Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
B 52 Bilag 4
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 52
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 24. april 2015
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om information til Folketinget vedrørende
implementering af EU-direktiver, forordninger og administrative forskrifter
[af Eva Kjer Hansen (V), Pia Adelsteen (DF), Mette Bock (LA) og Lars Barfoed (KF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 19. december 2014
og var til 1. behandling den 26. februar 2015. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, LA og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget finder det væsentligt, at Fol-
ketinget bliver informeret, når der sker overimplementering,
af de grunde, der fremgår af beslutningsforslaget. Der kan
være rigtig gode grunde til at overimplementere, f.eks. hvis
der konkret er hensyn til miljø- eller forbrugerinteresser, der
bør gå forud for andre interesser. Men det bør i givet fald
ske på en måde, så der er fuld information om det.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er positive over for
beslutningsforslaget. I modsætning til de borgerlige partier
mener EL, at f.eks. miljø- og forbrugerspørgsmål skal gå
forud for hensynet til erhvervslivets interesser og det indre
marked. EL er således en stærk fortaler for, at Danmark har
lov til at gå foran på sådanne spørgsmål, idet EU reelt for-
hindrer en fremme af progressiv lovgivning på det grønne
område, og hvad angår forbrugersikkerhed.
Til gengæld er EL samtidig kritisk over for, at man gang
på gang fra regeringens side – nogle gange desværre med
opbakning fra et flertal i Folketinget – blindt følger EU’s
økonomiske styring i et og alt, selv om danskerne har stemt
nej til euroen.
Baggrunden for EL’s stillingtagen i denne sag er, at EL
helt grundlæggende ønsker, at der skal være åbenhed om
implementering af EU-lovgivning i Danmark. EL ønsker, at
den politiske debat om, hvordan Danmark skal implemente-
re EU’s økonomiske styring eller miljølovgivning, hvordan
vi skal gå videre end EU eller holde os fra at følge EU, sker
på baggrund af en oplyst, bred og inddragende offentlig de-
bat. Derfor ønsker EL også bedre information til Folketinget
om implementering af EU-lovgivning og har derfor valgt at
være positiv over for beslutningsforslaget.
Liberal Alliances medlem af udvalget finder det afgøren-
de for den demokratiske gennemsigtighed og tilliden til, at
relationen mellem Folketing, regering og EU ikke eroderer
med deraf afledt øget mistillid, at Folketinget bliver fuldt in-
formeret, når der sker overimplementering, uanset hvilke ar-
gumenter der måtte lægges til grund for overimplementerin-
gen.
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Sociali-
stisk Folkepartis medlemmer af udvalget er grundlæggende
enige i behovet for øget information til Folketinget og er-
hvervslivet om gennemførelsen af vores EU-retlige forplig-
telser. S, RV og SF bemærker, at den ordning, som justits-
ministeren har foreslået i besvarelserne af spørgsmål 1-5, på
en række væsentlige punkter indebærer en sådan øget infor-
mation til Folketinget og erhvervslivet, samtidig med at ord-
ningen ikke indebærer, at der skal etableres nye bureaukrati-
ske systemer.
Ordningen indebærer, at sprogbrugen i Justitsministeriets
lovkvalitetsvejlednings afsnit om forholdet til EU-retten æn-
dres, således at ordet »bør« erstattes af ordet »skal«. Lov-
kvalitetsvejledningen ændres også, således at der tilføjes en
AX017470