Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
B 33
Offentligt
1497481_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
17. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L B 33 stillet af Udvalget for Landdi-
strikter og Øer den 30. januar 2015 efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Det fremgår bl.a. af ministerens svar på spm. 2, at ”Sådanne institutter og
deres låneordninger skal i givet fald etableres, så de er forenelige med
statsstøttereglerne, hvilket indebærer, at de skal bidrage til at korrigere for
en markedsfejl og/eller har et regionaludviklingsmæssigt perspektiv i de
regioner i Danmark, der er udpeget som støtteberettigede.”
a. Ministeren bedes uddybe denne del af besvarelsen, herunder for-
klare hvad der nærmere forstås ved ”markedsfejl” hhv. ”regional-
udviklingsmæssigt perspektiv”
b. Kan et statsligt kreditinstitut eller lignende modeller både betrag-
tes som en korrektion for en markedsfejl og havende et regional-
udviklingsmæssigt perspektiv
– hvorfor/hvorfor ikke?
Svar:
Statslig intervention kan forbedre funktionen af markeder, når disse ikke
af sig selv kan forventes at producere effektive resultater på sigt i forhold
til priser, produktion og anvendelse af ressourcerne. Sådanne tilfælde re-
fereres til som ”markedssvigt” i statsstøtteretten.
Statsstøttereglerne omfatter bestemmelser om regionalstøtte, som tager
sigte på at understøtte udviklingen i de dårligst stillede regioner ved at
fremme investeringer og jobskabelse på et bæredygtigt grundlag. Under
overholdelse af disse regionalstøttereglers nærmere krav, kan der ydes
støtte, som kan medvirke til, at virksomheder, der er beliggende i de dår-
ligst stillede regioner, foretager nyetableringer i disse regioner. Udover
investerings- og driftsstøtte kan der ydes særlig støtte til regional byud-
vikling under visse nærmere forudsætninger opregnet i regelsættet.
I forhold til om et statsligt kreditinstitut eller lignende model kan betrag-
tes som en korrektion for en markedsfejl, vil dette bero på dels identifice-
ringen af markedsfejlen og dels på forelæggelsen for EU-Kommissionen
med henblik på godkendelse. Det er tidligere konstateret, at der fortsat
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
lånes ud i yderområderne, hvorfor det er tvivlsomt, at der p.t. skulle fore-
ligge en markedsfejl efter EU-reglerne ift. adgangen til lån i yderområder.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt et statsligt kreditinstitut vil
kunne have et regionaludviklingsmæssigt perspektiv, er det afgørende, at
de aktiviteter, der støttes gennem sådan et institut, lever op til de krav og
betingelser, der er fastsat i de regionale statsstøtteregler. Dette regelsæt
kan give mulighed for at yde specifik støtte til regioner under iagttagelse
af de i reglerne nærmere fastsatte betingelser.
Regionalstøttereglerne giver dog kun mulighed for, at der i Danmark kan
ydes statslig støtte på op til 10 % af de samlede investeringsomkostnin-
ger. Art 2. i den Generelle Gruppefritagelsesforordning oplister, hvad der
kan betegnes som regional investeringsstøtte. Dette er: ”regionalstøtte til
en initialinvestering eller en initialinvestering i en ny økonomisk aktivi-
tet.” Eksempelvis kunne dette være investeringer i aktiver i forbindelse
med etablering af en ny virksomhed eller i forbindelse med en udvidelse
af virksomhedens produktsortiment. Ydelse af almindelige boliglån til
private falder ikke under denne kategori.