarsloven er nået, men Dansk
Folkeparti er af den opfattelse, at det er et skridt i den rigtige
retning. Der skal fortsat arbejdes med området, herunder ud-
viklingen med at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Dansk
Folkeparti er meget optaget af, at dette sker.
Dansk Folkeparti finder, at det udover lovgivning er en
stor opgave, der påhviler forældrene, da der er tale om følel-
ser. Fra politisk side kan der ikke lovgives om følelsesmæs-
sige konflikter. Lovgiver kan være med til at forebygge, at
skilsmissen udvikler sig til chikane og konflikter.
Dansk Folkeparti vil gerne slå fast, at udtrykket til bar-
nets bedste skal forstås således, at det altid er det, der for det
givne barn er bedst, at alle forhold er belyst, og hermed og-
så, at der kan være forhold, som gør sig gældende, hvor det
ikke er til barnets bedste at have kontakt og samvær med
begge forældre. Desværre er nogle børn udsat for misbrug,
fysisk eller psykisk vold eller overgreb. Her skal der være
en mulighed for at beskytte barnet, og det kan være nødven-
digt at afskære en forælder fra samvær med sit barn, fordi
det skønnes ikke at være til barnets bedste. Enhver form for
mistanke om misbrug el.lign. skal altid tages meget alvorligt
af myndighederne og vurderes meget hurtigt. Det lægger
Dansk Folkeparti meget vægt på fortsat skal være essentielt
og må ikke undervurderes i en iver efter at sikre barnets ret
til begge forældre.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at erstatningssamvær er en kompleks ordning. SF bak-
ker op om ordningen, men vil gerne understrege, at ordnin-
gen kan have nogle utilsigtede virkninger, der bør holdes øje
med. Erstatningssamvær kan risikere at stride imod børne-
nes interesser, f.eks. ved at falde oven i planlagte sociale ak-
tiviteter. Det bør man ikke undervurdere betydningen af.
Derfor bør der holdes skarpt øje med, at de gode intentioner
AX017122
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503914_0002.png
2
bag erstatningssamværet ikke strider imod barnets interes-
ser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Orla Hav (S)
fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF)
Sanne Rubinke (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Kim Andersen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Tina Nedergaard (V) Finn Thranum (V) Troels Lund Poulsen (V)
Fatma Øktem (V) Karen Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Per Løkken (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503914_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 103
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Et supplerende høringssvar, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning