Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 44 Bilag 2
Offentligt
1512584_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 44
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Retsudvalget den 5. marts 2015
2. udkast (ny beretningstekst)
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af beslutningskompetence
vedrørende elektronisk fodlænkeafsoning.
[af Preben Bang Henriksen (V) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. december 2014
og var til 1. behandling den 23. januar 2015. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Rets-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
2. Politiske bemærkninger
[Udvalget] konstaterer, at brugen af elektronisk fodlænke, i
situationer hvor den dømte er egnet til denne afsoningsform,
kan være med til at sikre, at den dømte i højere grad kan be-
vare sin tilknytning til familie og arbejdsmarked m.v.
Det er i dag Direktoratet for Kriminalforsorgen, der alene
træffer beslutning om brug af elektronisk fodlænke.
[Udvalget] konstaterer endvidere, at det kan være hensigts-
mæssigt, hvis domstolene også får mulighed for at træffe be-
slutning om elektronisk fodlænke. Domstolene bør således i
forbindelse med sanktionsfastsættelsen kunne beslutte, at
den pågældende skal afsone sin dom ved brug af elektronisk
fodlænke, hvis den dømtes personlige forhold gør dette
praktisk muligt. Domstolene bør også kunne beslutte, at af-
soning i fodlænke ikke skal kunne ske. På den måde vil både
domstolene og Direktoratet for Kriminalforsorgen få indfly-
delse på en beslutning om brugen af elektronisk fodlænke.
[Udvalget] bemærker, at retten på domstidspunktet har de
nødvendige oplysninger om bl.a. kriminalitetens art og den
tiltaltes forstraffe for at kunne vurdere, om fodlænke skal
være udelukket af hensyn til retshåndhævelsen eller recidi-
vrisikoen. [Udvalget] er samtidig opmærksom på, at dom-
stolene på dét tidspunkt ikke altid har de nødvendige oplys-
ninger til at vurdere, om det vil være praktisk muligt at an-
vende fodlænkeafsoning i det konkrete tilfælde. Denne vur-
dering vil fortsat skulle ligge hos Kriminalforsorgen og vil
skulle ske efter domsafsigelsen. F.eks. kan der være behov
for at indhente samtykke fra den dømtes arbejdsgiver, og det
vil rejse retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, hvis et så-
dant samtykke indhentes, før den tiltalte faktisk er blevet
dømt.
En sådan ordning med delt kompetence indebærer også, at
en person, der afsoner med elektronisk fodlænke – men ikke
længere opfylder vilkårene herfor – umiddelbart kan overfø-
res til afsoning i fængsel.
[Udvalget] noterer sig derfor med tilfredshed, at justitsmini-
steren under 1. behandling af beslutningsforslaget har givet
udvalget tilsagn om, at ministeren er positivt indstillet over
for, at domstolene får indflydelse på beslutningen om afso-
ning i elektronisk fodlænke, samtidig med at Kriminalfor-
sorgen fortsat har mulighed for at træffe beslutning om afso-
ning i elektronisk fodlænke, hvis domstolene ikke har udtalt
sig imod dette.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512584_0002.png
2
[Udvalget] anerkender, at der er brug for en nærmere under-
søgelse af de praktiske problemstillinger om, hvordan kom-
petencen kan overføres supplerende til domstolene, og note-
rer sig derfor med tilfredshed justitsministerens positive ind-
stilling.
[Udvalget] opfordrer derfor justitsministeren til inden årets
udgang at fremsætte forslag om at ændre ordningen, således
at domstolene får mulighed for ved sanktionsfastsættelsen at
idømme ubetinget fængsel med eller uden mulighed for af-
soning med elektronisk fodlænke.
P. u. v.
Karina Lorentzen Dehnhardt
formand