Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 63
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (B 63) Forslag til folketingsbeslutning
om initiativer til at minimere mobning i skolen har udvalget i brev af 9.
april 2015 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Susanne Eiler-
sen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes oplyse, om det i dag på samtlige skoler i Danmark er
sikret, at der altid reageres og handles på forældres ellers elevers henven-
delser om, at en elev er udsat for mobning, således at der i Danmark ikke
vil kunne opstå en tragisk sag som den, der berettes om i Ekstrabladet
22/3-15 fra Norge (Odin blev kun 13 år), hvor en 13-årig dreng ender
med at begå selvmord efter årelang mobning.”
Svar:
Skolelederen har efter undervisningsmiljøloven et ansvar for at sikre ele-
verne et godt undervisningsmiljø. Undervisningen skal foregå sikker-
heds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og undervisningsmiljøet på
skoler skal fremme elevernes muligheder for udvikling og læring og om-
fatter derfor også skolens psykiske miljø, herunder fx bekæmpelse af
mobning.
Det følger af folkeskoleloven, at ansvaret for at skabe et godt psykisk
undervisningsmiljø påhviler skolens leder. Det er således skolens leder,
der har det daglige ledelsesmæssige ansvar for skolens virksomhed og
dermed ansvaret for at forebygge mobning gennem sikring af et godt
samarbejdsklima, således at eleverne oplever ligeværd og får tillid til egne
muligheder. Den enkelte lærer har inden for sit arbejdsområde et ansvar
for at imødegå mobning gennem sin daglige omgang med eleverne bl.a.
manifesteret i tilrettelægning af undervisningen, anvendelsen af klassens
tid og udførelsen af skole-hjem-samarbejdet. Et overordnet ansvar på-
hviler for folkeskolens vedkommende dels kommunalbestyrelsen, dels
skolebestyrelsen.
06-05-2015