Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
B 80 Bilag 1
Offentligt
1529124_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 80
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 6. maj 2015
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om politikernes pensionsalder
[af Pernille Skipper (EL) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18. februar 2015
og var til 1. behandling den 24. april 2015, hvor det blev be-
handlet sammen med beslutningsforslag nr. B 81, B 82 og B
83. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller for-
slaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling. Flertallet
henviser til, at Vederlagskommissionen, der er nedsat på
baggrund af beslutningsforslag nr. B 96, folketingsåret
2013-14 om udmøntning af politisk aftale om en mere tids-
svarende og gennemsigtig vederlæggelse af politikere, end-
nu ikke er kommet med sine anbefalinger. Flertallet vil af-
vente Vederlagskommissionens anbefalinger, inden der tag-
es stilling til spørgsmål om ministres og folketingsmedlem-
mers fremtidige vederlag og pensionsforhold.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL og LA) indstiller forsla-
get til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det ri-
meligt, at politikernes pensionsalder også følger resten af
befolkningens. Dette har Dansk Folkeparti også tidligere
foreslået, og det bakker Dansk Folkeparti op om. Dansk Fol-
keparti vil gerne se på, hvordan man får justeret området, og
Dansk Folkeparti er positivt indstillet over for at finde løs-
ninger på området. Der er set skiftende ministerrokader i
denne regeringsperiode, og der er også tidligere behandlet
forslag i salen om dette emne. Der var f.eks. en tidligere
skatteminister, som havde siddet 53 dage på posten og så ik-
ke længere var skatteminister, men pludselig kunne få et ef-
tervederlag i 18 måneder svarende til 1,7 mio. kr. Den nu-
værende regering har sammen med et flertal i Folketinget
gennemført en række reformer, heriblandt skattereformen,
som forringede de økonomiske vilkår for nogle af dem, der
har mindst i samfundet, heriblandt overførselsindkomsterne.
Regeringen og flere andre partier har så vedtaget at nedsætte
vederlagskommissionen. Det interessante er så, at, inden
kommissionen overhovedet har fremlagt sit arbejde, har et
flertal i Folketinget givet hinanden hånden på at følge kom-
missionens anbefalinger. Dansk Folkeparti forudsætter na-
turligvis, at alle ændringer af politikeres pensionsordninger
sker på en sådan måde, at grundlovens krav til beskyttelse af
ejendomsret iagttages.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at ministres
og politikeres pensions- og lønforhold er alt for lukrative i
forhold til almindelige menneskers pensionsforhold. Det er
urimeligt, når samme politikere på tværs af partier mener, at
almindelige lønmodtagere skal blive længere på arbejdsmar-
kedet eller i øvrigt skal holde for. Samtidig kan det betyde,
at politikere mister fornemmelsen af, hvordan den alminde-
lige hverdag for en gennemsnitlig borger hænger sammen.
Enhedslisten har forstået, at SF, Socialdemokraterne, De Ra-
dikale, Venstre og Konservative ikke ønsker at tage stilling
til dette spørgsmål, men henviser til en lønkommission, som
arbejder på spørgsmålet. I den forbindelse ønsker Enhedsli-
sten at påpege, at man i den politiske aftale vedrørende ned-
sættelse af denne kommission har aftalt, at man vil stemme
for kommissionens konkrete forslag uanset indholdet. Dette
er en nyskabelse i dansk politik, og Enhedslisten mener, at
det er at løbe fra ansvaret som folkevalgt.
Liberal Alliances medlem af udvalget støtter ambitionen
om, at pensionsalderen for valgte politikere skal være iden-
tisk med folkepensionsalderen. Alt andet er åbenlys for-
skelsbehandling. Liberal Alliance har ved flere tidligere lej-
DokumentId
Journalnummer
B 80 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Udkast til betænkning over forslag til folketingsbeslutning om politikernes pensionsalder.
1529124_0002.png
2
ligheder forfægtet dette synspunkt offentligt, hvorfor Liberal
Alliance agter at stemme for beslutningsforslaget om politi-
kernes pensionsalder, selvom mindretallet, jf. Liberal Alli-
ances bemærkninger til B 83, stemmer hverken for eller
imod flere at forslagsstillernes forslag vedrørende politike-
res aflønnings- og pensionsforhold.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Mogens Lykketoft (S)
fmd.
Bertel Haarder (V)
nfmd.
Pia Kjærsgaard (DF) Lone Loklindt (RV) Per Clausen (EL)
John Dyrby Paulsen (S) Karen J. Klint (S) Ole Hækkerup (S) Leif Lahn Jensen (S) Torben Hansen (S)
Camilla Hersom (RV) Holger K. Nielsen (SF) Pernille Skipper (EL) Birthe Rønn Hornbech (V) Kristian Jensen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Søren Espersen (DF) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1