Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
B 62
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. maj 2015
2015-2890
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende B 62 - Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af afgiften for biler
m.v. på Storebæltsbroen., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål 1
Vil ministeren give en redegørelse for finansieringen af Storebæltsbroen, her-
under hvilke forlig der er tilknyttet denne faste forbindelse og den afledte bru-
gerbetaling?
Svar
Lov om anlæg af en fast forbindelse over Storebælt blev vedtaget i Folketinget
den 10. juni 1987 af S, V, K, CD og KRF. Af loven fremgår det, at forbindelsen
opføres og ejes af et aktieselskab, hvis aktiekapital ejes af staten. Ved forbindel-
sens ibrugtagning i 1998 udgjorde den rentebærende nettogæld ca. 36 mia. kr. i
årets priser, som finansieres via lån med staten som garant for lånenes forrent-
ning og afdrag. Lånene tilbagebetales via indtægter fra vej og bane.
For vejdelen blev det med loven fastsat, at selskabet opkræver takster til dæk-
ning af de løbende driftsudgifter samt forrentning og afskrivning af optagne
lån. Taksterne for biltrafikken skulle, med fradrag af trafikanternes egne om-
kostninger til passage af forbindelsen, svare til de tilsvarende færgetakster på
tidspunktet for forbindelsens ibrugtagen.
Vejtaksterne er i flere omgange blevet reduceret siden lovens vedtagelse senest
i 2005, hvor der blev indgået en politisk aftale mellem forligspartierne S, V og
K om at sænke taksterne for blandt andet person- og varebiler med 20 pct.
Vejtaksterne er herudover fra åbningen af forbindelsen generelt blevet pristals-
reguleret med forbrugerprisindekset, idet de med dette udgangspunkt fastsæt-
tes af transportministeren efter indstilling fra Sund & Bælt. Vejindtægterne
udgjorde knap 2,8 mia. kr. i 2014.
Jernbanebetalingen, der ligeledes er fastlagt i de politiske aftaler, består dels af
en brugerbetaling fra jernbanevirksomhederne, dels af en bevilling på finanslo-
ven, som A/S Storebælt har modtaget, siden selskabet i 2005 overtog vedlige-
hold og reinvesteringer af jernbanedelen på forbindelsen fra Banedanmark.