Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 101
Offentligt
1495612_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
10. februar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
6 (L 101), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
J.nr. 2014-6421
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren sikre, at den overenskomstbærende fagforening på arbejdspladser
med ansatte får indflydelse på aftaler om ulønnet arbejde, så det sikres, at der er et
rimeligt forhold mellem ordinært ansatte og personer i ulønnet arbejde?”
Endeligt svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at lovforslaget vedrører frivilligt, ulønnet
arbejde, som udføres for frivillige organisationer, foreninger eller lignende, og som
ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse. Lovforslaget retter sig således ikke
mod arbejde på det ordinære arbejdsmarked. Hvis man arbejder frivilligt og uløn-
net på det ordinære arbejdsmarked, medfører det fradrag fra første time. Det æn-
dres der ikke på med lovforslaget.
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der med spørgsmålet sigtes til det rimeligheds-
krav, der gælder i forhold til tilbud, jf. § 62 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Rimelighedskravet betyder her, at der i såvel private som offentlige virksomheder
skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ordinært ansatte og antallet af an-
satte, som er i støttet beskæftigelse.
Forud for etablering af virksomhedspraktik, løntilskud eller nytteindsats skal der
foreligge en skriftlig tilkendegivelse fra arbejdsgiveren og en medarbejderrepræ-
sentant/tillidsrepræsentant om, hvorvidt rimelighedskravet er opfyldt.
For så vidt angår rimelighedskravet, herunder i forhold til frivillige omfattet af lov-
forslaget, skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål 5. Som det fremgår heraf, me-
ner jeg ikke, at det vil være formålstjenesteligt at lade frivilligt arbejde være omfat-
tet af rimelighedskravet. Følgelig mener jeg i forlængelse heraf heller ikke, at der
er behov for at lovgive om, at en medarbejderrepræsentant eller tillidsrepræsentant
– parallelt til reglerne om håndhævelse af rimelighedskravet - får indflydelse på af-
taler om frivilligt og ulønnet arbejde i frivillige organisationer, foreninger mv.
Med udvidelsen af timebegrænsningen til 15 timer om ugen, og med de øvrige 9
initiativer i regeringens udspil
Lettere at være frivillig,
ønsker vi at anerkende vig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tigheden af og den samfundsnyttige værdi i, at mange danskere – til gavn for vel-
færdssamfundet og fællesskabet – bidrager med en frivillig, ulønnet indsats.
Jeg er enig i, at vi skal tage risikoen for fortrængning alvorlig, og det mener jeg og-
så at vi gør med de regler, som er i spil her. Det skal også ses i sammenhæng med,
at den foreslåede udvidelse af timebegrænsningen gennemføres som et toårigt for-
søg.
Jeg vil gerne gentage, at der fortsat i reglerne er et værn mod fortrængning. Hvis
man som dagpenge- eller efterlønsmodtager varetager arbejde, der vedrører primær
drift og vedligeholdelse, modregnes man som udgangspunkt fra første time. Det er
således alene for frivilligt arbejde, der vedrører andre former for arbejdsopgaver
end primær drift og vedligeholdelse, at vi hæver den ugentlige timebegrænsning.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2