Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
B 80 Bilag 1
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 80
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 6. maj 2015
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om politikernes pensionsalder
[af Pernille Skipper (EL) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18. februar 2015
og var til 1. behandling den 24. april 2015, hvor det blev be-
handlet sammen med beslutningsforslag nr. B 81, B 82 og B
83. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller for-
slaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling. Flertallet
henviser til, at Vederlagskommissionen, der er nedsat på
baggrund af beslutningsforslag nr. B 96, folketingsåret
2013-14 om udmøntning af politisk aftale om en mere tids-
svarende og gennemsigtig vederlæggelse af politikere, end-
nu ikke er kommet med sine anbefalinger. Flertallet vil af-
vente Vederlagskommissionens anbefalinger, inden der tag-
es stilling til spørgsmål om ministres og folketingsmedlem-
mers fremtidige vederlag og pensionsforhold.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL og LA) indstiller forsla-
get til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det ri-
meligt, at politikernes pensionsalder også følger resten af
befolkningens. Dette har Dansk Folkeparti også tidligere
foreslået, og det bakker Dansk Folkeparti op om. Dansk Fol-
keparti vil gerne se på, hvordan man får justeret området, og
Dansk Folkeparti er positivt indstillet over for at finde løs-
ninger på området. Der er set skiftende ministerrokader i
denne regeringsperiode, og der er også tidligere behandlet
forslag i salen om dette emne. Der var f.eks. en tidligere
skatteminister, som havde siddet 53 dage på posten og så ik-
ke længere var skatteminister, men pludselig kunne få et ef-
tervederlag i 18 måneder svarende til 1,7 mio. kr. Den nu-
værende regering har sammen med et flertal i Folketinget
gennemført en række reformer, heriblandt skattereformen,
som forringede de økonomiske vilkår for nogle af dem, der
har mindst i samfundet, heriblandt overførselsindkomsterne.
Regeringen og flere andre partier har så vedtaget at nedsætte
vederlagskommissionen. Det interessante er så, at, inden
kommissionen overhovedet har fremlagt sit arbejde, har et
flertal i Folketinget givet hinanden hånden på at følge kom-
missionens anbefalinger. Dansk Folkeparti forudsætter na-
turligvis, at alle ændringer af politikeres pensionsordninger
sker på en sådan måde, at grundlovens krav til beskyttelse af
ejendomsret iagttages.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at ministres
og politikeres pensions- og lønforhold er alt for lukrative i
forhold til almindelige menneskers pensionsforhold. Det er
urimeligt, når samme politikere på tværs af partier mener, at
almindelige lønmodtagere skal blive længere på arbejdsmar-
kedet eller i øvrigt skal holde for. Samtidig kan det betyde,
at politikere mister fornemmelsen af, hvordan den alminde-
lige hverdag for en gennemsnitlig borger hænger sammen.
Enhedslisten har forstået, at SF, Socialdemokraterne, De Ra-
dikale, Venstre og Konservative ikke ønsker at tage stilling
til dette spørgsmål, men henviser til en lønkommission, som
arbejder på spørgsmålet. I den forbindelse ønsker Enhedsli-
sten at påpege, at man i den politiske aftale vedrørende ned-
sættelse af denne kommission har aftalt, at man vil stemme
for kommissionens konkrete forslag uanset indholdet. Dette
er en nyskabelse i dansk politik, og Enhedslisten mener, at
det er at løbe fra ansvaret som folkevalgt.
Liberal Alliances medlem af udvalget støtter ambitionen
om, at pensionsalderen for valgte politikere skal være iden-
tisk med folkepensionsalderen. Alt andet er åbenlys for-
skelsbehandling. Liberal Alliance har ved flere tidligere lej-
DokumentId
Journalnummer