Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
B 46
Offentligt
1528509_0001.png
Dato:
12. maj 2015
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Ministeren for by, bolig og landdistrikters endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1 ULØ
B 46. Spørgsmålet er stillet af udvalget efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren citerede under 1. behandling Vejledning om konsekvensanalyser, afsnit 7.1, hvoraf
fremgår, at ”Både lovforslag og administrative forslag bør vurderes med henblik på at identificere
væsentlige regionale konsekvenser. For alle lovforslag og administrative forslag med væsentlige
regionale konsekvenser bør der i forlængelse heraf gennemføres en nærmere vurdering af disse
konsekvenser.” Ministeren tilkendegav under 1. behandling, at denne praksis både er fornuftig og
tilstrækkelig.
a. Vil ministeren på baggrund af indhentet udtalelser fra samtlige ministerier oplyse, for hvor mange og
hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af
ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1?
b. Vil ministeren på baggrund af indhentet udtalelser fra samtlige ministerier oplyse, for hvor mange og
hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en analyse af lovforslagets konsekvenser for
yderområder udover de under spørgsmål a nævnte lovforslag?
Svar:
Jeg har i min besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra samtlige ministerier. Bidragene er
fremstillet i det følgende.
Jeg vil dog gerne indledningsvist understrege, at såfremt det er skønnet, at et lovforslag ikke
har regionale konsekvenser/konsekvenser for yderområder, eller at de regionale
konsekvenser/konsekvenser for yderområder ikke er væsentlige, vil
spørgsmålet om regionale konsekvenser/konsekvenser for yderområder ikke være
omtalt i bemærkningerne til lovforslaget, og dermed ikke nødvendigvis fremgå af nedenstående
skematiske fremstilling.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0002.png
Minist
erium
BM
Svar
Beskæftigelsesministeriet har ikke udarbejdet lovforslag, der udelukkende har regionale
konsekvenser eller kun har konsekvenser for yderområderne, da ministeriets lovgivning som
hovedregel vedrører hele landet.
EVM
Erhvervs- og Vækstministeriet kan i tilknytning til det nedenstående skema oplyse, at
Søfartsstyrelsen foretager konsekvensvurderinger af alle lovforslag, der udarbejdes af
Søfartsstyrelsen. Søfartsstyrelsen foretager dels de konsekvensvurderinger, der altid skal
fremgå af lovforslagene (konsekvenser for erhvervslivet, det offentlige, miljøet og EU-retten),
og dels en vurdering af, om lovforslaget måtte have andre væsentlige konsekvenser
eksempelvis regionale konsekvenser eller ligestillingsmæssige konsekvenser. Det har
eksempelvis været overvejet i forbindelse med lovforslaget bag Lov om ændring af lodsloven
og lov om Danpilot (Konkurrenceudsættelse på lodsområdet) fra 2014. Vurderingen var dog,
at lovforslaget ikke havde væsentlige regionale konsekvenser, og der er derfor ikke angivet
regionale konsekvenser i lovforslagets bemærkninger.
Det har på samme vis været vurderingen, at de øvrige lovforslag, der er vedtaget på
Søfartsstyrelsens område i årene 2010-2015, ikke indebar væsentlige regionale
konsekvenser. Disse lovforslag vedrørte typisk regulering af skibe eller de søfarende ombord.
På Erhvervs- og Vækstministeriets andre områder i perioden fra 2010 og frem, er der ikke
fremsat og vedtaget lovforslag, som i lovbemærkningerne indeholder vurderinger af
væsentlige regionale konsekvenser og konsekvenser for yderområderne.
Regionale konsekvenser (a) og konsekvenser for yderområderne (b) af nye lovforslag fra og
med 2010 jf. Justitsministeriets vejledning om konsekvensanalyser og vejledning om
lovkvalitet
Titel
Lov om ændring af lodsloven og lov om Danpilot
(Konkurrenceudsættelse på lodsområdet)
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om
sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs, lov om ændring af
søloven og forskellige andre love og lov om søfarendes
ansættelsesforhold (Skærpet strafniveau ved forvoldelse af
søulykke eller ved sejlads i strid med godt sømandskab m.v.
og undersøgelse af dykkerulykker)
Lov om Danpilot
Årstal
2014
a eller b
konsekvenser
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2014
2013
Lov om ændring af søloven og forskellige andre love
(Skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i arktiske
farvande, styrkelse af søfarendes retsstilling ved sørøveri,
justering af skibsregistreringsreglerne, gennemførelse af
konventionen om aftaler for international transport af gods
helt eller delvis til søs, gennemførelse af ændringsprotokol til
konventionen om ansvar for forureningsskade opstået i
forbindelse med søtransport af farlige og forurenende stoffer
og nedlæggelse af Dykkerrådet)
2013
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0003.png
Lov om ændring af søloven (Modernisering af
skibsregistreringsreglerne)
Lov om ændring af lov om søloven, lov om tillæg til
strandingsloven af 10. april 1895, lov om skibes besætning
og forskellige andre love samt ophævelse af lov om
registreringsafgift for fritidsfartøjer
(Gennemførelse af vragfjernelseskonventionen, tilpasninger
som følge af passagerrettighedsforordningen, gebyr for
sønærings- og kvalifikationsbeviser, indførelse af en årlig
afgift for skibe optaget i skibsregistrene og sanktionering af
skibsførerens forpligtelse til at redde de ombordværende
m.v.)
Lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om
maritime uddannelser og lodslov
(Tilpasninger som følge af ressortoverførsler på områderne
vedrørende de maritime uddannelser og lodsning)
Lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs
(Tilpasninger som følge af Athenforordningen,
gennemførelse af 2002-Athenkonventionen og registrering af
skibe med frist)
Lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs
2013
2012
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2012
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2012
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2011
Lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om
beskatning af søfolk, sømandsloven, lov om Handelsflådens
Velfærdsråd og lov om sikkerhed til søs (Justering af
muligheden for at tillade, at skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister kan føres af en person, som ikke
har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS-reglerne
om fri bevægelighed, etablering af et udenrigsfradrag for
visse danske søfarende, økonomisk beskyttelse af efterladte
søfarende, gennemførelse af ændringsprotokollen til SUA-
konventionen m.v.)
Lov om ændring af søloven, lov om sikkerhed til søs og
sømandsloven (Pligt til forsikring for søretlige krav,
gennemførelse af konventionen om arbejdsforhold i
fiskerisektoren m.v.)
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven
og forskellige andre love og om ophævelse af lov om
forhyring af skibsmandskab (Gennemførelse af konventionen
om søfarendes arbejdsforhold, modernisering af
bestemmelser om tilsyn, forbud mod spiritussejlads i
grønlandsk farvand m.v.)
2011
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2011
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
2010
Ingen væsentlige
regionale
konsekvenser
FM
Finansministeriet har oplyst, at Finansministeriet for lovforslag fremsat i perioden fra
lovprogrammet for 2009/2010 til og med lovprogrammet for 2014/2015 har skønnet, at der
ikke var regionale konsekvenser eller konsekvenser for yderområder, eller skønnet at de
regionale konsekvenser eller konsekvenser for yderområder ikke var væsentlige, og at
ministeriet på den baggrund ikke har anført dette i bemærkningerne til lovforslagene.
3
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0004.png
FMN
Forsvarsministeriet har i den nævnte periode været ansvarlige for en lov med eventuelle
regionale konsekvenser eller konsekvenser for yderområderne. Dette er Lov om ændring af
Lov om Statens Istjeneste, hvor der er gennemført en konsekvensanalyse af lovforslagets
konsekvenser for yderområder.
Justitsministeriet ses ikke at have fremsat lovforslag fra og med 2010, hvori der er gennemført
en analyse af lovforslagets regionale konsekvenser, jf. Justitsministeriets Vejledning om
Lovkvalitet (2005), s. 23, og Finansministeriets Vejledning om Konsekvensanalyser (2005),
pkt. 7.1, eller hvori der derudover er gennemført en analyse af lovforslagets konsekvenser for
yderområderne.
JM
KM
Kirkeministeriet kan oplyse, at ministeriet ikke i perioden fra og med 2010 har gennemført
lovforslag, som indeholder konsekvensanalyser for regionale konsekvenser eller for
yderområder, jf. Justitsministeriets vejledning.
Klima- Energi og Bygningsministeriet oplyser, at de Lovforslag, som fremgår af skemaet, er de
lovforslag, hvor ministeriet med sikkerhed har kunnet spore, at der er foretaget en regional
konsekvensanalyse.
Det kan oplyses, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet er opmærksom på og følger
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet ved udarbejdelse af lovforslag.
Titel
Årstal
a eller b
konsekv
enser
Nej
Overvejelser om (uvæsentlige)
regionale konsekvenser (a
og/eller b), som ikke er nævnt i
bemærkningerne
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
KEBM
IN
L 151 Forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning.
L 48 Forslag til lov om ændring af
lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, lov om
varmeforsyning, lov om tilskud til
fremme af vedvarende energi i
virksomheders
produktionsprocesser,
biobrændstofloven og lov om
fremme af besparelser i
energiforbruget
L 177 Forslag til ændring af lov
om varmeforsyning og
byggeloven
L 121 Forslag til lov om ændring
af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om
varmeforsyning, lov om
kommunal fjernkøling og
forskellige andre love.
L 161 Forslag til lov om
Klimarådet, klimapolitisk
redegørelse og fastsættelse af
nationale klimamålsætninger.
2014
2014
Nej
2014
Nej
2014
Nej
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
nogen regionale
konsekvenser.
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
2014
Nej
Der var undervejs nogle
overvejelser om evt. at
forpligte alle kommuner til at
ansætte klimaansvarlige, men
det kom ikke med i den
endelige lov.
4
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0005.png
L 180 Forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning og lov om
Energinet.dk.
L 180 Forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, straffeloven
og retsplejeloven
L 176 Forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning og lov om
Energinet.dk
2013
Nej
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
2012
Nej
2012
Nej
L 182 Forslag til lov om ændring
af lov om fremme af vedvarende
energi, lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning og lov om
Energinet.dk
L 183 Forslag til lov om ændring
af lov om varmeforsyning, lov om
elforsyning og byggeloven
L 203 Forslag lov om ændring af
lov om statens byggevirksomhed
mv.
L 87 Forslag til lov om ændring af
lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, lov om
varmeforsyning, lov om
Energinet.dk og lov om fremme af
vedvarende energi
KUM
2012
Nej
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
regionale konsekvenser.
2012
Nej
2011
Nej
2010
Nej
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
nogen yderligere regionale
konsekvenser.
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
nogen yderligere regionale
konsekvenser.
Det blev skønnet, at
lovforslaget ikke ville have
nogen yderligere regionale
konsekvenser.
Kulturministeriet kan oplyse, at en gennemgang af Kulturministeriet lovforslag fra og med 2010
har vist, at der i ingen af Kulturministeriets lovforslag fra og med 2010 er blevet gennemført en
konsekvensanalyse af regionale konsekvenser eller konsekvenser for yderområder.
Kulturministeriet kan oplyse, at i enkelte lovforslag har man haft overvejelser om betydningen
for regioner eller yderområderne men har dog her vurderet, at konsekvenserne – hvad enten
positive eller negative - har været så begrænsede, at de ikke har berettiget en egentlig
konsekvensvurdering. F.eks. lempede man med lov om folkehøjskoler fra 2013 reglerne
således, at det er blevet lettere at etablere højskoler, herunder i yderområderne. I lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet fra 2014 var det et
klart sigte, som også er formuleret i loven, at der ved sammenlægningen af de kunstneriske
uddannelser ikke måtte ske en centralisering af aktiviteterne, men at aktivitetsniveauet i de
forskellige regioner skulle fastholdes. I forbindelse med lov om ændring af lov om udlodning af
overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål og lov om fremme af dopingfri idræt fra
2014 blev det fremført fra høringsparter, at lovforslaget ville betyde lukning af lokale
hestevæddeløbsbaner. Loven skar dog udelukkende bevillingerne til
Hestevæddeløbssportens Finansierings Fond, og det er op til dem selv at anføre, hvordan
midlerne til hestevæddeløbssporten i Danmark prioriteres.
MIM
På Miljøministeriets område i perioden fra 2010 og frem er der ikke fremsat og vedtaget
5
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0006.png
lovforslag, som i lovbemærkningerne indeholder vurderinger af væsentlige regionale
konsekvenser og konsekvenser for yderområderne.
MBBL
På Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters område i perioden fra 2010 og frem er der ikke
fremsat og vedtaget lovforslag, som i lovbemærkningerne indeholder vurderinger af
væsentlige regionale konsekvenser og konsekvenser for yderområderne. Det kan oplyses, at
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter er opmærksom på og følger Justitsministeriets
vejledning om lovkvalitet ved udarbejdelse af lovforslag.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold kan oplyse, at ministeriet ikke i
perioden fra og med 2010 har haft lovforslag, hvor der i bemærkningerne har været
indarbejdet analyser af regionale konsekvenser eller konsekvenser for yderområder.
Fødevareministeriet kan efter en gennemgang af ministeriets lovforslag for den angivne
periode (fra og med 2010) oplyse, at der ikke har været foretaget konsekvensanalyser af nye
lovforslag inden for ministeriets ressort i den nævnte periode. Dette gælder både regionale
konsekvensanalyser og konsekvensanalyser for yderområder.
Regionale konsekvenser (a) og konsekvenser for yderområderne (b) af nye lovforslag fra og
med 2010 jf. Justitsministeriets vejledning om konsekvensanalyser og vejledning om
lovkvalitet
Titel
Årstal
a eller b
konsekven
ser
B
SM
FVM
SUM
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om Det
Etiske Råd (Digital ansøgning om tilskud til lægemidler,
organisatorisk ændring af embedslægeinstitutionerne,
nedlæggelse af Det Nationale Forebyggelsesråd samt
ændring af sekretariatet for Det Etiske Råd)
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
(Ændring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i
praksissektoren, herunder styrkelse af regionernes
planlægnings- og styringsmuligheder, ensartet kvalitet,
systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
(Gennemførelse af dele af direktiv 2011/24/EU om
patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende
sundhedsydelser m.v.)
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Forslag til lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed.
2011/2012
2012/2013
B
2013/2014
B
2014/2015
B
2014/2015
B
SKM
Skatteministeriet oplyser, at da skattelovgivningen som udgangspunkt gælder samtlige
borgere og virksomheder i landet, fører den indledende vurdering og identifikation som
udgangspunkt frem til, at der ikke skal foretages en nærmere opgørelse af regionale
konsekvenser.
Skatteministeriet har siden 2010 gennemført vurdering af lovforslags regionale konsekvenser i
ét tilfælde – i forbindelse med L41 2014/15 om udvidelse af kredsen af udkantskommuner.
6
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0007.png
Titel
Årstal
Lov om ændring af ligningsloven, fondsbeskatningsloven, lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om et
indkomstregister og forskellige andre love (Udvidelse af
kredsen af yderkommuner med forhøjet befordringsfradrag,
forhøjelse af kommunernes andel af selskabsskatten og
udvidet mulighed for videregivelse af oplysninger til
finansielle virksomheder).
TRM
2014
a eller b
konsekve
nser
A
På Transportministeriets område er der ikke gennemført egentlige regionale
konsekvensanalyser i lovforslagene fra 2010-2015. Ministeriet belyser dog ved andre
analyser, herunder VVM-redegørelser ift. ministeriets anlægslove samt de såkaldte
samfundsøkonomiske analyser, en række forhold, som er sammenfaldende med de forhold,
som også skal belyses ved en regional konsekvensanalyse.
For anlægslove på Transportministeriets område gennemføres der VVM-undersøgelser eller
VVM-screeninger, som indgår i beslutningsgrundlaget for vedtagelsen af anlægsloven for det
aktuelle anlægsprojekt. I flere tilfælde er der yderligere gennemført en forundersøgelse
inklusiv analyser af erhvervsforhold og trafikale konsekvenser ved etablering af et nyt
anlægsprojekt. I VVM-redegørelserne er der foretaget omfattende miljøundersøgelser,
herunder støjpåvirkning af rekreative områder samt trafikale- og samfundsøkonomiske
analyser. Disse forhold beskrives i hovedtræk i lovforslagets bemærkninger, ligesom der i
bemærkningerne henvises til, hvor den fulde VVM-redegørelse kan læses.
De samfundsøkonomiske analyser dækker over en vurdering af de konsekvenser, et tiltag har,
og som i sidste ende påvirker den enkelte borger i det givne område – både i hans eller
hendes rolle som bruger af transportsystemet, som skatteyder, som generet af støj og
luftforurening eller som ramt af uheld i trafikken. Analysen belyser dermed fordele og ulemper
for de berørte aktører i samfundet, hvor målestokken er en opgørelse af velfærdsændringer i
kroner og øre. Foruden at medregne anlægs- og driftsomkostninger ved et tiltag, indeholder
analysen bl.a. de ændrede transportomkostninger for brugerne i form af kørselsomkostninger
(benzin, billetudgifter mv.), rejsetidsbesparelser (mindsket rejsetid, forsinkelsestid, ventetid
m.v.), ændring i eksterne effekter (luftforurening, klimapåvirkning, støjniveau og antal uheld),
samt effekter på arbejdsudbuddet.
Samfundsøkonomiske analyser udarbejdes som led i den politiske beslutningstagen om,
hvilke konkrete anlægsprojekter, der skal realiseres, og ligger således forud for selve
udarbejdelsen af anlægsloven. Uanset at de samfundsøkonomiske analyser ikke systematisk
er omtalt i lovforslagenes bemærkninger, så er forslagene også et produkt heraf.
Det er Transportministeriets vurdering, at disse forudgående undersøgelser på et passende
niveau beskriver regionale konsekvenser af de pågældende anlæg og sikrer den fornødne
belysning heraf. Der er ved denne vurdering lagt vægt på, at ministeriets anlægslovsforslag
ville beskrive flere af de samme forhold to gange, hvis de både fremgår af f.eks. VVM-
redegørelsen og af en regional konsekvensanalyse.
Det skal bemærkes, at alle anlægsprojekter har haft eller vurderes at få større eller mindre
regionale konsekvenser på regionerne; primært i forhold til bedre fremkommelighed, jf.
nedenstående skema over anlægslove på Vejdirektoratets og Banedanmarks område fra
2010-2015.
7
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0008.png
Titel
Årstal
Lov nr. 1534 - Lov om anlæg af anden etape af Slagelse
Omfartsvej
Lov nr. 459 - Gældende
Lov om anlæg af Nordlig Omfartsvej ved Næstved
Lov nr. 458 - Lov om anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej
Lov nr. 1535 - Lov om udbygning af Motorring 4 mellem
Tåstrup og Frederikssundmotorvejen
Lov nr. 1533 - Lov om udbygning af Køge Bugt Motorvejen
mellem Greve Syd og Køge
Lov nr. 523 - Lov om udbygning af Østjyske Motorvej mellem
Skærup og Vejle Nord
Lov nr. 524 - Lov om udbygning af Fynske Motorvej mellem
Odense Vest og Middelfart
Lov nr. 528 - Lov om udbygning af Helsingørmotorvejen
mellem Øverødvej og Isterød
LOV nr 525 - Lov om udbygning af Brande Omfartsvej til
motorvej
Lov nr. 526 - Lov om anlæg af motortrafikvej mellem Sønder
Borup og Assentoft (sydlig omfartsvej ved Randers)
Lov nr. 1607 - Lov om udbygning af Fynske Motorvej syd om
Odense
Lov nr. 1608 - Lov om anlæg af Holstebromotorvejen
Lov nr. 1519 - Lov om en ny fjordforbindelse ved
Frederikssund
Lov nr. 526 - Forslag til lov om anlæg af motorvej syd om
Regstrup
Lovforslag nr. L175 - Forslag til lov om anlæg af en ny
Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro
Lov nr. 447 om ændring af lov om udbygning af
banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg
Lov nr. 609 - lov om elektrificering af jernbanen
Lov nr. 498 om nedlæggelse af overkørsler mv. på
jernbanestrækningen mellem Hobro og Aalborg
Lov 543 om ændring af lov om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
(bemyndigelse til etablering af Niveaufri udfletning ved Ny
Ellebjerg)
UFM
2010
2011
2011
2010
2010
2010
2010
2010
2010
2010
2013
2013
2014
2015
2015
a eller b
konsekve
nser
A
A
A, B
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A, B
2012
2013
2013
2015
A
A
A
A
Uddannelses- og forskningsministeriet har ikke i perioden 2010-2015 udarbejdet
konsekvensanalyser af nye lovforslag vedr. regionale konsekvenser og konsekvenser for
yderområderne.
Udenrigsministeriet oplyser, at ingen af ministeriets lovforslag i den relevante periode vurderes
at have regionale konsekvenser, jf. Vejledning om konsekvensanalyser, og der er således
allerede af den grund heller ikke gennemført regionale konsekvensanalyser eller
konsekvensanalyser for særligt yderområderne i forbindelse med de pågældende lovforslag.
Undervisningsministeriet har i perioden siden 2010 ikke haft lovforslag, hvor der er gennemført
konsekvensanalyser med hensyn til regionale konsekvenser eller konsekvenser for
yderområder.
UM
UVM
8
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
B 46 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, for hvor mange og hvilke lovforslag fra og med 2010 der er gennemført en konsekvensanalyse omfattet af den af ministeren under 1. behandling nævnte vejlednings afsnit 7.1, til ministeren for by, bolig og landdistrikter
1528509_0009.png
OIM
Titel
Ændringsforlag til Forslag
til lov om ændring af lov
om valg til Folketinget, lov
om valg af danske
medlemmer til Europa-
Parlamentet, lov om
kommunale og regionale
valg og lov om økonomisk
støtte til politiske partier
m.v. (Anmeldelse af
kandidatlister, afskaffelse
af pligt til opstilling til
kommunale og regionale
valg, åbningstid på
valgdagen, frister for
brevstemmeafgivning m.v.)
(L 146).
Årstal
2015
a eller b konsekvenser
B-konsekvenser:
Der er ikke i L 146 foretaget en egentlig analyse
af lovforslagets konsekvenser for yderområder.
KL og Sammenslutningen af Danske Småøer
har fremsat ønske om en dispensationsmulighed
for kommunerne til at beslutte, at afstemningen
på valgdagen på visse øer først skal begynde kl.
9 (da afstemningen efter det fremsatte L 146
fremrykkes til kl. 8 på arbejdsdage).
Konsekvenserne af, at åbningstiden ændres til
kl. 8, vil være, at valgmaterialet enten vil skulle
fragtes til småøerne om natten, eller at de små
afstemningssteder på småøerne må nedlægges
til ulempe for borgerne.
Ministeriet har på baggrund heraf fremsat et
ændringsforslag til L 146, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan fastsætte, at
afstemningen på visse øer (de 27 øer, der er
medlem af Sammenslutningen af Danske
Småøer) først begynder kl. 9.
Ændringsforslaget kan findes her:
http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l146/bil
ag/7/1519371.pdf
Lov om ændring af lov om
regional statsforvaltning,
lov om børns forsørgelse,
lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning og
forskellige andre love som
følge af ændret
organisering af
statsforvaltningerne.
(Ændret organisering af
statsforvaltningerne,
regelforenklinger og
omkostningsdækkende
egenbetaling på det
familieretlige område m.v.).
2013
Der er ikke foretaget en regional
konsekvensanalyse eller en analyse af
lovforslagets konsekvenser for yderområder.
Dog bemærkes, at der forud for lovforslagets
fremsættelse blev indgået en politisk aftale om
placeringen af de nye enheder i
Statsforvaltningen, hvor der blev taget hensyn til
den regionale fordeling af statslige
arbejdspladser. Således fremgår det af
bemærkningerne til loven i afsnit 2.5, at det
”endvidere [har] været et mål at finde en
løsning, der balancerer hensynene til den nye
organisation og fordelingen af regionale
statslige arbejdspladser.” De nye enheder i
Statsforvaltningen er således spredt ud over
hele landet. Statsforvaltningens struktur pr. 1.
juli 2013:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=85
51 Den politiske aftale kan ses her:
http://oim.dk/media/344048/aftale_om_ny_strukt
ur_for_statsforvaltningern.pdf
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
9
af
9
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk