Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
B 39 Bilag 4
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 39
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 18. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en fødevare- og landbrugspakke
[af Erling Bonnesen (V), René Christensen (DF) og Daniel Rugholm (KF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. december 2014
og var til 1. behandling den 27. januar 2015. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ud-
valget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til fødevareministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
landbrugserhvervet i Danmark kan blive sundt og robust.
Også selv om landbruget efter rekordstore driftsresultater i
2012 og 2013 netop nu står i betydelige vanskeligheder på
grund af den manglende afsætning i Rusland, og fordi dansk
landbrug jo stadig lider kraftigt under gældsbyrden, der blev
opbygget i 00’erne. SF’s politik er grundlæggende den sam-
me som den, Natur- og Landbrugskommissionen fremlagde
i april 2013.
Det er muligt, og det skal fortsat være muligt at sikre bå-
de bedre økonomi og større produktion i landbruget samti-
dig med mere natur, biodiversitet og bedre miljø. Vi har i
årevis arbejdet for at indføre den samme type regulering,
som Natur- og Landbrugskommissionen foreslår, hvor det er
den konkrete miljøpåvirkning, der reguleres, i stedet for en
generel regulering. SF er derfor også meget enig med for-
manden for Natur- og Landbrugskommissionen, når han i
forordet til rapporten fra kommissionen skriver:
»Samfundet og de grønne interesser må acceptere, at
landbruget som alle andre erhverv skal have lov til at udvik-
le sig. Ligesom landbruget må anerkende, at det omgivende
samfund har brug for en rig natur og et rent miljø. Der er
mange muligheder for at finde løsninger, som både kan give
udvikling i landbrugserhvervet, beskytte miljøet og skabe
mere og rigere natur. Natur, miljø og vækst er ikke nødven-
digvis modsætninger, men kan og skal arbejde sammen. Go-
de løsninger kræver et godt samarbejde mellem de forskelli-
ge interesser. Ingen kan få det hele. Alle vil vinde ved at
tænke i helheder, balancer og kompromisser. Det kræver le-
derskab og politisk ansvarlighed.«, jf. http://www.naturo-
glandbrug.dk/slutrapport_2013. aspx? ID=52071
Desværre må det konstateres, at VKO nu i valgåret 2015
med beslutningsforslaget klart markerer, at det ikke er det,
de ønsker. VKO har i stedet valgt at stille vælgerne i udsigt,
at man vil fortsætte blokpolitikken på landbrugsområdet på
bekostning af miljø, natur og klima. VKO ønsker ikke en ny
start for naturen og landbruget. VKO forsøger at fastholde et
forældet billede af miljøkrav som den eneste eller største ud-
fordring for et økonomisk bæredygtigt landbrug. VKO bli-
ver dermed selv en del af problemet i stedet for en del af det
lederskab, der udviser den politiske ansvarlighed, som Na-
tur- og Landbrugskommissionens efterlyser.
Hvordan skal en svineproducent, der ikke har haft over-
skud siden 2006 og indtil 2013 har opnået et samlet under-
skud efter skat på 86 mio. kr. og en samlet gæld på 214 mio.
kr. kunne få gavn af mere vandforurening og flere klimagas-
ser fra flere svin? I store dele af landbruget er der en udbredt
tro på, at vækst og investeringer i udvidelser altid løser alle
problemer, og det er den tro, som beslutningsforslaget tager
udgangspunkt i. Man lader som om, at bankerne igen vil fi-
nansiere landbruget på samme vilkår, som da gældsbyrden
voksede under VKO-regeringen, bare miljøreglerne lempes.
Forslagene fra VKO vil, hvis de overhovedet er gennem-
førlige og gennemføres af et nyt folketingsflertal, medføre
markante tilbageskridt. Det fremgår af en besvarelse fra mil-
jøministeren med bidrag fra klima-, energi- og bygningsmi-
nisteren, jf. MIU alm. del – svar på spm. 100.
VKO’s forslag om fjernelse af de reducerede gødnings-
normer, randzonerne, de 60.000 ha efterafgrøder, som er-
AX017194