Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
B 33
Offentligt
1491066_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
29. januar 2015
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L B 33 stillet af udvalget den 16. januar
2015 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren angive lovligheden af uden for det almindelige realkredit-
system:
a) at staten giver en garanti i forbindelse med et lån til bolig eller erhverv,
således at det sikres, at handelen kan blive til noget, og
b) at staten yder et tilskud til et lån eller til renten i forbindelse med
salg/køb af bolig eller erhverv, hvor det dog forudsættes, at der skal ske
tilbagebetalling, men hvor tilskuddet er med til at sikre lånemuligheden?
Svar:
Hvis staten giver garanti i forbindelse med et lån til bolig og/eller erhverv,
kan garantien stilles på en måde, så den ikke udgør ulovlig statsstøtte,
hvis garantien stilles på markedsvilkår m.h.t. til garantisum, garantipræ-
mie og løbetid.
Såfremt staten stiller garantier for sådanne lån, hvor modtagerne er virk-
somheder og/eller private grundejere, er det afgørende, om garantierne er
begrænset til bestemte regioner eller områder eller afgrænset til bestemte
finansielle institutter. En sådan indskrænkning vil således betyde, at der er
tale om ulovlig statsstøtte, der tildeler selektive fordele til virksomheder i
visse regioner eller til visse finansielle institutioner. En sådan form for
støtte vil ikke være i overensstemmelse med reglerne om statsstøtte.
Hvis staten yder tilskud til et lån eller til renten i forbindelse med køb af
bolig eller erhverv, vil sådanne tilskud ligeledes udgøre ulovlig statsstøtte,
hvis muligheden for tilskud ikke er åben for alle virksomheder, der kan
optage lån på lige vilkår – dvs. opnå de samme tilskudsmuligheder. Hvis
tilskudsmulighederne afgrænses til virksomheder i visse regioner eller
visse typer af låne- eller kreditinstitutioner, vil dette tildele virksomheder
selektive fordele og dermed udgøre statsstøtte i strid med reglerne om
statsstøtte, uanset at det er en forudsætning, at der sker tilbagebetaling.
En offentlig tilskudsordning der er tiltænkt private boligkøbere, vil poten-
tielt konkurrere med de tilsvarende ydelser eksisterende penge- eller real-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
kreditinstitutter tilbyder, som ville være alternativet for de private bolig-
købere, såfremt der ikke ydes offentligt tilskud. Afgørende for lovlighe-
den i forhold til statsstøtte reglerne af en sådan tilskudsordning vil derfor
være den reelle markedseffekt. Tilskudsordningen må således ikke have
nogen form for markedsforvridende effekt.
I givet fald garantier eller tilskud udgør statsstøtte, vil dette alene kunne
ydes lovligt, hvis statsstøtten forudgående er notificeret til og godkendt af
EU-Kommissionen som forenelig med det indre marked, jf. Traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) art. 108.
Jeg henviser endvidere til min besvarelse af spørgsmål 2 ad B 33.