Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
B 62 Bilag 3
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 62
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af afgiften for biler m.v. på
Storebæltsbroen
[af Merete Riisager (LA) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. januar 2015 og
var til 1. behandling den 11. marts 2015. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trans-
portudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Radika-
le Venstres, Socialistisk Folkepartis og Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget understreger, at den rentebæ-
rende nettogæld i Storebæltsforbindelsen udgjorde 23,5 mia.
kr. ved udgangen af 2014. Hertil er der løbende udgifter for
over 0,5 mia. kr. om året til drift, vedligehold og reinveste-
ringer, hvilket vil stige, i takt med at forbindelsen bliver æl-
dre.
Som led i aftalen om en grøn transportpolitik, som alle
Folketingets partier undtagen Enhedslisten står bag, blev det
besluttet, at A/S Storebælt til og med 2022 skal bidrage med
i alt 9 mia. kr. til Infrastrukturfonden. Beløbet er allerede
udmøntet til en lang række konkrete infrastrukturprojekter.
Der er desuden et hensyn at tage til færgegarantien på
Kattegat, som vil blive udløst, hvis afgifterne for biler fjer-
nes. Aftalen om Storebæltsforbindelsen indebærer således,
at der skal opretholdes to færgeruter henholdsvis nord og
syd for Storebælt. Mols-Linien sejler i dag på kommercielle
vilkår, hvilket ikke ville kunne lade sig gøre, hvis det blev
gratis at passere Storebælt. Ligeledes ville den årlige under-
skudsdækning til Spodsbjerg-Tårs stige, hvis passage af Sto-
rebælt blev gratis.
Samlet set vil det være økonomisk uansvarligt at overla-
de gælden og den økonomiske byrde forbundet med vedlige-
hold m.v. og færgegarantien til de danske skatteydere.
V, S, DF, RV, SF og KF er åbne over for at se på tiltag,
der kan forbedre pendlernes vilkår på Storebælt. De mulig-
heder vil man skulle undersøge nærmere. Det er en forud-
sætning, at det ikke må få alvorlige økonomiske konsekven-
ser for økonomien i Storebæltsforbindelsen.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller beslutningsforsla-
get til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
AX017630