Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
B 8 Bilag 4
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 8
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 28. november 2014
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om tiltrædelse af associeringsaftale mellem
Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres
medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side
[af udenrigsministeren (Martin Lidegaard)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. oktober 2014 og
var til 1. behandling den 24. oktober 2014. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Euro-
paudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Sammenhæng med andre lov- og beslutningsforslag
Beslutningsforslaget har været behandlet sammen med
forslag til folketingsbeslutning om tiltrædelse af associe-
ringsaftale mellem EU og Det Europæiske Atomenergifæl-
lesskab og Georgien (B 6) og forslag til folketingsbeslutning
om tiltrædelse af associeringsaftale mellem EU og Det
Europæiske Atomenergifællesskab og Moldova (B 7).
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til udenrigsinisteren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller beslutningsforsla-
get til
forkastelse.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker, at Ukraine,
Georgien og Moldova frit og fredeligt kan vælge en demo-
kratisk fremtid, men frygter, at associeringsaftalerne ikke vil
bidrage til dette. Aftalernes økonomiske indhold er liberali-
stiske reformer, som EL frygter vil ramme de fattigste og
svageste i landenes befolkninger. Det er befolkningsgrupper,
som i forvejen er præget og plaget af den korruption og i re-
aliteten meget brutale røverkapitalisme, der hersker. Men
når reformerne nu bliver gennemført, vil gasprisen stige, og
pensionen og arbejdsløshedsunderstøttelsen vil falde. Det
kan skabe utilfredshed og give grobund for en farlig natio-
nalisme.
Vi skal skabe fred i Europa gennem politiske løsninger
og økonomiske samarbejder. Desværre er Ukraine, Moldova
og Georgien i EL’s øjne eksempler på, at Europa ikke har
formået at gøre dette. Tværtimod er alle tre lande enten de
facto blevet delt eller befinder sig i borgerkrig. Rusland bæ-
rer en stor del af skylden for dette. Tilstedeværelsen af russi-
ske soldater i udbryderområder i disse lande er et klart bevis
på Ruslands skyld i de kaotiske situationer eller besættelser,
der præger landene. Det er i klar strid med folkeretten, og
det fordømmer EL på det kraftigste.
EL ønsker at give landene reelle valg, men mener ikke, at
aftalerne er udtryk for dette. Aftalerne er udtryk for mar-
kedsliberalisme og er desværre også et resultat af en de-
struktiv rivalisering mellem EU og Rusland om markedsan-
dele. Hvorfor skulle Ukraineaftalen underskrives, før et par-
lamentsvalg var blevet afholdt i Ukraine? De meget fornufti-
ge demokratiske krav, som stilles i forhold til overholdelse
af menneskerettighederne, kan heller ikke opfattes som væ-
rende opfyldt i Ukraine, der befinder sig i borgerkrig og an-
klages for at bruge tortur, bombe civile og forbyde politiske
partier og medier.
Både Georgien, Moldova og Ukraine er medlemmer af
Europarådet og har forpligtet sig til at overholde grundlæg-
gende demokratiske rettigheder og menneskerettighedskon-
ventionen, men gør det ikke. Og alle tre lande er under kraf-
tig kritik og overvågning af Europarådet for netop krænkel-
ser af grundlæggende rettigheder. EL støtter, at man i Euro-
pa skal sikre fred gennem politiske og økonomiske løsnin-
ger. Vi skal sikre, at lande har reelle muligheder for at vælge
deres fremtid, men associeringsaftalerne er ikke et udtryk
AX016708