Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 101
Offentligt
1495597_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
10. februar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 101), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
J.nr. 2014-6421
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren sikre, at ulønnet arbejde på arbejdspladser med lønnede ansatte
omfattes af rimelighedskravet i andre love, så der bliver tale om et samlet maksi-
mum af antal personer på særlige ordninger (nyttejob, løntilskudsjob, praktik,
fleksjob og ulønnet arbejde)?”
Endeligt svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at lovforslaget handler om frivilligt,
ulønnet arbejde i frivillige foreninger, organisationer eller lignende og ikke om
ulønnet arbejde på det ordinære arbejdsmarked.
De tilbud, der indgår i beskæftigelsesindsatsen, gives med henblik på, at personen
hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse. Inden
for denne ramme kan gives en række virksomhedsrettede tilbud, nærmere bestemt:
Tilbud om ansættelse med løntilskud
Tilbud om virksomhedspraktik
Tilbud om nytteindsats
Formålet med rimelighedskravet er at sikre, at ledige i ovennævnte tilbud får
det nødvendige faglige, sociale eller sproglige udbytte af opholdet. Rimelig-
hedskravet er således med til at sikre, at tilbuddet sker på en ordinær arbejds-
plads med ordinære kolleger og ikke på en arbejdsplads med overvægt af per-
soner i fx tilbud om virksomhedspraktik eller løntilskud.
Det bemærkes, at rime-
lighedskravet ikke gælder for ansættelse i fleksjob.
Rimelighedskravet har således til formål at sikre, at de virksomhedsrettede tilbud
fungerer efter hensigten. Samtidig er det sammen med merbeskæftigelseskravet et
værn mod, at der
sker konkurrenceforvridning eller fortrængning af ordinært an-
satte.
Den frivillige indsats er noget andet end et tilbud i beskæftigelsesindsatsen, og der
er rigtigt mange danskere, der arbejder frivilligt, ikke kun ledige, men også perso-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ner, der er i beskæftigelse. Og nogle gange i frivillige foreninger og organisationer,
der udelukkende baserer sig på frivillige.
For regeringen er den frivillige sektor en forudsætning for et velfungerende vel-
færdssamfund. Hver dag løfter tusindvis af frivillige en stor og betydningsfuld ind-
sats. Gennem det frivillige engagement skabes solide fællesskaber på tværs af ge-
nerationer og social baggrund.
Med det afsæt ønsker regeringen at gøre det lettere at være frivillig i Danmark og
foreslår derfor også med L 101 at udvide den ugentlige timebegrænsning fra 4 til
15 timer i en toårig forsøgsperiode.
Når det er sagt, så skal vi selvfølgelig også, når det gælder frivilligt arbejde, søge at
undgå fortrængning af ordinært ansatte. Jeg mener dog ikke, at det vil være for-
målstjenesteligt at lade frivilligt arbejde være omfattet af det rimelighedskrav, vi
kender fra beskæftigelsesindsatsen.
Der er fortsat i reglerne et værn mod fortrængning. Hvis man som dagpenge- eller
efterlønsmodtager varetager arbejde, der vedrører primær drift og vedligeholdelse,
modregnes man som udgangspunkt fra første time. Det er således alene for frivil-
ligt arbejder, der vedrører andre former for arbejdsopgaver, at vi hæver den ugent-
lige timebegrænsning.
Samtidig gennemføres udvidelsen af timebegrænsningen som et toårigt forsøg, der
skal evalueres, før det eventuelt forlænges eller permanentgøres. Evalueringen skal
blandt andet belyse, om udvidelsen af timebegrænsningen til 15 timer om ugen har
betydning for udbuddet af lønnet arbejde, dvs. øger risikoen for fortrængning.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2