Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 103 Bilag 6
Offentligt
1500199_0001.png
Til lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. februar 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven og retsplejeloven
(Imødegåelse af samarbejdschikane m.v.)
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2014 og var
til 1. behandling den 16. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, ligestilling, integra-
tion og sociale forhold sendte den 29. september 2014 dette
udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013-14, SOU alm. del
– bilag 361. Den 17. december 2014 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget og bemærker, at når Dansk Folkeparti er med i afta-
len, som blev indgået i september 2014 om imødegåelse af
samarbejdschikane i forbindelse med skilsmisser, er det med
ønsket om, at der fra lovgivers side gøres, hvad der kan for
at sikre, at de børn der er involveret i deres forældres skil-
smisser, lider så lidt som overhovedet muligt. At det er bar-
nets tarv, der skal være i højsædet, at det er barnets ret til
begge forældre, og ikke forældrenes ret til barnet, der skal
være det afgørende element for afgørelser om et barns leve-
vilkår efter en skilsmisse. Dansk Folkeparti finder det vig-
tigt, at forældrene er klar over, at der er et fælles ansvar for
barnet, at barnet har kontakt med begge forældre og, at der
ikke oparbejdes et konfliktfyldt forhold, hvor barnet tages
som gidsel i forældrenes brud. På det område kan lovgiver
være medvirkende til, at skærpe de krav og forhold der er
for parterne i en skilsmisse. Derfor er der i bred politisk
enighed opstillet nogle initiativer, som skal være med til at
sikre barnets tarv. Disse initiativer er ikke ensbetydende
med at målet i forhold til forældreansvarsloven er nået, men
Dansk Folkeparti er af den opfattelse, at det er et skridt i en
rigtig retning. Der skal fortsat arbejdes med området, herun-
der udviklingen i at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Dette
er Dansk Folkeparti meget optaget af vil ske.
Dansk Folkeparti finder, at der udover lovgivning er en
stor opgave, der påhviler forældrene, da der er tale om følel-
ser. Fra politisk side kan der ikke lovgives om følelsesmæs-
sige konflikter. Lovgiver kan være med til at forebygge, at
skilsmissen udvikler sig til chikane og konflikter.
Dansk Folkeparti vil gerne slå fast, at udtrykket »til bar-
nets bedste« skal forstås således, at det altid er det, der for
det givne barn er bedst, at alle forhold er belyst, og hermed
også sagt, at der kan være forhold som gør sig gældende,
hvor det ikke er til barnets bedste at have kontakt og samvær
med begge forældre. Desværre er nogle børn udsat for mis-
brug, fysisk eller psykisk vold eller overgreb, og her skal der
være en mulighed for at beskytte barnet, og det kan være at
afskære en forælder for samvær med sit barn fordi, det skøn-
nes ikke at være til barnets bedste. Enhver form for mistan-
ke om misbrug eller lignende skal altid tages meget alvorligt
af myndighederne og vurderes meget hurtigt. Det lægger
Dansk Folkeparti meget vægt på fortsat skal være essentielt
og ikke undervurderes i en iver efter at sikre barnets ret til
begge forældre.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, men bemærker, at erstatningssamvær er en
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500199_0002.png
2
kompleks ordning. SF bakker op om ordningen, men vil ger-
ne understrege, at ordningen kan have nogle utilsigtede virk-
ninger, som der bør holdes øje med. Erstatningssamvær kan
risikere at stride imod børnenes interesser, f.eks. ved at falde
oven i planlagte sociale aktiviteter. Og det bør man ikke un-
dervurdere betydningen af. Derfor bør der holdes skarpt øje
med, at de gode intentioner bag erstatningssamværet ikke
strider imod barnets interesser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Orla Hav (S)
fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF)
Sanne Rubinke (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Tina Nedergaard (V) Finn Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V)
Karen Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Per Løkken (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500199_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 103
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Et høringssvar, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning