Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
B 60
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015 - 982
6. marts 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 10. februar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 i forlængelse af B 60 om forslag til forbud mod ftalaterne DEHP, DBP, BBP
og DIBP, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen
(EL).
Spørgsmål nr. 6
Ministeren har i sin tilbagetrækning af ftalatforbuddet henvist til modstand fra
EU-kommissionen og herunder den såkaldte Lapin-dom ved EU-domstolen. Her
fik den finske regering nej til at måtte stille særlige krav til CCA-holdige bropiller.
Dette blev afvist af domstolen fordi området allerede reguleres af REACH. Modsat
Danmark mener en række lande, herunder Sverige, at det er en overfortolkning, at
denne dom betyder, at man ikke nationalt må regulere kemikalier som IKKE er
reguleret af REACH. I den nylige rapport "Förslag till utfasning av
fortplantningsstörande och hormonstörande ftalater i Sverige" fra den svenske
Kemikalieinspektionen foretager denne svenske myndighed en vurdering af den
danske beslutning om tilbagetrækning af ftalatforbuddet (side 123). Desuden
vurderes det, om sagen kan medføre ændringer i den svenske politik, som er, at
REACH ikke er til hinder for, at landene nationalt må indføre nationale forbud, så
længe der ikke findes fælles EU-regler. Deres konklusion er et klart nej til at ændre
deres politik. De er således uenige i den danske beslutning. Den danske regering
har således en langt mere restriktiv holdning til nationale muligheder end Sverige
og en række andre EU-lande.
Vil ministeren i det lys redegøre for, om den danske regering er enig eller uenig
i følgende tekst fra det pågældende afsnit i rapporten (side 124):
”En restriktiv syn på vad Reach harmoniserar ter sig logisk eftersom förordningen
har ett så pass brett tillämpningsområde. Detta till skillnad från exempelvis
leksaksdirektivet, maskindirektivet och direktiven om medicintekniska produkter
som är tillämpligt för dessa avgränsade respektive produktområden. Enligt vår
mening skulle det leda till orimliga konsekvenser om harmoniseringen ska anses
täcka alla typer av varor om bara ett mycket begränsat användningsområde har
behandlats i en begränsningsprocess i Reach. Ftalatbegränsningarna i leksaker och
barnavårdsartiklar i bilaga XVII kan tas som exempel. Processen som föranledde
denna begränsning behandlade inte andra områden där ftalater kan utgöra en risk,
exempelvis vid användningen av ftalater i byggprodukter. Därför har också flera
medlemsländer valt att nationellt reglera ftalatinnehållet i byggprodukter.”
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk